Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Er det NOEN plausibel teori om hva greia er?
Plutselig er alle venner igjen, og fremrykket til Moskva virker kunstig og regissert fra første stund.
Stusset på hele greia når det poppet opp vei sperringer som en 10-åring kunne laget.

Men litt av et teater på sosiale medier i noen timer, det ble det.

1 Like

Dette er så pinlig for Putin og øverste ledelse at han neppe har vært med på å regissere.
Den svake håndteringen fra russisk forsvar viser nok at det er frykt og usikkerhet om hvem som støtter hvem, eller i det minste dårlig organisering. Mao. Putin har ikke full kontroll.
Om han hadde hatt kontroll ville han fått satt opp en solid veisperring og satt et eksempel ved å eliminere noen hundre av de fremste i kolonnen, og deretter gitt resten et ultimatum med mulighet til å gi seg i live.

3 Likes

Associated Press melder også at Wagner har snudd.

Edit:

Er det nå noen kilder fra Wagners side som bekrefter alt sammen?

Begynner å lure på om dette kunne vært orkestrert for å få posisjonert Wagner til å kunne angripe Ukraina fra Belarus.

Vil mene Ukraina har god defensiv kontroll i nord, men viktig å følge med på troppebevegelsene.

3 Likes

Prigozhin og Putin hadde et møte for en stund siden. Husker ikke når. Tror det er «uker» siden. Da kan det ha blitt lagt en plan.
Hvis det er en plan, så har de klart å finne ut hvem som er lojal/ulojal oppover hele rekken. Fra Igor menigmann og hele veien opp til Shoigu.

Ellers så har de klart å forflytte store styrker litt «under radaren». Videoene fra kolonnene til Kadyrov viste endeløse rekker med kjøretøy tidligere idag. De første ble filmet inn i rostov for en stund siden.
Det har til slutt visstnok blitt enighet om at wagner signerer inn som en del av det russiske forsvaret fremfor freelance. Har vært litt administrativt kluss der har jeg skjønt. Men vet ikke.

Kanskje Shoigu får fyken. Det er han Prigozhin har hatt en beef med. Mulig en deal ble gjort der. Får han fyken, så bør alle som ber aftenbønn be om at ikke Surovikin ikke får jobben. Det er han som laget forsvarslinjene som brukes nå, pluss hadde ansvaret for de endeløse missil angrepene i etterkant av krimbrua. Kalles General Armageddon av en grunn…

Jeg vet ikke, men jeg tolker Prigozhin sin eksil til Hviterussland er litt som en norsk statsråd som går av. Borte en stund (i skam) for så å returnere i full vigør.

Alt iløpet av 24 timer.

Jeg syntes hvertfall at dette er så merkelig rar hendelse, at sjansen for en plan er større enn 50%. Basert kun på eget hode. Men, det er ikke sikkert noen får vite noen gang.

Disclaimer: Dette er mine tolkninger, ingenting offisielt som jeg vet om. Kun jeg som har tenkt, basert på lesing her og der og hit og dit siste døgnet.

6 Likes

Ofre fem helikoptre, 12 piloter og et skjeldent overvåknings- og kommunikasjonsfly for å avklare lojalitet? Det virker ikke særlig troverdig. Det blir ikke bedre av at Puting framstår som svak.

Putin er nok fullt klar over at Gorbachov overlevde kuppet, men var likevel ute av kontoret 4 månder senere.

11 Likes

Russland er fra før ydmyket nok av spesialoperasjonen.

https://www.reddit.com/r/NonCredibleDefense/comments/13zo1e0/oh_gerassimow/

Ikke helt tilfredsstillende, men det er noe:

Prigozin forvises til Hviterussland. Wagner som deltok idag forvises til Afrika og andre områder hvor wagner opererer mens resten av Wagner får mulighet ( tvang) til å signere avtale med MOD.

Joda, spesiell dag.

Hadde han kanskje allierte i Kreml som sviktet ham i løpet av dagen? Og at det fikk ham til å måtte erkjenne at planen ikke kom til å fungere?

3 Likes

Ingen store trefninger, så helt rart.

For meg virker det mest sannsynlig at det var ny informasjon som fikk partene til å se annerledes på hendelsene.

En mulighet kan være at det kom fram infomrasjon om at det var Budanov som satt med regien for mye av det som skjedde. Forvisningen av Wagner blir da en slags form for restverdiredning for regimet.

Skal de til belarus og så et angrep på ukr på nytt mot kiev gjennom der?

Svært få veier du kan angripe fra Hviterussland mot UKR.

MYE miner og svært mye stillinger der. Håper de prøver.

1 Like

For en patetisk skue Russland har blitt

8 Likes

Aner ikke hva som foregår, men kan være greit å ha i tankene att de som støttet kokken i utgangspunktet ikke er folk vi kjenner til veldig godt, men likevel er det gjerne de som stokker kortene og deler de ut i slike situasjoner.
Det kan hende noen banket på døren til putler, noen admin folk kom inn med noen papirer som må signeres, noen blir arrester, andre får nye (tilsynelatende u-signifikante) jobber, og ting virker som de går tilbake til normalen, så blir det klart noen uker eller måneder senere hva som faktisk skjedde. De igjen gir beskjed til kokken att det rekker.
Hva som skjer fremover er det vanskelig å si, tipper krigen er ferdig snart men det aner jeg ikke, rimelig sikker på att putler ikke overlever 2023 (eller August), og om det ser ut som om han gjør det er det en dobbeltgjenger uten noen som helst makt, men eliten vil tilbake til business as usuall, så det varer nok ikke lenge det heller.

Edit: Altså godt mulig att alt vi får se av putler fremover er en dobbeltgjenger som har forlenget livet en liten stund.
Edit2: Er forsovet det eneste som gir noen mening i mitt hode, har ikke sett noen snakke om dobbeltgjengerne av putler tidligere i kveld, men tror de vil spille en sentral rolle i tiden fremover, til det ikke er bruk for de lengre. :thinking:

1 Like

Han forvises ja. Ingen wagner soldater blir straffeforfulgt. Alle får tilbud om å signere kontrakt, eller miste jobben. Et av problemene har vært (hvis jeg har skjønt det rett) at det ikke er noen lover & regler rundt det med private hærer i Russland. Så har de vel landet på at det ikke er lov da, innenfor grensene eller noe sånt…

Spørsmålet blir om wagner vil operere som enhet, eller om de blir splittet opp og strukturen fader ut. Da mister de hvertfall en effektiv enhet, det er da noe. Personellet er jo der, men spredd ut i et tyngre system…

Prigozhin vil vel gjøre hva som er best for ham. Han skjønner nok at det å bevege seg over 3 etasje ikke er så smart og mat kan han heller ikke spise så jeg tviler på at en “dødts dømt” person med 25k soldater tenker at man kan leve videre som vanlig.