Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

For å si det sånn, Ukraina russiske motstandsfolk* tok 10km med terreng i Russland ved Belgorod uten at noen tror det har en dritt å si for krigen. Jeg må jo si at det Russland driver på med ved Kupiansk bærer preg av en tilsvarende operasjon (altså, for å binde tropper). Verdt også å merke seg at de angriper fra et av stedene med kortest forsyningslinje. :stuck_out_tongue:

*Bare så det er sagt, så tror jeg hele det angrepet var en eneste stor trolle-operasjon av Ukraina. Det minnet så syyyykt om hva Russland drev på med i Donbas i 2014. Komplett med at ukrainsk artilleri i Ukraina støttet “opprørerne” og gjorde livet svært surt for de russiske troppene. Det skal ikke forundre meg om Russland flyttet tropper nordover, så at de ikke nødvendigvis trengtes og nå bruker de ved Kupiansk.

3 Likes

Jeg snakker om det som omtales som “Chongar bridge” i nyhetene siste døgnet. Det er vel to vegbruer ved siden av hverandre, en ny og en gammel, begge ble truffet.

Det var en oppe i tråden som lurte på om bruene var kjørbare. De er kjørbare av den simple grunn at man tydelig ser hjulspor fra biler som har kjørt rundt hullet i brodekket på begge broene. Tåler bruene en konvoi med tanks? Det er heller tvilsomt. Men det er ikke alle militære forsyniger som veier så mye. Konsekvensene av skadene avhenger av skadeomfanget på underbygningen (tverrbærer, søyler og fundament). At en eller flere av de langsgående bjelkene er smadret er ikke så kritisk. Hvis tverrbæreren er skadet (rød ring på bildet) så er bæreevnen dramatisk svekket. Skal man kjøre på brua må man jo ha vett nok til å legge seg i høyre kjørefelt på bildet under. Men noe last må overføres mellom søylene gjennom tverrbæreren. At det tar “noen uker” å få denne “fully restored” som en representant for Krim hevder tror jeg er temmelig urealistisk. Operativ for mer eller mindre tunge kjøretøyer er en annen sak.

Men dette blir i grunn trivielt, Ukraina har vist at de er i stand til å ta ut denne brua, hvorfor fikse den da? Hvis de bruker mye ressurser på å fikse denne brua viser de i så fall at de alternative rutene er svært ugunstige.

image

2 Likes

Selv kan jeg ikke huske en eneste som mente dette selv, men det var mange som uttalte at de trodde dette var stemningen i maktens korridorer - bla. anonyme kilder siter i Washington Post.
Altså: folk sa ikke de mente det selv, men fremla det som en tolkning at andre mente det. De som ropte høyest om den tolkningen var anonyme kilder, “realisterne” og “fredsfløyen”

Og her blir jeg litt skeptisk. Det foregår en informasjonskrig og russene er gode til å få plantet sine narrativ i vestlige medier. Innen 24 timer etter at russene sprengte dammen var det artikler i både WP og NYT om nazisme i Ukraina - anonyme kilder igjen.

Det er ingen tvil om at “kontraoffensiven går dårlig, Kyiv må forhandle” er et narrativ som tjener russiske interesser. Nå kommer det for fullt fra anonyme kilder, “realisterne” og “fredsfløyen” i alle kanaler.

Jeg klarer ikke å vurdere hvor godt/dårlig offensiven reelt går, men de siste 16 måneder har vist at det er helt greit å være skeptisk til slike budskap. Særlig fra stemmer med lav treffprosent tidligere.

6 Likes

Jeg kan jo også tillegge/gjenta at om alle var så overbevist om en rask seier for motoffensiven så hadde jo alt fokuset på trening av piloter og servicepersonell til F-16 fly som kommer tidligst sent til høsten og i 2024 vært ulogisk.
Dessuten er det vel også som forventet at angrep mot de etablerte forsvarslinjene til ruzzerne tar tid og så vil det eventuelt være raskt å vinne terreng etter at forsvarslinjene er brutt. At det tar tid og menneskeliv/materiell på begge sider er dessverre en realitet, men jeg tror at ukrainerne har en motivasjon som langt overgår det de ruzziske styrkene har.

