Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Kan også hende at wagner ikke regnet med luftbroen? Hva enn som hendte er det ufattelig svakt og risikabelt å la Wagner komme unna med forsøket. Spesielt av en diktator som har brukt årevis på å kneble intern motstand og bygge opp et image som global strongman.

For å spinne litt mer på det jeg skrev over:

Jeg tror putler er ferdig, vekke, borte.

En av ulempene med å ha mange dobbeltgjengere.

Tror du på dette selv?

Hvilket fiasko det blev :slightly_frowning_face:
Progozin til hvitryzzland, som i praksis er en del av ryzzland. Der blir han ikke gammel, hvis han ikke ser til å ta sig noe sted langt unna.

At de andre innen Wagner skulle unngå tiltale eller andre reaksjoner kan man ikke stole på før 5 øre.
En klar seger før p00tin, som blir av med en konkurerende Maktfaktor og samtidlig kan rydde litt i militæren.

2 Likes

I Ukraina kan det nok hende Wagner fader litt ut som kampenheter. Tipper det meste av de som er igjen (og som nok innlemmes i hæren) der ikke har vært i Wagner så lenge og at kokken tok med seg de mest erfarne til Russland.
Mitt inntrykk er at man ikke skal undervurdere hvor godt organisert Wagner er og jeg tror ikke Wagner som gruppe går i oppløsning.

Kjenner jeg er litt skuffet over det som ser ut som blir utfallet. Selvsagt mye som er høyst usikkert enda men svekkelsen av Russlands styrker i Ukraina ser ut til å bli mindre enn man kunne håpet på.

@Floppen kan du ikke prøve å skjerpe tonen litt? Synes du opptrer litt utidig.

6 Likes

Nei dette var skuffende greier… du verden :unamused:

2 Likes

Ok @Krafer Skal prøve å skjerpe tonen litt.

3 Likes

Min tanke har også vært at dersom det var en plan bak dette som Putin var en del av så må det nesten ha vært fordi Putin fryktet et kupp og ville avsløre illojale og renske bort de.
En god del hendelser som i tilfelle nok ikke har gått helt etter planen vil jeg tro men slike planer må jo veldig få vite om og da kan det jo fort skje ting som ikke har vært del av planen.
Får vel aldri vite sikkert hva som egentlig har foregått. Men du verden for er merkelig døgn.

4 Likes

En klar seier nei? Som diktator kan han ikke vise svakhetstegn. Han har akkurat flyktet med halen mellom beina…

1 Like

jevgenij Prigozjin luremus og blowfish

5 Likes

Det har du kommentert hele veien. Antar det er fordi du aldri var helt sikker på om dette var ekte.

4 Likes

Ja, men wagner skøyt ned 1 svært viktig fly og 6? Helikoptre.

Så jeg tror ikke dette var planlagt fra putin sin side.
Ser også at sivile i rostov virker å støtte wagner mer enn sittende regime.

Spennende tider, blir også spennende å lære mer om hva som egentlig skjedde her.

1 Like

Bare en vill teori:

Hva om det hele tiden har vært planen at Prigozjin skulle få ta over Belarus og ha atomvåpen tilgjengelig? Da vil man kunne ofre Belarus og samtidig ta ut f.eks Kyiv og legge skylden på en privat militærgruppe?

Ikke at jeg tror de vil få muligheten til det. Kommer vel til å bli stoppet av Nato om de ser at noe sånt er i emning?

2 Likes

Det som er åpenbart er at FSB/GRU osv. har hatt god oversikt over familiene til wagnersoldatene. Istedenfor direkte konfrontasjon truet de familiene.

4 Likes

Hej Norge

Vældig fin sæbeopera at følge med i ----- vi glæder os til næste episode. :rofl:

Ingen ved med bestemthed hvad der er aftalt med Putin og Kokken — Ukraine får bennefit af alt dette tumult :ukraine:

Nok en god dag for Ukraine :ukraine: :muscle:

Slava Ukraini :ukraine: :ukraine: :ukraine:

Dansken

7 Likes

Ukr fortsetter å jakte arty. Og de er effektive.

14 Likes

Dette er ikke vondt ment, på dette stadiet er det ingen av oss som har fasit, men du minnet meg litt for mye om et meme jeg så:

bilde

5 Likes

Det var nok ikke planen, men tja…kan jo være et scenario som kan utspille seg :man_shrugging:

Jeg har sett på talene til Prygozhin i forkant av dette og det er tydelig at det har vært gnissninger mellom Wagner og Kreml lenge.
Han ble mer og mer vokal over den manglende støtten, og den totale mangelen på strategisk ledelse fra Kreml i disse opptakene.

Han hevdet også i ett av klippene at Putins generaler ikke fortalte Putin sanneheten om det som skjer på bakken, og dette ville han gjøre noe med.

Selvfølgelig kan det også være en del av skuespillet. Jeg bare klarer ikke å tro på det.

Men HVIS hele greia er for å renske ut ugress i rekkene har Putin kommet inn i den siste fasen som diktator: paranoia rundt sin egen inderste sirkel :sweat_smile:

2 Likes