Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

10 Likes

Enorme tapstall i mannskap, tanks og pansrede kjøretøy. Helt tydelig at det er heftige trefninger ved fronten.
Får håpe at tapene ti Ukraina ikke er ødeleggende store :crossed_fingers:

7 Likes

De går nok på stygge tap. Det er prisen som må betales for hysteriskt svakt vestlig lederskap.

Alle disse gutta overlevde, skal være fra Kharkiv nylig:

8 Likes

Ok, I’ll bite. Hvor er det det butter egentlig? Mangler vi kobber? Stål? Ikke som jeg kan se på charts. Er det da de kjemiske komponentene til eksplosivene som vi mangler? Noe annet?

Jeg skal love deg, at dersom NATO hadde blitt angrepet av en aktør og det plutselig ble behov for betydelig mer 155mm granater, så hadde du sett ammunisjonsfabrikker poppe opp sporenstreks. Plan- og Bygningsetaten hadde ikke fått lov til å ruge på byggeplanene i 2 år før spaden stikkes i jorden.

Det fantastiske med det kapitalistiske system er at økt etterspørsel fører til økt pris (inflasjon). Økt pris gjør det mer attraktivt å drive butikk, noe som tiltrekker nye aktører og fører til økte investeringer. Dette igjen fører til økt tilbud.

4 Likes

Jeg har hørt at opplæring av personell til å håndtere eksplosiver er en flaskehals.

Fra personlig industriell erfaring, vil jeg nevne at å utvide en allerede eksisterende produksjon, er langt mindre krevende enn å starte opp en ny (eller gammel) fabrikk med helt nye folk. Problemet i vesten er at alt for mange fabrikker har blitt lagt helt døde.

6 Likes

Tja - skal ikke si det…andre har prøvd blant annet med arkitekter i lignende roller…det bidrog til at den krigen ble forlenget vesentlig…

2 Likes

Her tror jeg du lover mere enn det demokratiske systemet klarer å håndtere. I Norge klarer vi ikke å utestenge russerne fra å kjøpe hytter osv. silotenkningen i Norge står nok for sterkt og vi hat levd i dyp fred i lang tid.
Så når Norge bruker 13 år på å bygge KNM Maud og 10-15 år på NH90 så tenker du at i krig så skal alt gå på rekordtid?

2 Likes

Gord morgen Norge

Ja – det er store tab – denne vi video fortæller lidt om hvad Kanonføde og materiel som Putin har til sinde at angribe Krakiv med – i følge videoen er det ikke nok til at indtage Karkiv :thinking:

10% af Ruskiieeees Tanks ødelagt på en dag i Krarkiv offensiven :partying_face:

Og Denys !!
12. Maj

  1. Maj

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

8 Likes
3 Likes

Det vil jeg tro ja, for da hadde vi ikke puttet penger i oljefondet, men i krigsindustri. Man hadde heller ikke gått for spesialiserte løsninger og tunge kravspesifikasjoner, men kjøpt hyllevare.

USA produserte jo endel greier for britene under andre verdenskrig, bl.a. Merlin motorer til Spitfire. Britene hadde kommet med forbedringer til motorene, men i stedet for at amerikanerne skulle gjøre om produksjonslinjene sine, så produserte de bare en gitt revisjon, også modifiserte britene resultatet. Dette hadde man aldri funnet på å gjøre i fredstid.

Samme med våpen produsert av KOG. Alt blir testet i huet og ræva. En softwaremodifikasjon på en linje i koden kan det ta et år å få inn. De lever heller med kjente feil enn å introdusere nye. I en krigssituasjon, så hadde man ikke drevet på slik.

… mer ting hadde gått galt, men produksjonen hadde lett kunne økt vesentlig.

4 Likes

Problemet er at NAMMO ba om finansiering til å utvide fabrikken også tok det rundt to år før de fikk den. Det største problemet er hos de som tar beslutninger og i byråkratiet.

4 Likes

Disse tapstallene får meg til å tenke at Ukraina har fått artilleriammoen de trengte, eller fått konkrete data på når de får den, så de kan bruke opp lagrene sine. Det stemmer også med vidoer jeg har sett av infanteri til fots i relativt tett formasjon (rekker) og i større antall (20-30) enn jeg har sett på leeenge.

