Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Krigen i stillehavet var i flere år uavgjort etter uavgjort. Problemet for Japan, var at de ikke klarte å erstatte tapene sine mens USA produserte flere fartøy enn de mistet.

Utstyrsmessig var det ikke enveiskjøring. Japan hadde foreksempel langt bedre torpedoer, og var operativt bedre om natten frem til Radar ble utbredt.

Poenget mitt er at den japanske marinekulturen var innovativ og proffesjonell.

1 Like

Helt enig!

Det rapporteres om problemer for Ukraina langs fronten, men man kan vel ikke akkurat si det skjer uten store tap for ruzzerne:
image
:crossed_fingers: :ukraine:

10 Likes

image

10 Likes

Store tap, ja. Men hvis ryzzene pøser på med mer folk og material enn Ukrainene har kapacitet at eliminera, så blir det likevel Ukraina som må rygge.

Edit: Hvis Ukriana hadde fått mer ammunition og raketter så hade de ruzziske tapene varit enda bedre.

5 Likes

Ja, du skriver alltid det samme så jeg vet at du mener at ruzzerne har uendelige ressurser av soldater.
Husk da at i 2023 tapte de anslagsvis 250.000 menn og tok netto så lite areal at de ville trengt 8 milliarder soldater om de skulle ta hele Ukraina i den farten.

Når man ser hva som er igjen av Avdiika som visstnok hadde 32.000 innbyggere og som ruzzerne har mistet +/- 45.000 mann på å ta, så er nok ikke en tilbaketrekning et viktig poeng, det er jo ingenting av verdi igjen der verken for fiende eller forsvarer.

Så jeg TROR ikke at dette er holdbart for ruzzland over tid.

https://x.com/NOELreports/status/1759835690202702258?s=20

Ellers er jeg selvfølgelig enig at Ukraina burde få mer støtte, mer ammunisjon, bedre våpen med lengre rekkevidde, mer våpen og også fly. I tillegg må sanksjonene trappes opp og all handel stoppe fra Norge og andre land, det kan ikke være business as usual med en fiende som ruzzland.

20 Likes

Sverige setter standarden og sende våpen og båter til 7 milliarder.

18 Likes

Det spørs jo hvor mange som var ryssere og hvor mange som kom fra andre land. Mange som reiser til ryzzland før at gå med i armén og senere førenes med den Ukrainske myllan.

Men du har rett i att tempot ikke er så høyt. Men som det ser ut idag kan jeg ikke se hvordan Ukraina skall kunna ta tilbake førlorad mark.

Hvis ikke støtten til Ukraina økes drastisk, så vil det ta lang tid før Russland har pløyd gjennom alt de hadde av Sovjet-utstyr. Hvis de da ikke har fått på plass økt produksjon, så har de et problem. Pr dags dato, så er “produksjonen” til Russland i virkligheten 80% refurb av gammelt utstyr og 20% nyproduksjon.

Ukraina pr dags dato overtaket når det kommer til droner. Men ikke kontroll. Dette kan svinge begge veier. Hvis Ukraina begynner å kunne håndtere russiske droner, så vil det kunne legge veien åpen for et angrep. Vice versa, hvis Russland begynner å få droneovertaket, så har Ukraina store problemer.

Når det kommer til luftrommet og fly, så blir russiske fly regelmessig tatt ut bak fronten. Russland kan fortsatt bruke flyene til glidebomber, men tapene er relativt store. Tapene er store nok til at Russland ikke kan drive på slik som dette i årevis, men de kan sikkert drive på slik i 1-2 år? Spørsmålet blir hva som skjer når Ukraina får F-16. Får de nok missiler til å kunne pushe russiske fly utenfor glidebomberekkevidde? Kan Ukraina komme nærme nok til å bruke egne glidebomber? Jeg vil si dette er uavklart.

Sist, men ikke minst, Ukraina trappet opp angrepene sine på det russiske bakrommet og gjorde noe skade der. Mengden droner osv Ukraina hadde virket ikke å være enorm. Her antar jeg Ukraina trapper opp produksjonen. Kan det bli nok til at det faktisk rammer Russland? Jeg tror egentlig det, men vet ikke.

Det eneste stedet jeg føler det er ganske greit avklart er til havs. Der har russerne et begrenset antall skip og de synker med jevne mellomrom. Her har Ukraina rett og slett tatt kontrollen med USV-ene sine.

Ukraina har mye bra artilleri, men lite ammo. Her er produksjonen på veien opp og USA har fortsatt store lagre som de kan, hvis de vil, redusere noe og løse situasjonen for Ukraina.

Oppsummert:
Det går sakte nedover med lagrene av russisk utstyr, men de har mye å gå på, både av artilleri, APC-er, IFV-er, tanks, helikoptere og fly. Samtidig så er det uavklart hvordan situasjonen rundt droner og fly kommer til å være om 3 - 12 måneder.

At krigen ende opp i en stillstandskrig er jeg derfor langt fra sikker på.

