Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Flere av pilotene ble reddet. totalt 6 fly er skutt ned de siste dagene med totalt 10 piloter om jeg regnet riktig.

7 Likes

Redningsaksjon for russiske piloter foregår utenfor kysten av Mariupol. Det betyr at de er skutt ned på minst 80 km hold.

4 Likes

Høres veldig ut som Pac2 har vært på ferde.

1 Like

the United States will transfer ATACMS missiles with a huge range to Kyiv, NBC News reports, citing a source. According to American officials, such weapons will allow Ukraine to “strike further than the Crimean Peninsula.”

24 Likes

Kilden er vel denne:

11 Likes

Det er positivt om Biden-administrasjon lener seg mot å sende materiell de ikke trenger kongressens godkjenning for å sende. Jeg tør dog ikke juble ennå, siden de det siste halve året bare har lent seg tilbake.

2 Likes

Det må da være noen i Russland som er såpass nærme Putins innerste krets som er villig til å ta livet av denne jævlige statslederen. Eller er han så paranoid at å styrte Putin på dette viset er en klin umulig oppgave?

Synes jeg leste at han skulle besøke Tyrkia. Hvordan vil det foregå?

1 Like

Dette svir om dagen :boom:

5 Likes

Ny kunstinstallasjon fra Tallinn, hovedstaden i Estland. Sterkt synes jeg:

Kilde: Pildid: Tallinna reklaamtahvlitele kerkis hävinud linnaruumi kujutav näitus | Kunst | ERR

Putin er bare et symptom, det hjelper ikke å knerte’n hvis ikke du går hele sykdommen til livs.

17 Likes

Men i hvilken grad hjelper dette? Russland er tilsynelatende på offensiven, de har fått opp dampen i krigsindustrien og Ukraina har ressursmessige utfordringer. Et ukrainsk tap vil være så mye mer enn bare det. Vi vil få en russisk president som anser seg uovervinnelig og som vil gjøre alt for å sluttføre sin store plan; samle det stor-russiske riket. Utviklingen vi ser nå er på ingen måte bra sett med vestlige øyne. Og vi har et republikansk parti som ikke forstår konsekvensen av sin America first-politikk. Min opplevelse er at vi står ved et vendepunkt, og at vi om noen få år kan få et verdensbilde som er langt mer polarisert enn det det er nå.
Vi har i dette forumet klappet i hendene og jublet hver gang de russiske tapstallene har kommet, men Russland er ikke et demokrati som Vesten som trenger å stå samlet for å være en kraft. Russland er i hovedsak bare avhengig av seg selv, og innenfor rammene av et diktatur med en sterk mann på toppen er det meste mulig. Prostene er små (i det minste på overflaten) og blir raskt slått ned. Når jeg ser sendingene til Gro Holm fra Moskva med storbypulsen som en kulisse, så slår det meg hvor fjernt krigen er for den jevne russer. Bare dem som får sønnene sine hjem i kister, bryr seg tilsynelatende. Men den historiske og kulturelle indoktrineringen forteller dem at deres sønn kjempet for Russland, den rusisske suvereniteten og mot den vestlige dekadansen. Og så hjelper det sikkert at det følger litt penger med kisten.

Og nå har Russland tilsynelatende kastet sine øyne på Svalvard, hvor de mener den russiske suvereniteten er under press.

Dette er som hentet fra Ringenes herre. Mørket vokser seg større, og orkene svømmer innover de ukrainske slettene.

Putin må definitivt stoppes, men vanskelig å se hvordan.

7 Likes
2 Likes

Forrige valg var det mye snakk om «America first». Nå har jeg mer inntrykk av at det er «Trump first»…

12 Likes

Og i tillegg fravær av empati og forståelse for hvor fokuset bør være :

3 Likes

Vinner Trump, kan det vise seg å bli det samme.

Enig at det er mye som ikke er rosenrødt akkurat nå. Samtidig må man ta de seierne man kan få, og være fornøyde med det. Et fly her og et skip der legges til totalen, som til sammen blir betydelig. Blir litt “mange bekker små gjør en stor å” over det. Det er totalen som er viktig. Og ikke minst hva f.eks. flere nedskutte fly fører til i praksis. Nemlig at russerne må legge om taktikken sin. Med store tap av jagerfly på kort tid nå, så kan de trolig ikke lenger utnytte fordelen de har hatt med glidebomber på samme måte som før. Noe som jeg hørte ble brukt som et av argumentene for at ikke de ukrainske styrkene kunne holde posisjonene sine lenger i Avdiivka.

