Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Så en annen måte å se det på er at Ukraina får 50% mer, fra 2,7 til 4 mrd euro. Forutsetter samme grad av bevilgninger utover 2025 som i 2024.

Har lest noe om at høyesterett i Tryskland fant budsjettet for 2024 grunnlovsstridig. De la til noe i grunnloven etter en finanskrise om at de ikke kan ditten og datten. Er sikkert en herlig suppe som jeg ikke gidder sitte meg helt inn i. Men lykke til de som gidder :slight_smile:

2 Likes

Man prøvde på å omdirigere fond fra Covid-penger til Ukraina-krigen, men høyesterett fant det grunnlovsstridig.

Bakgrunnen for beslutningen om grunnlovsendring som ble fattet med 2/3 flertall av Bundestag i 2009 var erfaring og forståelse om at “politikere glemmer tidligere avtaler, prinsipper og lover bare saken er viktig nok”, og tok det inn i grunnloven.

Tanken var at når det igjen dukket opp veldig viktig saker, så skulle man faktisk gjøre prioriteringer, ikke bare kick the can down the road, og sende regningen til fremtiden.

Mao hvis fundingen av Ukraina faktisk er førsteprioritet, så måtte man gjort forsakelser i andre deler av budsjettet. Og det kunne fint gjort.

Forklaringen fra politikerne i Tyskland er enkelt og greit at det ikke er førsteprioritet.

“The Ukraine funding is secured, because of money from frozen russian assets. This is a plan the West has deviced a few weeks ago, to loan Ukraine 50 billion dollars. Using the proceeds from frozen russian assets in their possession. This plan will result in Ukraine having plenty of money. So Germany does not need to set aside too much for additional aid”

Finansministeren i Tyskland, Christian Lindner, uttalte i forbindelse med med 2025 budsjettet i uken som var at, sitat:

"Germany continue to be engaged in an international level, but to some extent weight is being shifted. We have to invest more in our hard security, and at the same time we can not continue to be involved acrossed the world as we used to be"

Oppsummert; Tyskland må forholde seg til sin grunnlov, og da prioriterer de å fokusere mindre på utenlandske problemer.

3 Likes

Fra og med i dag vil bare forumdeltakere med innsidermedlemsskap kunne delta i denne debatten, jf.

1 Like

Har vært insider i flere år og satt stor pris på debatten her inne. Ikke insider nå og vil være utrolig synd om dette ble lukkete tråder!!

15 Likes

Jeg forlater forumet og sletter brukerkontoen min i løpet av uka. Har gitt en forklaring her i denne “off-topic”-tråden:

Ønsker å takke alle saklige meddebattanter for 6 gode år her inne, selv om temperaturen tidvis har vært høy og selv om vi ikke alltid er enige :grinning_face_with_smiling_eyes:

“Russland/Ukraina debatt”-tråden har vært et fantastisk sted for å følge konflikten, ekstremt mye bedre enn NRK/VG.no eller andre vanlige medier.
Mange av dere har lagt ned mye arbeid og er flinke til å finne gode kilder. Det setter jeg stor pris på.

Lykke til videre alle sammen!

Og ikke minst: lykke til videre Ukraina og de Ukrainere som eventuelt har fulgt med her i tråden!
Jeg håper og tror på en lys- og velstående fremtid, uten frykt for nye overfall fra Russland :pray: :ukraine: :sunflower:

31 Likes

Veldig synd at denne tråden blir kun blir tilgjengelig for innsidere. Tråden har vært en utrolig ressurs, og vært mitt foretrukne sted å lese meg opp på krigen i Ukraina.

Takk til alle stødige bidragsytere som har gjort en grundig jobb i å hente informasjon og dele her inne.

19 Likes

Hej Norge

Det er den værste gang P… jeg har hørt længe, det kan da kun have et formål — nemlig at få flere betalende medlemmer — usmageligt siger jeg bare.

Er overbevist om at disse populære tråde er med til at trække flere skribenter og betalende deltager.

Hvorfor ellers skal de mest populære tråde flyttes :thinking:

Det bliver så mit sidste:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

Efter skrift :
Nu bliver Pho og Elliptic trådene nok stenkt også da de er populære.

Skal nok gå længere i skole for at forstå vores broderfolk :open_mouth:

16 Likes

Lar denne tråden være åpen til den eventuelt sklir ut igjen, så det er opp til deltakerne om den skal være åpen eller lukket :relieved:

23 Likes

Flott at du lar tråden være åpen @pdx !!! Jeg har større tillit til denne tråden og dens skribenter samlede kunnskapsnivå enn noe annet media.