1 Like

Prigozhin kommer med uttalelser som eliminerer 2 av hovedgrunnene til Russlands invasjon

10 Likes

Prigozhin må ha sterke støttespillere for å kunne si slikt.

Det ser ut som om han kjører en PR kampanje basert på å si det som store deler av den russiske befolkningen mistenker eller vet er sant. Det setter automatisk forsvarsministeren i et dårlig lys, siden det er han som har servert løgnene.

13 Likes

Legg merke til datoen.

«June 20 (Reuters) - Russian Defence Minister Sergei Shoigu said on Tuesday that Moscow had information that Ukraine was planning to strike Russian-controlled Crimea with longer-range U.S. and British missiles and warned Russia would retaliate if that happened.»

  1. Så russerne visste de kom, aller senest 20. juni. Etterretningen tar tid å få tak i, sende hjem, analyseres, konkludere, sende høyere opp, godkjenne, offisiell uttalelse.

  2. Russerne fikk ikke tatt de ut. I alle fall ikke alle.

  3. Var det mer en «provokasjon» fremfor taktisk vurdering?

  4. Hva tar russerne ut som gjengjeldelse?

1 Like

Noe sivilt. De evner ikke å ta ut noe militært. Hvis de ikke bruker atomvåpen da.

Det er jo noe av problemet til Russland, de har våpen som treffer et-eller-annet i 500m omkrets (eller enda dårligere?). I tillegg, så skyter jo Ukraina ned 80-100% av det de sender inn. Spesielt rundt Kyiv er luftforsvaret godt dekket. Der tror jeg begge Patriot batteriene er stasjonert.

Er dette en bekreftelse på GMLRS-ER evt GLSDB? Storm Shadow er et britisk/fransk våpen. Lurer på hvordan Russland fikk infoen. Spioner? Eller har Ukraina rett og slett sagt i fra til Russland at hey, nå må dere trekke dere ut av zaporizhzhia, ellers kutter vi forsyningslinjene deres. Jeg går egentlig for det første, for jeg tviler på at det var veldig høyt klassifisert info. Det er nesten mer overraskende at det ikke skjedde før.

Er alle disse på lønningslisten til Putin (klipp som sier at det ikke går så bra for Ukraina)?

(400) Any Chance of Ukraine Victory is Vanishing w/ Col Daniel Davis - YouTube

(400) Ukraine War & Nukes Moving Around - Col Doug Macgregor - YouTube

(400) Zelenskyy - Offensive is Slow/ Putin says Nukes are Ready - Col Tony Shaffer - YouTube

(400) Ukraine Slow Offensive/ U.S. Retired Generals Delusional - w/SCOTT RITTER - YouTube

(400) In Ukraine War Putin also Taking on the U.S. - Larry Johnson fmr CIA - YouTube

(400) Ukraine Russia War - What’s Putin & Gen Petraeus saying? Ray McGovern fmr CIA - YouTube

Jeg tror det samme som Stockwolf, at sannheten ligger en plass imellom.

1 Like

Det tror jeg også. Men jeg tror de sitter på toppen. Han ville ikke kommet med slikt uten å vite at han er safe / kunne ikke kommet med slikt over tid.

Personlig tror jeg han troller. Han trollet i bakhmut så det holdt etter. Ikke mannskap, ikke våpen, ikke noe. Likevel ble aldri tatt område mistet igjen. Han hadde nok av alt.

Tenk x-utenriksminister Mike Pompeo’s relativt kjente ord (min utheving):

“When I was a cadet, what’s the cadet motto at West Point? You will not lie, cheat, or steal or tolerate those who do. I was the CIA director. We lied, we cheated, we stole. We had entire training courses. It reminds you of the glory of the American experiment,”

Sannheten ligger nok der tror jeg.

Forøvrig så jeg en video russiske soldater tok opp, med henvisning til Prigozin sin utblåsingsvideo her om dagen. En soldat står foran rådhus el, og snakker om at det ikke stemmer at de har trukket seg ut av den (en av de) spesifikke byen.

