Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Jeg synes han russeren som blir intervjuet de første 10 min har noen gode poenger:

  • han er klar på at hans analyse er usikker
  • det var ikke en psy op. Fordi putin tjener ikke noe på det
  • noe må ha skjet som fikk Prigozin til å endre planer. Spekulerer i at allierte i Moskva fikk kalde føtter
  • putin er svekket. Særlig blant maktpersoner lenger ute i systemet, politisjefer, ledere i fsb, lokale politikere. Alle ser at den vertikale maktstrukturer ikke lenger er solid
  • rekruttering til pmc og militær blir vanskeligere. Alle i russland har fått med seg uttalelsene til prigozhin
8 Likes

Ikke mulig å bli klok på dette:

Må jo være bra om Ukraina kan benytte disse dagene til å pushe på mens fokuset på ruzzisk side er vendt innover :crossed_fingers: :ukraine:

5 Likes

Så usikkert det er nå ,så skal det bli spennende og så hvor lang tid det tar før de forstår at de må gå i krigsmodus og produsere 24.7 for og fylle lagrene ,og ikke minst og fortsette og forsyne Ukraina .

3 Likes
6 Likes

De kjører i krigsmodus nå, samtlige produsenter driver å jobber for å øke produksjonen videre med nye produksjonslinjer.

Men for å sette ting i perspektiv. Britene har brukt 5000 runder 155mm årlig

1 Like

Det har blitt sendt mye gammelt utstyr. Når dette skal erstattes med tilsvarende som er 40 til 50 år nyere, er det klart at det blir dyrt.

Ammunisjon bør erstattes så raskt som mulig. Utstyret bør tenkes helhetlig igjennom på basis av erfaringene fra Ukraina. Tenker her spesielt på framtidige dronesvermer. Både offensiv bruk, og forsvar mot slike.

5 Likes

Plan eller ikke plan. Her er Kadyrov sin mening fra igår kveld.

At det tårnet seg opp over tid pga dårlige businesser, og rant over når datteren ikke fikk et landområde i St.Petersburg? Øhh.
Slikt kalles isåfall ikke kalkulerte handlinger, mer mentale lidelser…

En annen ting jeg kom på, som forsvant like fort som den kom, er videoen av «bombingen av en wagner camp». Den har ikke vært nevnt med ett ord siden.

(Klarte ikke få med siste ordet i skjermbildet. Ordet er «federation»)

1 Like

Kadyrov sin bortforklaring virker lite troverdig. Dette var en stor operasjon, planlagt over flere uker. Man inntar ikke millionbyer og skyter ned helikoptre og fly, bare fordi man furter litt.

1 Like

Den er vel absolutt alle parter inneforstått med at var BS.

Men det må jo være noe helt esensielt som ikke har kommer ut som forklarer dette ekstremt merkelige hendelsesforløpet. Vi vet nå at Wagner hadde planlagt dette i lengre tid og at det ikke var noen impulsiv manøver.

Kanskje planen til Prigozhin bare var å svekke Putin på denne måten, og at det sitter en gruppe i Kreml som han samarbeider med som nå kommer til å ta over fra innsiden?

Eller fikk rett og slett FSB kloa i overkant mye cash da de raidet hovedkvarteret i St. Petersburg? Ville Wagner gått konk enkelt nok?

5 Likes

Russiske medier debatterer gårsdagen

NYT oppsummerer

4 Likes

Ja men alle forstår ikke dette,vi husker med skrekk det vi leste her for en snev uke siden.
Tyskland har i likhet med mange andre land sendt store mengder 155mm artillerigranater til Ukraina etter den russiske invasjonen. Det har ført til at egne lagre er til dels kraftig redusert.

Natos mål er at medlemslandene skal nok artilleri til å klare 30 dager med intensive kamper. Det skal for Tysklands del tilsvare en lagerbeholdning på 230.000 granater. Åtte år skal være satt av for å skaffe granatene, slik at Tyskland oppnår Nato-målet i 2031, ifølge Der Spiegel.

1 Like

Tyskland har en utfordring. Spesielt militært.

Jeg er glad at NAMO og Kongsberg utvider massivt.

