Hvis ikke støtten til Ukraina økes drastisk, så vil det ta lang tid før Russland har pløyd gjennom alt de hadde av Sovjet-utstyr. Hvis de da ikke har fått på plass økt produksjon, så har de et problem. Pr dags dato, så er “produksjonen” til Russland i virkligheten 80% refurb av gammelt utstyr og 20% nyproduksjon.
Ukraina pr dags dato overtaket når det kommer til droner. Men ikke kontroll. Dette kan svinge begge veier. Hvis Ukraina begynner å kunne håndtere russiske droner, så vil det kunne legge veien åpen for et angrep. Vice versa, hvis Russland begynner å få droneovertaket, så har Ukraina store problemer.
Når det kommer til luftrommet og fly, så blir russiske fly regelmessig tatt ut bak fronten. Russland kan fortsatt bruke flyene til glidebomber, men tapene er relativt store. Tapene er store nok til at Russland ikke kan drive på slik som dette i årevis, men de kan sikkert drive på slik i 1-2 år? Spørsmålet blir hva som skjer når Ukraina får F-16. Får de nok missiler til å kunne pushe russiske fly utenfor glidebomberekkevidde? Kan Ukraina komme nærme nok til å bruke egne glidebomber? Jeg vil si dette er uavklart.
Sist, men ikke minst, Ukraina trappet opp angrepene sine på det russiske bakrommet og gjorde noe skade der. Mengden droner osv Ukraina hadde virket ikke å være enorm. Her antar jeg Ukraina trapper opp produksjonen. Kan det bli nok til at det faktisk rammer Russland? Jeg tror egentlig det, men vet ikke.
Det eneste stedet jeg føler det er ganske greit avklart er til havs. Der har russerne et begrenset antall skip og de synker med jevne mellomrom. Her har Ukraina rett og slett tatt kontrollen med USV-ene sine.
Ukraina har mye bra artilleri, men lite ammo. Her er produksjonen på veien opp og USA har fortsatt store lagre som de kan, hvis de vil, redusere noe og løse situasjonen for Ukraina.
Oppsummert:
Det går sakte nedover med lagrene av russisk utstyr, men de har mye å gå på, både av artilleri, APC-er, IFV-er, tanks, helikoptere og fly. Samtidig så er det uavklart hvordan situasjonen rundt droner og fly kommer til å være om 3 - 12 måneder.
At krigen må ende opp i en stillstandskrig er jeg derfor langt fra sikker på.