Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Russland hadde på papiret ca 200 operative fly i 2021. De hadde 286 i 2008, men det er sannsynlig at mange av dem var i dårlig stand etter sammenbruddet av Sovjetunionen. Litt over 80 fly ble oppgradert frem til 2020, så det er sannsynlig at disse er det Russland bruker i Ukraina.

Produksjonen av SU-25 ble avsluttet i 2017, men det er sikkert mange fly som Russland kan kanibalisere for deler. Dersom mange av delene til oppgraderingen før 2020 kom fra vesten, kan det bety at flyene mister kapasiteter over tid.

5 Likes

Ukraina har angrepet nok et oljeraffineri i natt.

15 Likes

:fire:


https://x.com/euromaidanpr/status/1789556211215478885?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ
:ukraine: :ukraine:

16 Likes
7 Likes
3 Likes

Det ser ikke ut som det er elementert å få gjort noe hverken for deg eller de ansvarlige somlekoppene
Hvis du ikke forstår at økte inntekter gjør det lettere å få gjennomslag for våpenproduksjon så forstår du sikkert ikke så mye annet heller. Det gjør det lettere for Putin også for den del . Først produksjon av våpen og så pengene er hva du mener ? Det er ikke rat det tar tid etter din tenkemåte: At en skal gå baklengs
Og du mener a f.eks Republikanerne venter på koordinering? Maken !
Det er ingen som har sagt at høye oljepriser produserer våpen automatisk

Det er slike kverulanter som deg som gjør at det ikke blir fart i sakene
Hvis du bare skal krangle så slutt i det minste å kommentere mine innlegg

En kan jo lure på hva hva slags samvittighet de har de som har trenert våpenleveransene
Når en ser elendigheten i Ukraina nå
De bure egentlig blitt sendt til Kharkiv alle sammen

5 Likes

Støtter man russland, eller håper at russland ikke taper. så gjør ikke samvittighet så mye.

7 Likes

? Det er noen som ikke har samvittighet burde du skrive
Ser forøvrig at Sjougu e r ferdig som forsvarsminister

De tørker opp…

8 Likes

Jeg tenker dette kan stemme, men venter på flere kilder før jeg tar det for god fisk.

Ukrainian soldiers have begun reporting that the situation with artillery in the area of Chasiv Yar has improved. The Russians still maintain the edge, but the activity of Ukrainian artillery has noticeably increased, something that was previously observed in other sectors.

https://twitter.com/astraiaintel/status/1789703169578082517

5 Likes

Dersom Shoigu i det kommende året faller ut av et vindu eller drikker for sterk te, kan det være en bekreftelse på at han var den som presset Prigozhin til opprør for å ta over Prigozhin sine lukerative operasjoner i Afrika.

5 Likes

Nei, tvert i mot. Først penger gjennom bevilgninger, så produksjon. Produksjonen må tilpasses etterspørselen i den grad produksjonskapasiteten tilrår det, og det er ikke sånn at om energiprisene dobler seg over natten så dobles automatisk produksjonskapasiteten til våpenprodusentene.

Aner ikke hvordan du tolker meg dithen. Med koordinering så mener jeg bla. at man skal unngå at de ulike våpenindustriene i de ulike land førers inn i en kostnadsspiral ved at de alle konkurrerer om de samme råvarene og resursene. Det fører i all hovedsak kun til økte priser, og ikke til flere våpen.

1 Like

In a statement Sunday evening, Putin said he will remove Defense Minister Sergei Shoigu, who has overseen Russia’s armed forces since 2012. He will be replaced by Andrei Belousov, an economist with no military experience. Shoigu was appointed as secretary of Russia’s Security Council, a consultative body that advises Putin on military and strategic issues.

Putin replaces Russian defense and security chiefs – POLITICO.

4 Likes

Om de nå får inne en økonom som forsvarsminister så bør krigen snart være over.

3 Likes

Merk at Shoigu nå bare har en rådgivende rolle. Han har ingen utøvende organisasjon han kan gi ordrer til, og som kan være lojale mot Shoigu.
(Muligens med unntak av roomservice…)

Det kan hende at Putin anser de økonomiske eller produksjonsmessige begrensingene som større enn de militære begrensningene. Vi får følge med på om det skjer noe med bedriftene i Russland som produserer militært materiell - eventuelt om det skjer noe med lederne av disse bedriftene.

3 Likes

jeg er der hvor jeg tenker at Putin + krig + samfunn = Stor-Russland nå snart ikke lenger er en kombo som er forenelig med det bildet selv de mest prorussiske medier prøver å skape, opp mot det bildet den jevne russer oppfatter. Med “snart” så mener jeg ikke om kort tid, men plutselig.

2 Likes

Det skjer store og viktige ting i Georgia.

Even with the government imprisoning political opponents, and riot police and titushky beating up opposition figures and wreaking havoc, approximately half a million Georgians came to protest in Tbilisi.

7 Likes

Gode vinklinger her:

[Fabian Hoffmann on X: “What happens if Russia employs a nuclear weapon? The reality is that no one really knows. However, what is equally true is that NATO is prepared for this type of scenario, and we have capabilities and contingency plans in place. Some thoughts on what this might entail. :point_down::thread: 1/7 https://t.co/YfVArctgod” / X (twitter.com)](https://twitter.com/FRHoffmann1/status/1789275956655653266)