Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Var stasjonert på Ørlandet under førstegangstjenesten. Det er flatt som en pannekake og går rett ut i nordsjøen. Å sette opp en telthall der er veldig optimistisk. :see_no_evil:

1 Like

Forvaltningen av Forsvarets installasjoner og bygningsmasse virker å være utelukkende basert på kortsiktig økonomi. Beredskap ser ut til å være lavt på agendaen. Jeg hører for eksempel at materiell blir tatt ut av fjellhaller og ruster utendørs, fordi ingen deler av forsvaret vil betale leie for lagring av materiell de ikke bruker.

8 Likes

U.S. intelligence on a “serious threat to national security” relates to Russia’s desire to “put a nuclear weapon into space,” ABC News reported on Feb. 14, citing two unnamed sources familiar with the discussions.

Får håpe dette får fart på støttepakka til Ukraina.

10 Likes

Med vennlig hilsen Helge Ingstad.

3 Likes

Bare legg på 800kg eksplosiver som går av i et hull i skroget. Hvis det ikke var noen designfeil som gjorde at ting lakk, så er det sånn nå…

Også verdt å ta med seg, disse skipene er femti år gamle.

Helge Ingstad ble levert i 2009. De tekniske detaljene for å sikre at skipet var sjødyktig etter diverse sammenstøt strides det vel fortsatt om.

1 Like

Får håpe de har ressurser til å følge opp det de sier.

https://x.com/anno1540/status/1757892680464421006?s=46&t=Dws1eNOezXbZjw6nx8Uebg

Noen som har røyka på feil sted igjen?

https://x.com/ukraine_map/status/1757898103644889476?s=46&t=Dws1eNOezXbZjw6nx8Uebg

7 Likes

SpaceX hjelper vel gjerne til.

2 Likes

Ekstra krydder i suppa blir det om skipet er lastet med ammunisjon, dirvstoff eller missiler. Den siste eksplosjonen på video fra land kan være sekundær.

1 Like

Russiske telegramkanalersier at det er en 100 tonns tank som brenner. Det er i så fall en liten tank, eller en nesten tom tank (tilsvarer ca 3 tankbiler av semitrailer typen).

Edit:
Tenker at dette angrepet og senkningen av skipet i går har tatt oppmerksomheten bort fra Avdiivka. Der må Ukraina gjøre noen viktige prioriteringer, men jeg finner lite om det.

2 Likes

Tapstallene til Russland er stabilt høye, er vel mye som ryker i Avdiivka, men ser jo ut som de lykkes allikevel.

2 Likes

Situasjonen er kritisk, så da poster nok Ukraina svært lite av hva som skjer for å bedre sjansene sine for en motoffensiv eller en tilbaketrekning. Jeg håper de har posisjoner i bakkant og kan trekke seg tilbake nå, evt har en plan for hvordan de kan slå tilbake uten å ta proporsjonale tap.

Aadviika var nok et greit sted å holde fordi det var bygninger av en viss størrelse der, bak, så ser det ut til å først og fremst være landsbyer. Vanskeligere å forsvare.

3 Likes

Tweeten er ny, men når disse 4.000 døde vet jeg ikke.
image
https://x.com/wartranslated/status/1757919262889685150?s=20

Han skriver jo at de betaler en høy pris på det arealet de vinner, men ut fra bildene man har sett av de byene som lenge har vært i frontlinjen, er det jo ingen ting igjen av verdi der heller. En rimelig meningsløs krig.

Og uansett må man jo være takknemlig for at det ikke er ens egne barn som blir sendt ut i en krig som ser ut som det kommer rett fra WW I.

7 Likes

Inntrykket mitt er at når bygningene er knust, er det for lite dekning for Ukraina til å holde området. Samtidig, så har de ikke nok ammunisjon til å gjøre området ubeboelig for russerne.

Edit:
Å hindre eller forsinke våpen til Ukraina, er en av Russlands største suksesser i denne krigen. Det viser hvilken påvirkningsevne Russland har i USA og Europa.

9 Likes

AndrewPerpetua
](https://twitter.com/AndrewPerpetua)
If you wonder why Ukrainian defenses in Avdiivka aren’t holding up. They need long range air defense. Preferably fighters with long range air to air missiles. Like, for example, a meteor missile.
all these dots are geolocated airstrikes, from a single day worth of footage. its 40 total.

today there were 40 airstrikes on the two towns adjacent to avdiivka, several of which were 1500kg bombs.

Kjenner bare jeg blir så utrolig oppgitt og sint over vestlig nøling, treghet og vakling. Vestlige fly skulle vært på plass for lenge siden.

19 Likes

Jeg tenker AndrewPerpetua treffer spikeren på hodet når det kommer til problemet. Datadrevet analyse.

The fruit of a joint European project, Meteor missiles first entered service on the Swedish Air Force’s JAS 39 Gripens in April 2016 and officially achieved initial operating capability (IOC) in July 2016.[6][11][12] They also equip the French Air and Space Force and the Navy’s Dassault Rafale, and the Eurofighter Typhoons of the Royal Air Force, German Air Force, Italian Air Force and Spanish Air Force. The Meteor is also intended to equip British and Italian F-35 Lightning IIs, and has been exported to various customers of the Rafale, Typhoon and Gripen.

Men svenskene må enten få det til å fyres av fra F-16 eller gi Gripen fly til Ukraina. Eller få Norge til å kjøpe Gripen fra Sverige for å gi til Ukraina :stuck_out_tongue:

8 Likes

Utrolig at jeg ikke koblet det før nå :exploding_head:. Orban holder igjen fordi Sveriges inntreden i NATO kommer til å frigjøre materiell. Mener å ha lest at Gripen er aktuelt forutsatt NATO-medlemskap.

1 Like

Bor på Ørlandet, og kan bekrefte graden av optimisme :slight_smile:

2 Likes

https://twitter.com/Tendar/status/1758072310840369420

Hvit røyk er typisk eksplosiver, i hvert fall ikke noe olje-relatert.

Å vinne krigen for Ukraina kan gjøres flere steder, ved fronten, på vei til fronten eller ved å stoppe produksjonen helt langt inne i Russland. Det siste koster knapt noe hvis det lar seg gjøre.

12 Likes

Og jeg som trodde at de hadde valgt en ny pave til erstatning for Putler…

Alternativt; Kan det være ingredienser til faststoff rakettmotorer?

10 Likes