Og, man gir trollene mye makt hvis de nå kan stenge tråden og fjerne en arena for fri meningsutveksling om krigen bare ved å lage kaos😬

23 Likes

Man skal være ganske énøyd og illiberal om man ikke forstår hvorfor denne tråden får leve fritt videre på Tekinvestor. Ingen innlegg (så langt jeg har fått med meg) har vært i nærheten av å hinte om forståelse eller uttrykke sympati for Putins grovt folkerettslige angrepskrig mot Ukraina.

Ærverdige og liberale Aftenposten tok inn Ketil Bjørnstad kronikk om denne krigen og publiserte en rekke debattinnlegg i dagene og ukene etter med utgangspunkt i kronikken. Det store flertall (meg medregna) uttrykte lite forståelse for relevansen av Bjørnstads historiske referanser og idealistiske innspill om mulige fredsløsninger.

Ja, visst; jeg er fullt og helt klar over at forumeier ikke har eller har hatt ambisjoner om å drive et redaktørstyrt nettsted. Men gjennom de retningslinjene som ble trukket opp i går, avsløres notorisk illiberalitet og hyllest av det han sjøl er enig i.

Akkurat nå er verdenspressen svært opptatt av dommen som falt i ICJ i forgårs. Hvile konsekvenser vil den kunne få for oljefondets framtidige aksjeforvaltning og for norsk utenrikspolitikk? Ikke mindre interessante spørsmål enn våpen- og ammunisjonslagre på begge sider i Ukraina-krigen, spør du meg.

9 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Det var da voldsomt? Måtte google illiberalitet, første gangen jeg har blitt kalt det :man_shrugging:

Grunnen til at denne tråden kan være åpen er at den for øyeblikket ikke krever mye moderasjon, hvis det endrer seg kan det være den må flyttes.

Det har vært masse dårlig kamuflert pro-russisk propaganda her, spesielt i starten av krigen. Da er jeg ganske sikker på at vi ble utsatt for en målrettet aksjon.

Setter pris på alle saklige innlegg her i tråden, denne tråden har også vært veldig nyttig for meg. Hver gang det har kommet nyhetssaker i mediene har de allerede blitt behørig diskutert her, og det er veldig artig :slight_smile:

36 Likes

Kan være du har ret — men det berettiger da ikke 1 1/2 år efter at lukke tråden for neget der skete i starten af krigen :thinking:

Men !! Stort tak fordi du lader tråden kører — vel nok den mest informative tråd på forum, efter min mening

Tak :+1:

Dansken

10 Likes

Hva vet egentlig Kamala Harris om Ukraina?

https://x.com/defiantls/status/1815159594529808500?s=46&t=BMT81rulcF9qGjqL_LuXsA

Hun siger trods alt at det er forket at invaderer Ukraine

Slava Ukraini :ukraine:

DK

3 Likes

Ikke ødelegg denne tråden også med ditt foliehatt-tull. Det er ikke uventet at Fox News graver febrilsk etter dirt på Harris og her fant de noe hun sa uka etter at Russland gikk inn i Ukraina i 2022. Tror du på fullt alvor at vicepresidenten i USA ikke er godt informert om russiske trusler i ukene før og etter fullskalainvasjonen? Jeg gjetter at hun her skulle gjøre et enkelt og pedagogisk poeng av at det er feil når store diktatoriske land invaderer mindre og demokratiske land.

24 Likes

https://x.com/maks_nafo_fella/status/1815299493513801844?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Boom! Ukr drone vs russisk oljeraffineri

8 Likes

Det er valgkamp i USA, og vi bør bare innstille oss på at mye som presenteres om motstanderen et tatt ut av sammenheng.

Ukraina velger ikke presidenten i USA, så de må uansett finne løsninger som gjør at de overlever - uansett hvem som blir valgt.

Vi har på tråden tidligere vært inne på viktigheten av langtrekkende overvåkningsdroner for å identifisere viktige mål i dybden for Russland. Nå ser det ut til at Ukraina plutselig har begynt å ta ut mange av disse.

17 Likes

Må - desværre - sige mig helt enig i, at når der ledes efter og bringes en sådan uddateret tråd, så er det ikke et bidrag til tråden om Ruslands invasion af Ukraine - men blot ønske om at bringe konspirationsteori.

Nu er det tillige IKKE en præsident, der på nogen måde ALENE står for alt omkring en sådan seriøs og alvorlig situation som en krig er, det uanset om det er Biden eller Harris.

Og nej, selv om han måske tror det, så vil Trump ej heller være alene om dette.

Ukraine vil ved en sejr sørge for fred i Europa i flere årtier, og formentlig gøre Ruslands drømme om at eje/bestemme over hele Europa til et endeligt fald.

Dette (blandt meget andet) burde Trump have med i tankerne, når han 24 timers plan skal udarbejdes.

8 Likes