Trenger personellet en bachelorgrad i håndtering av eksplosiver? I så fall skjønner jeg det ettersom krigen kun har pågått i 2år og 2mnd.

Jeg ser den, men å utvide allerede eksisterende produksjon gir vel mindre volum enn å bygge nytt.

Edit: Beklager om jeg virker spydig, men jeg blir bare så oppgitt av hele situasjonen.

3 Likes

Et fint lite smell er vel bra for moralen?
image
https://x.com/NOELreports/status/1789911648158851405
:fire:

4 Likes

Nei, men det er veldig nyttig å arbeide en stund sammen med noen som har erfaring. Det har allerede vært eksplosjoner ved produksjonsanlegg i USA og UK,

Det avhenger av tilgjengelig areal og arbeidskraft. I teorien burde det gå raskere, siden mange utilitysystemer allerede er på plass.

Spesielt i den kjemiske delen av produksjonen, er det en utfordring å få de ulike prosesstrinnene til å fungere godt i sammen. Min erfaring er at det er lettere å legge til et trinn til en eksisterende fabrikk, enn at alle trinn er nye. Det blir alltid en del uforutsette problemer og endringer med nye anlegg.

Det er krevende nok med en trenet organisasjon, som bare har ett nytt anlegg å forholde seg til. En hel fabrikk, der alle anlegg er nye, og organisasjonen er nyrekrutert, er en enorm utfordring. (Jeg har selv vært og sett på en fabrikk i Danmark til 2,5 mrd NOK, som aldri kom skikkelig i drift. Den skulle være en kopi av en annen fabrikk, men de fikk det likevel ikke til.)

Det er åpenbart at det har vært politisk sendrektighet og regulatoriske hindre. Vi bør likevel ikke undervurdere de tekniske og personellmessige utfordringene. Det siste er det største problemet med avindustrialisering. Skal man omskolere influensere til prosessoperatører, må de ha noen å lære av.

6 Likes

Noe du har lyst å skrive noe mer om? Hørtes veldig interessant ut.

De har kunnet gått i lære hos allerede eksisterernde fabrikker i 2 år og 2 mnd. I mellomtiden kunne kapasitet vært bygget ut. En tapt mulighet som har kostet mange ukrainske menneskeliv, dessverre.

Jeg tror likevel NATO hadde klart å hive seg rundt og drastisk øke produksjonen dersom NATO hadde hatt et behov for det.

Her ber du meg egentlig om å skrive ei bok…

Mekanisk bearbeiding, spesielt CNC, synes jeg er mer håndterbart fordi trinnene er så skarpt definert. Det er også godt med support å få fra produsentene av utstyret.

Et kjemisk anlegg skal gjerne kjøre din prosess på et anlegg som er designet og dimensjonert for å fungere sammen med flere andre anlegg og installasjoner - helst med et felles styresystem.

Når noe ikke virker, kan det skyldes problemer med råvarene, mekaniske komponenter, instrumentering, kombinasjon av prosessparametre og sekvens… mulighetene er nesten uendelige, og feilsøking krever multidisiplin dybdeinnsikt.

Analyse og feilsøking er vanskelig nok i en innkjørt fabrikk, med et trenet og kompetent personale. I en ny fabrikk, der ingen av prosesstrinnene noen gang har vært kjørt riktig, øker utfordringene eksponentielt. Det blir ikke lettere om du har en stab der alle er nyrekrutterte.

Det finnes flere strategier for løse utfordringene og å få en ny fabrikk i gang. Fellesnevneren er at det tar tid.

5 Likes

for å sette det i en kontekst noen flere her på forumet har sett og skjønner litt av. Bare se på rec silicon og tiden det tar å få startet opp igjen produksjonen og tiden den “rampupen” tar for å oppnå ønsket kvalitet og mengde.

2 Likes

Evnen står nødvendigvis i forhold til den industrielle basen. Vestlige land har en mye mindre industriell base nå, enn under den kalde krigen. (Den er flyttet til Kina.) Ironisk nok er Ukraina et av de europeiske landene med størst industriell base.

2 Likes