Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Storm Shadow har visst et totrinns stridshode, der første trinn skal slå seg gjennom betongen til for eksempel en bunker, og andre trinn skal levere et sjokk innenfra. Tråden viser at betongen skaller av armeringen på baksiden av søylen fra eksplosjonen. Det tyder på at betongen er sprukket opp, og holdes sammen av armeringen. Bæreevnen er i så fall redusert.

https://nitter.net/TrentTelenko/status/1672078256600764419#m

3 Likes

Ja. Det kan også GMLRS. 1meter armert betong.

Jeg mener fortsatt skadene på broen er for små til å ha vært en storm shadow.

6 Likes

Det er forresten litt morsomt, har sett det kommentert at sovjet-tids betongstrukturer stort sett er ekstremt overdimensjonerte. Dvs at det er brukt store mengder armering og større dimensjoner enn det som hadde blitt brukt i vesten. Hvis det stemmer at søylen har blitt truffet av hovedladningen til en Storm Shadow, så er det drøyt at skaden ikke er verre. Samtidig, det kan jo være at den søylen der er svært skadet og ikke tåler noe særlig.

EDIT: må si at videoen @Evilfreud linker til over ser ut til å kunne stemme med skaden vi ser her.

Det er to ting som jeg ikke helt skjønner.

  1. Hullet er svært bredt.
  2. Bærebjelken under broen, der er all betong blåst bort.

Men jeg tror alikevell 450kg sprengstoff hadde gjort mye mer skade.

Har du sett på hele østfronten samlet? For meg ser det ut som om begge parter i hovedsak forsøker å binde opp fiendens styrker. For Russlands del, kan det se ut til at de trykker på lengre nord, for å få Ukraina til å flytte styrkene fra flankene til Bakhmut. (Der Russland har tapt terreng.)

I sum ser hele østfronten for meg ut som et side show.

2 Likes

Slik jeg tolker deg, så mener du at mange innlegg her er preget og farget av ønsketenking fordi man så sterkt ønsker at Ukraina skal vinne krigen?
Kan det da tenkes at du er preget av det motsatte? Eller misforstår jeg i tilfelle deg?

3 Likes

Israeli Defense Officials announced earlier today that the “Unknown European Country” which they are now in Advanced Talks with to Purchase a number of Merkava Mk.2 and Mk.3 Tanks is Cyprus, with Cypriot Officials also Confirming the information stating that they will be used to replace their “Aging Fleet” of French AMX-30B2 Tanks, however these same Officials also stated that “Claims by Western Sources” that the Merkavas would be used to replace their roughly 82 T-80U/UK Tanks which would then be transferred to Ukraine are False.

Israel Plans to Sell Its Merkava Tanks to Cyprus - National Security & Cyber - Haaretz.com

Kypros har idag.

AMX-30 / AMX-30B2 main battle tank

The Initial Batch of 53 Tanks was delivered from France in 1988. Second Batch of 52 Tanks from Greece in 1996 and a Final Batch of 9 in 2003. - Aner ikke tilstanden på noen av dem.

T-80U / UK main battle tank

27 T-80U s and 14 T-80UK s were ordered in 1996 from Russia. The T-80U s were delivered in 1996 and the T-80UK s were delivered in 1997. In 1999, a planned order for 41 additional T-80U/UK type tanks was cancelled due to political sensitivities.

As of 2009, the Cyprus National Guard is to equip with a further 41 T-80U/UK type tanks from Russian suppliers

Man kan anta at alt AMX og T80 vognene ender opp i UKR.

1 Like

Min personlige teori, er at hovedladningen har detonert nede i vannet. Mesteparten av trykket vil da gå oppover, løftet broseksjonen litt, og sluppet den ned igjen. Det vil passe med vertikaldeformasjonen av nordenden av vestre bjelke i seksjonen.

Sjokkbølgene vil i motsetning til trykkbølgen forplantes effektivt av vannet. Derfor tror jeg søylene har sprekker, mens bjelkene har deformasjoner.

Alt dette er selvsagt spekulasjoner.

4 Likes

Samme hva Ukraina har brukt, så synes jeg konklusjonen på tråden er fin:

It is still going to take days with trains and trucks to get such bridging gear to the Chongar bridges and minutes for Ukraine to destroy days of work with more Storm Shadows.

Kort sagt, det er FUBAR og Russland må finne seg en alternativ logistikkrute. En ting som er signifikant her er at Russland ikke enkelt kan trekke seg tilbake denne veien. For jeg mener at det har vært klare tegn på at Russland har tenkt å gi opp zaporizhzhia og trekke seg tilbake til Krim/Donbas. Sprenging av dammer og minelegging av atomkraftverk vitner ikke om at man tror man vil klare å holde på området.

3 Likes

https://twitter.com/noclador/status/1672049495461249037

Today is day 17 of Ukraine’s Offensive.

In the First Gulf War it took 1,700+ US Air Force & coalition fighter & bomber aircraft 37 (!) days to attrition Iraq’s military enough to trigger the ground campaign.

Ukraine has 0 of that airpower. All attrition has to be done by luring russian reserves forward, spot them with drones, then destroy them with GMLRS or Excalibur.
Anyone saying Ukraine’s offensive “failed” is either ignorant or a putin shill.
Attrition is Phase 1 of the Ukrainian offensive. This now is just the beginning of the beginning.