4 Likes

Selv om mye av det Kadyrov sier nok er bare tull så tror jeg faktisk han kan være inne på noe.
Med ordren om å innlemme Wagner gruppens soldater i den russiske hæren var Prygozhin i ferd med å miste store deler av gruppen sin og dermed makten sin. Jeg lurer litt på om dette kan ha vært en kalkulert risiko av Prygozhin for å faktisk beholde sin egen maktposisjon og redde Wagner som han nok ser litt på som livsverket sitt.
Prygozhin vet at det eneste språket Putin/Kreml forstår er makt. Han viste jo at Putin ikke har råd til å kjempe en borgerkrig samtidig med krigen i ukraina.
Så en teori kan være at Prygozhin trakk sine beste soldater ut av Ukraina og satte makt bak kravet om å få fortesette å operere som en frittstående gruppe andre steder i verden. Han beholder da maktposisjonen sin og jeg misstenker han kommer til å styre Wagner videre fra Belarus. Tipper han tar med seg en god del folk dit for å holde seg selv i live også.
Jeg vil tro Prygozhin har snakket med noen på forhånd også. Lukashenko kan fort være en av de?
Russland sitter igjen med en god del k nye soldater innrullert i hæren i Ukraina og en Prygozhin som kanskje har lovet å holde seg unna å kritisere den russiske ledelen i en god periode fremover?

Bare spekulasjoner selvsagt men kanskje like god teori som mye av de andre :joy:

5 Likes

Brikkene faller på plass.

1 Like

Hadde jeg bygget opp noe tilsvarende selv, så hadde jeg nok lagt litt arbeid i å beholde det ja, om jeg skal være helt ærlig…

Men ja, dine tanker er like gode som andres tanker. Kom over noe for noen dager siden som jeg ikke la noe mer til da, men som kan brukes nå for å spinne enda lengre rundt dette.
Vet ikke noe mer enn det artikkelen sier.

Tankespinn teori: Hvordan overføre mesteparten/ store deler/ noe av/ litt av wagner over til Hviterussland uten å erkjenne hovedgrunn for det? Da kunne jo dette vært en måte.

Hvorfor overføre? På bakgrunn av et mulig kommende kuppforsøk i Hviterussland, og hvor wagner i mellomtiden trener lokale styrker, pluss bidrar når/hvis kampene der begynner.

Om ikke det var hovedtanken, så kan det hende lukasjenko setter pris på noen tusen mann med erfaring, og så sitt snitt til å skaffe seg det.

Disclaimer: Dette er kun tankespinn fra min side.

1 Like

Wagner soldatene blir enten sendt til afrika eller bedt om å melde seg inn i MOD.

Er ikke info om at disse skal til hviterussland.

Kan anbefale denne.

2 Likes

Nei har ikke vært noe informasjon om det men tror du Prygozhin tar sjansen på å dra til Belarus uten en egen liten hær til å beksutte seg?
Jeg tror det er mest sannsynlig at flere av de også havner i Belarus. Siden Wagner ikke kan opererer “fritt” i Russland/under Putin, skifter de nå til å operere fra Belarus og skal ikke se bort fra at de kommer til å ha en del oppdrag for Lukashenko som nok føler press fra mange hold for tiden også.

Men flertallet drar kanskje til Afrika for å gjennoppta/styrke operasjonene der.

Ja ja mye ville spekulasjoner men noe må vi jo drive med mens vi venter på bedre informasjon :grin:

1 Like

Ja vet det, har skrevet det

Jeg skrev at det var et tankespinn.

Det jeg uansett ikke tror, er at han ender opp i en hviterussisk kommunal leilighet på 40 kvm, med flassete tapet i stua og strøm som fungerer 3 timer i døgnet, mens han står i brødkø halve dagen sammen med bestemødre.

Han er fortsatt en ressurs for den siden, og det at wagner skriver kontrakt med russisk MoD, betyr ikke at ikke noen ender i hviterussland, da det også er regulære russiske styrker der.
Ingen av oss i dette forumet kontroll på hvor «noen tusen» havner, når vi referer til wagner som 25-50 tusen mann pluss minus.

1 Like

Broen som ble truffet blir fikset merk at de må bytte ut hele bjelken som vi diskuterte

1 Like

Hvor alvorlig er det egentlig at Nato er i ferd med å tømme sine lagre? Kan Ukraina vinne om forsyninger av granater og lignende stopper opp?