Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

mindre å angripe

Større tap, tyder på harde kamper i tråd med det man leser om:

Litt sammenblanding av per måned og per år, men tallet er nok likevel fri fantasi. (Og mange morsomme svar på meldingen :rofl:)

3 Likes

Selv om 1600/år var sant, noe jeg tviler sterkt på, ville det likevel ikke veie opp for hvor fort de mister tanks.

1 Like

Det tallet er ca det Russland selv har brukt, men inkluderer tanks tatt ut av lager og satt i stand. Det framstår rimelig troverdig. De er dog nede på T-55, så jeg vil egentlig anta antall de klarer i måneden vil gå ned etterhvert.


2 Likes

Etter det jeg forstår, er det mange T80 tilgjengelig for renovering. Renovering av T55 krever imidlertid ikke vestlige komponenter, så antallet enheter er bare begrenset av tilgjengelig renoveringskapasitet. Nyere design er begrenset av tilgang på komponenter.

Mitt inntrykk er altså at renovering av T55 er innfyllsarbeid, der man bruker ledig kapasitet på grunn av delemangel til nyere design. Volummessig er det indikasjoner på at innfyllsarbeidet har blit hovedvolumet.

3 Likes

Renovering av lagermateriell er ikke det samme som produksjon, men jeg kan godt revidere utsagnet mitt om kombinert produksjon og renovering er det som menes. Hvis Russland faktisk sleper 1600 rustne sovjetvrak ut av lagrene per år, så veier det likevel ikke opp for hvor fort de mister tanks.

1 Like
4 Likes

Blir vel sykkel til frontlinjen

2 Likes

https://www.eurasiareview.com/02072023-vladimir-putin-a-hostage-to-his-own-game-analysis/

4 Likes

Interessant å lese hva som funker og ikke funker. Disse franske er tydeligvis ikke noen favoritt. Blir nevnt i artikkelen at et stort pluss et de som beskytter mannskapet mot miner. Også tåle artilleri som treffer i nærheten.

3 Likes

Sakte men sikkert går det til helvete for Russland

Så lenge vi gir støtte, så går det bra

Det er jo snakk om enorme summer, men ikke når man sammenligner med militærbudsjetter eller u-hjelpsbudsjetter.

6 Likes
  • Russland bombet seg selv
  • Ukraina bombet Russland

0 stemmegivere

1 Like

Dette er så typisk Norge,lurer på om de hadde somlet like mye om vi hadde vert angrepet ?

5 Likes

Når jeg leser tråden, så tenker jeg at det er bra at russisk ledelse er så ræva.

3 Likes

Dette viser hvor dårlig et demokrati fungerer i krigssituasjoner i sin alminnelighet og denne forsvarsministeren i særdeleshet
Og Stortinget skal vel nå ha 3,5 mnd ferie. Det er rett og slett provoserende og skammelig

8 Likes

Var samme greia i Tyskland, skjedde ikke en dritt. Så måtte forsvarsministeren gå, så ble det orden på sakene nå Boris Pistorius tok over. På tide at Bjørn Arild Gram går og blir erstattet av en som faktisk er opptatt av å få ting til å fungere?

9 Likes

Mye utstyr som går opp i røyk om dagen, håper det betyr at ruzzernes slagstyrke svekkes fremover :ukraine:

11 Likes

32 artilleri og 4 MLRS betyr mye. Sistnevnte er ikke så dyre (men rakettene i dem er), men de kan gjøre enormt med skade på større ukrainske grupperinger. Det sies at hovedpoenget til Ukraina ved Kherson er å framprovosere artilleridueller (som de vinner).

Fra 3. juni så hadde man disse tallene:

  • 3,533 (+32) artillery systems
  • 582 (+7) multiple-launch rocket systems
  • 298 (+0) helicopters
  • 475 (+10) special vehicles

Diffen på denne måneden blir da
Artilleri: 3533 til 4220 = 687 eller 16%
MLRS: 582 til 641 = 59 eller 9%
Helikopter: 298 til 309 = 11 eller 3,5%
Spesialutstyr: 475 til 590 = 115 eller 19%
(% = % av totalt tapt av russland i krigen siste måned)

Det er jo veldig klart at Ukraina først og fremst går etter Artilleri og spesialutstyr. Tapene av tanks, APV osv har tall som minner mer om de for helikoptere. Der vil det først gå store mengder ved et ukrainske gjennombrudd.

Jeg tenker jo også dette er hvorfor det går så “treigt”. De har drevet på i tre uker nå (siden 10. juni) og de har rykket noe fram, men også fått Russland til å sende reserver osv fram til fronten. Det er disse reservene som Ukraina nå sloss seg gjennom. Ukraina rykker også fram på en veldig bred front.

Bakhmut fronten i øst (her har de vært på offensiven siden slutten av mai)
image

Velyka Novosila i sør-øst

Orikhiv i sør-vest

13 Likes

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/07/3/7409567/

1 Like