11 Likes

Etter å ha sett videoer fra angrepene i Zaporizhzhia, begjynner jeg sannelig å lure. Antikvariske T54 uten oppgradering og panservogner som knapt beskytter mot et luftgevær, blir sendt direkte mot ukrainske stillinger.

11 Likes

Det er også verdt å merke seg at Russland kun har klart å angripe der logistikken deres er lettest (1).

Område 1 (Donetsk). Her er det lett for Russland å frakte inn utstyr med tog og masse industribygg å gjemme utstyr i.

Område 2 (Luhansk). Her er det relativt lett for Russland å frakte inn utstyr, men det er mye mindre tog og veier og industri. Nærme den russiske grensen gjør ting lettere.

Område 3 (Zapohorhizhza). Ingen direkte jernbane, jernbanen som er går for langt nord. Russland driver å bygger ny jernbane ved kysten. Bra veier. Russland har også brukt skip til å frakte inn utstyr, men disse er utsatte for angrep.

Område 3 (Krim). Her må det enten brukes skip eller Kerch-broen. Denne er utsatt for angrep.

Område 4 (kherson/Zapohrizhzha) lang vei fra Russland, ingen direkte forbindelse, kun via to områder det er klønete å få forsyninger til.

Det er en grunn til at spekulasjoner om ukrainske angrep har handlet om 3 & 4.

6 Likes

Utstyr de antok de kom til å miste, så de ga faen? Du må ha drone, rpg e.l. for å ta dem ut, holder ikke med gevær. Mao, Ukraina må bruke samme ressurs for å ta dem ut som de må mot T-90.

2 Likes

Lett å fnyse åt gamle vogner som de illeluktene ruzzene kommer med. Men også en gammel tank har kanon som er farlig hvis man er på feil sted og som duger utmerket till å skyte sønder byggninger og annet. Dessuten må Ukraina bruke ammunition på disse også. Og varje skudd Ukraina skyter riskerer at avsløja deras posisjoner. Så også gamelt utstyr gjør jobben. Problemet med en gammel T54 er mest før de som sitter i vognen, jfr en ny. Før Ukraina er de omtrent like ille.

8 Likes

Fin pakke på 7+ milliarder fra Sverige!

  • 10 Stridsbåt 90
  • 20 gruppbåtar
  • Undervattensvapen, till exempel minor och torpeder
  • Ett antal luftvärnssystem av typen Robot 70
  • Pansarvärnsrobotar av modellen TOW
  • Granatgevär med ammunition
  • Artilleriammunition
  • Handgranater
  • Granatgeväret Carl Gustaf
  • Sjukvårdsmateriel
  • Sjuktransportfordon
  • 1 miljard för att köpa in krigsmateriel genom olika fonder, samt 1 miljard för att beställa nya stridsfordon 90 till Ukraina
  • 400 miljoner kronor till olika utbildningsinsatser för ukrainare
15 Likes

Stridsbåt 90 er spesialkonstruert for grunne områder (Stockholm skjærgård), drives med vannjet, og kan kanskje gjøre god nytte i elvene i Ukraina, bl.a?

7 Likes

Eldre stridsvogner med dårlige sikter og dårlig eller ingen stabilisering, gjør absolutt mindre nytte for seg i angrep enn en mer moderne utgave. Spesielt når man angriper forsvarsverk, der presisjonen til treff teller.

For ukrainerne er det en stor fordel om en stridsvogn ikke har laserdetektor som viser hvor ATGM skytes fra. Skal man først angripes med stridsvogner, er det en ønskesituasjon at disse har dårlig situasjonsbilde og dårlige sikter.

Russisk personalpolitikk er hårreisende, men de er ikke helt irrasjonelle. Stridsvognsmannskap trenger en del trening før de kan brukes i strid, så det er naturlig å tenke at russerne ikke bare regner dem som like lite verdt som infanterister. At de bare lemper de av gårde for å bruke opp Ukraina an ammunisjon, virker derfor ikke veldig sannsynlig.

Min tanke er at avdelingene bruker det de har, og at en del avdelinger er satt opp med temmelig dårlig materiell. Det er i alle fall åpenbart at Russland ikke bare bruker T54/55 som artilleri, slik det har vært en del snakk om tidligere.

7 Likes

Alvorlig utvikling dette, men på ingen måte overraskende.

Kaja Kallas on X: “Estonia has successfully stopped a hybrid operation by Russia’s security services on our territory. We know the Kremlin is targeting all of our democratic societies. Our answer: be open and reveal their methods. This is the way to deter harmful actions and make us resilient.” / X (twitter.com)

7 Likes

Da er kanskje TAURUS snart på vei…

image

11 Likes

Har de så mye mer de kan sanksjonere? Venter spent på fredagen.

Brian Krassenstein on X: “BREAKING: The United States will announce a MAJOR sanctions package against Russia and Vladimir Putin on Friday following the death of Alexei Navalny. John Kirby moments ago: “At President Biden’s direction, we will be announcing a major sanctions package on Friday of this week… https://t.co/51Y4VQGdhz” / X (twitter.com)

2 Likes

Ja, veldig mye. Det handler også om håndheving av sanksjoner mot tredjepart.

6 Likes