Prigozhin lyver nok ikke mindre enn de andre i den russiske eliten. Forskjellen er at han flagger sentrale løgner som andre har servert. Det at han drar ned buksene på hele begrunnelsen Putin har brukt for invasjonen, viser at Prigozhin ikke er så fryktelig redd for Putin. (Med tanke på de ressursene Prigozhin rår over, ville et forsøk på å arrestere han, raskt utviklet seg til noe som lignet kamphandlinger.)

1 Like

Har amerikanerne andre etterretningsvurderinger, og er det grunnen til at de er mer forsiktige?

2 Likes

The EU asked Ukraine to do 7 things when it gave Ukraine EU candidacy.

Now, a year later, it reports on what has (not) been done.

Out of 7 priority areas, two are “completed”, one is “good progress”, and four are “some progress”.

Detaljert i linken her https://twitter.com/Mylovanov/status/1672184298655436803

3 Likes

Å linke til konspirasjonspodkaster er vel ikke diskusjonen verdig er det ?

5 Likes

Post 1 av 2.

Noen lurte på geolokasjoner igår eller når det var. Her er et eksempel fra meg. I kjøreretning, slakk høyresving, slette, slakk venstresving, slette, kryss, traktorvei inn venstre. Laster av, løper inn vei høyre, par hundre meter, så venstre inn i bebyggelse med lange hus høyre/venstre akse. Det blir som vist i skjermbilde.

Er da helt naturlig at det forskjellig oppfatning av hvordan det går.
At sannheten ligger et sted mellom ytterpunktene kan nok alle enes om :slight_smile:
Hvor bra eller dårlig det går kan diskuteres. Og da kommer jo svaret mye an på hvilke forventinger man hadde (mener andre hadde), hvilken informasjon man legger mest vekt på og ikke minst hva man legger vekt på.
Noen legger vekt på hvor store områder som tas, andre legger vekt på materielle tap eller om strategiske mål som kan være viktige med tanke på utviklingen tas ut.
Helt greit at folk har forskjellig syn på dette.

@Stockwolf vidoen vises.

4 Likes

Post 2/2

Vedlagt ligger nærbilde av landsbyen Pyatykhatky. Gården de løper til i videoen er den i gul sirkel, rett nord a landsbyen. Gården er på et høydedrag, landsbyen i bunn av en dal, så høydedrag sør for landsbyen igjen. Den lille flekken av en landsby bestående av 50(?) hus max, er den jeg har referert til som skifter hender et par ganger i døgnet. Vanskelig å holde, da fi (uansett hvilken side) har overhøyde.

Legger ved et skjermbilde fra deepstate kartet. Ringet rundt der landsbyen ligger.

Thats it. Det er fronten. Ikke «probe», ikke «angrep», ikke noe annet enn tilførsel av personell i pick uper. Ikke panser, ikke får de artilleri på seg ved gården, ingenting. Ikke rykker de frem forbi landsbyen, de graver seg ned, får artilleri på seg, trekker tilbake til gården, frem og tilbake. Samme med russerne motsatt vei.

Det jeg syntes er interresant med hele denne lille greia, er pickupene. Hvorfor ikke panser som beskyttelse av personell??
Har taktikken skiftet helt? Er vogntapene større enn fortalt?
Som jeg startet hele greia med for 12-14 dager siden: Det er noe muffens….

(Videoen er noen dager gammel, men det spiller jo ingen rolle, for fronten står i ro)

2 Likes

Veldig bra de er så klar i sitt budskap!

image

8 Likes

Vanskelig å si hvor gammel videoen er? Kan være tre uker gammel?

Når det kommer til bruk av pickup til å flytte folk, så er det ca like greit som med mer pansret så lenge man ikke forventer å bli skutt på? For det meste blir tatt ut av ATGM? Det går fortere med bil og skaper ikke så mye støv heller.

Han lager sitt eget kart basert på satellittbilder og tolker hvor det har vært kamper osv. Interessant syntes jeg.