Spørsmålet er jo hvor lenge Russland kan holde det gående på samme måten de gjør nå. At middelklassen i store russiske byer i stor grad har vært skjermet til nå, betyr ikke at det vil fortsette på den måten. Det er begrenset hvor mange fanger de har å sende, eller frivillige fra fjerne deler av landet. Hva skjer da? Kanskje ingenting, men det er en risiko ved å bringe krigen nærmere alle i Russland. I tillegg er det jo “motiverende” å se at Russland sender mer og mer gammelt utstyr til fronten. Det er vel ikke et sunnhetstegn akkurat.

Må si jeg er ekstremt imponert over at Ukraina fortsatt holder stand. Ikke bare har de klart å stå i mot en fiende som Russland, som faktisk har forberedt seg på denne krigen i Gud veit hvor lang tid. Men de har også klart å slå tilbake. Ja, de er avhengig av å få utsyr og ammunisjon, som de får alt for lite av, men samtidig er mitt inntrykk av at Ukraina stadig utvikler egen industri og produksjon, og utvikler løsninger som gir de store muligheter til å slå tilbake, f.eks. droner både til vanns og i luften. Dette vil forhåpentligvis bli enda bedre med tiden, så lenge ikke Ukraina kollapser i mellomtiden.

En annen ting jeg har tenkt på, som for så vidt er åpenbart men likevel, er hvor ekstremt godt trent de ukrainske styrkene etter hvert må bli. En av de store fordelene med å kjøre en “ta-vare-på-folka-våre” taktikk, i motsetning til hva russerne driver med, er at styrkene vil få massivt med erfaring. Ved å trekke styrker tilbake når det trengs, og slåss smart, vil du foruten å holde folk i live, bygge en hær med en vanvittig erfaring og kompetanse. Jeg håper og tror dette er tilfellet for de ukrainske styrkene, og at de drar mer og mer nytte av dette.

Jeg er (naiv?) optimist, men helt enig at det er mye som skjer nå som ikke er bra. Våpenpakker fra USA som blir blokkert, og flere land som saaaakte men sikkert gir akkurat det Ukraina trenger for så vidt å holde stand. Må bare håpe på det beste, men være forberedt på det verste. Kollapser Ukraina blir det mørkt.

“There never was much hope. Just a fool`s hope” :mage:
(Ref. din Ringenes Herre-referanse)

15 Likes

Ja, det er det som er min frykt. Vi får håpe at toskens håp er det som seirer til slutt.

4 Likes

De hadde vært like tomme for ammo som Ukraina uten hjelp fra Iran og nord korea.

Problemet er når de to landene finner ut at de kan støtte Russland, mens USA finner ut at de ikke kan. MAGA er bare endel av problemet, IKKE-MAGA er 75%, men det hjelper ikke når internpolitikken sørger for at ting går i stå.

Som noen sa, USA har for vane å komme litt sent inn, men de skjønner hva de skal gjøre til slutt.

Vesten har ingen problemer med å utprodusere Russland og allierte, men viljen er svak.

Russland lever på lånt tid, panseret deres vil ta slutt en gang uten at de har noe troverdig alternativ. Husk, 80% av “produksjon” er refurb av 50-70 talls utstyr.

Den russiske marinen har ikke klart å håndtere ukrainske USV-er og luftforsvaret deres takler ikke ukrainske droner og vestlige missiler.

7 Likes

Nok en russisk oberst har falt.

11 Likes

Sannsynligheten for at Ukraina kollapser er lav. Det ser man veldig tydelig av måten Russlands forsøk på videre framrykking etter Avdiivka ble stoppet. De ukrainske styrkene er godt organisert og har tilstrekkelig med ressurser til å hindre gjennombrudd.

Det er stor forskjell på å presse en hær bakover, i forhold til å oppnå et gjennombrudd.

9 Likes

Slike sjeler rører meg og gir meg håp. Støtten til Ukraina MÅ økes på alle områder!

image

10 Likes