13 Likes

ene bjelken som går vannrett under veibanen har fått all betong blåst bort. Dette er det bilder og film av. Det er også den som er nærmest hullet.

Bærevnen på den er lik null.

Enig i den observasjonen. Den er trolig et resultat av første detonasjon, som slo hull i betongdekket. Det jeg forsøkte å tolke, var effekten av andre trinn.

1 Like

Ja, du misforstår meg, men du har rett i det andre.
Ikke feil å håpe på et fritt krim og donbass. Men jeg syntes det å være tvangspositiv når det beviselig (etter min mening) ikke går så bra, er ikke helt bra.

Eller, kan jo fortsatt være positiv forsåvidt, men å nekte å se realitetene er dumt. Når selv msm prøver å prime folk på at «nja, hmm, går kanskje ikke helt som tenkt» så bør man ta av skylappene. Jeg sa det for over to uker siden, msm begynner nå.
At folk ikke husker all skrivingen, intervjuene, offiserene som sa at «nu jävlar» om våroffensiven, er ikke overraskende. Det er bare sånn det er blitt. Denzel Washington traff klokkerent der.

Politikere, x-offiserer og msm sa i forkant at nå må ukraina levere på offensiven, ellers mister de støtten i vesten. Viljen til å gi vil forsvinne uten resultater. Eller «we want return on our investments» som Sunak sa (tror det var han).

I hodet mitt, så er nato møtet i Vilnius 11. juli en (kanskje ikke avgjørende) dato. Ukraina må ha noe å vise til innen da. 8 landsbyer (en av de består av én litt større gård. Tror den går under landsby pga den er et knutepunkt) er for lite å slå i bordet med.
Tror jeg.

Jeg lurte også til å begynne med, men det jeg har lest av diskusjonen i går kveld gjør meg ganske trygg på at Stockwolf bare gir en nyttig dissonanse i tråden. En tråd som ellers kan lulle oss inn i en falsk trygghet om at alt går riktig vei og vi kan slappe av. Det er forskjell på å tolke fakta i russisk favør og det å gulpe opp Kremlin-propaganda.

9 Likes

Absolutt mulig det. Men terrenget som er tapt, er lavland/flatt.
I sørenden har de inntatt høydedrag, og i nordenden det samme, men der er det en dal og elv å krysse i tillegg for ukrainerne. Vært fastlåst i en liten uke nå.

Det jeg stusser over, er for russerene å pushe i nord.
Enten så er det som du sier, trekke opp styrker.
Men det kan også være at de føler seg sikre på å holde linjene i sør, så de kan gå på offensiven i nord, uten å måtte sitte igjen uten reserver å forflytte sørover hvis shtf der nede.
Det går med mye mannskaper i et angrep, for så å holde teigen etterpå.
Hadde det vært usikkert i sør, så hadde de vel kanskje holdt igjen eller forflyttet allerede?

Jeg vet ikke, jeg spør.

1 Like

Takk.

Synes det virker som du feilaktig tar som utgangspunkt at alle mente dette kom til å gå dritkjapt og at en lynoffensiv var den eneste planen til Ukraina. Det er etter min mening hovedårsaken til at du er så uenig i det som faktisk skrives.
Det er helt greit å være uenig i at offensiven/formingen av slagmarken ikke er så vellykket som en del innlegg kan gi inntrykk av men prøv å diskuter det i stedet for å tjate om at alle har tatt helt feil og at dette ikke i det heletatt går slik du tillegger at alle andre mener.
Er veldig fint med innlegg med informasjon om hvorfor du mener det ikke går så bra men slutt å tillegg alle andre masse meninger så tror jeg du vil få en langt mer fruktbar diskusjon.

10 Likes

En av mine kjepphester er at vi har for lite og for fragmenterte data til å kunne vurdere den taktiske situasjonen skikkelig. Den strategiske situasjonen har vi mere data på, men det er ikke like engasjerende som dronevideoer og helmet cam.

3 Likes

Ekstremt nyttige arbeidsverktøy disse dronene.

image

4 Likes

Nå har de ting å vise til allerede nå, men det er ikke territorie. Enda.

Husker før offensiven, så nevnte jeg både Kherson og Kharkiv/Kupiansk offensiven. Jeg håpet på sistnevnte, men tenkte at det kom til å bli litt mer som ved Kherson.

Nå er jeg litt der at det vil være som Kherson i starten, men Ukraina har nå vesentlig mer frie styrker å presse med. Russland kan ikke begynne å trekke seg tilbake uten at Ukraina legger merke til det og da tror jeg vi vil se en repeat av Kupiansk offensiven hvor Ukraina tok mye grunn og Russland mistet mye utstyr (men ikke folk).

Hvis Russland ikke trekker seg unna, så tror jeg det vil ende enda verre med russerne. Dvs at gjennombruddet kommer senere, men når det kommer, så vil større russiske styrker ikke klare å komme seg unna.

… Når jeg skriver dette, så er jeg litt der at Russland også må se dette og prøve å planlegge for en “fighting withdrawal”. Det er dog langt fra russisk doktrine.

3 Likes