Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Hej Norge

Dagens Pollental
Stadig brug for mange trækasser kun med udvendige håndtag og brug for mange forbindinger :coffin:
Dagens tal er vel nær rekord :astonished:

Drone halløj :+1:
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/1crlobv/nine_carriages_of_a_russian_freight_train_have/

Mere Corruption :confounded:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1crp2s0/russian_general_arrested_on_corruption_charges/

Ruskiieeeees sliter ved Krinky :partying_face:

Og vores ven Denys :grinning_face_with_smiling_eyes:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

6 Likes

-Vladimir Kolokoltsev, Acting Minister of Internal Affairs of Russia, has claimed that Russia is lacking 152 000 policemen, and his ministry does not have sufficient funding.
Samme problemet som i Norge med andre ord

4 Likes

Ny dag med store tapstall, så det er uten tvil tøffe kamper ved fronten:
image
Trodde forresten at det var rapportert både ett fly og helikopter i går?
:crossed_fingers: :ukraine:

4 Likes

Man kan jo tenke at tapene er bra for Ukraina, men det er rett og slett fordi Russland har åpnet enda en front som gjør at mengden artilleri og droner som trengs fra Ukraina nå er enda høyere. Spørsmålet er nå om de har nok. I så fall, så er ikke dette bra for Russland.

Jeg antar også at de ukrainske tapene er opp. Her er jo spørsmålet hvor bra de ukrainske soldatene er beskyttet.

Må forresten si jeg ergrer meg over at Ukraina ikke kan bruke Himars etc mot de russiske angrepene på denne fronten. Fordi USA mener det er “eskalerende”. I virkligheten, så antar jeg at hvis Ukraina kunne brukt Himars her, så kan det godt være at Russland ikke hadde angrepet her, rett og slett fordi de hadde tapt for mye folk før de nådde fronten.

9 Likes

Mangler lokomotiv i Russland, så alle sektorer får transportere mindre enn de vil, kull er det som lønner seg minst i forhold til for eksempel olje produkter og kontainere.
Nye energi ministeren er forresten gift med datteren til putler’s kusine, og eier 70% av ett kull-gruve konglomerat, lurer på hva de vil prioritere?:thinking:

https://twitter.com/Prune602/status/1790440866995208596

7 Likes

Jeg er ofte skeptisk til at rapporter om at Russland mangler ditt og datt, men her ser det ut til å stemme.
image

1 Like

Initial information on the Ukrainian airstrike on the Belbek airfield, suggests that one MiG-31 was destroyed while three Su-27s, two S-300 and S-400 air defense systems, were damaged.

siden dette er russiske kilder, så kan man anta at mer er skadet og at angrepet var svært vellyket.

16 Likes

Jeg er noe bekymret for den siste delen.

Det nevnes at soldater som tror på uttalelsene fra det russiske forsvarsdepartementet, ikke søker dekning når de blir angrepet. En slik naturlig seleksjonspress, som jevnlig fjerner de minst intelligente russiske soldatene, er ikke en ønsket utvikling.

10 Likes

Her er resten av verden sine slike

ref: https://twitter.com/CovertShores/status/1789728034452332806/photo/1

2 Likes

Skiller seg litt ut denne. Havets versjon av B52?

1 Like

Jeg synes det ser ut som noe med høyere motstand i vannet enn den hadde trengt å ha :see_no_evil:

Dersom den kan veksle mellom positiv og negativ oppdrift, vil den kunne “seilfly” over store avstander.

Edit:
Legg merke til de relativt små propellene og de store horisontale styreflatene.

3 Likes

“he also met with Zelensky”

3 Likes

Ukraine presses Biden to lift ban on using US weapons to strike Russia

Kyiv watched as Russians massed on the border, but they weren’t allowed to use long-range missiles provided by Washington.

Ukrainian officials watched for weeks as the Russians massed near the Ukrainian border, unable to use U.S.-supplied weapons to conduct a preemptive strike due to Washington’s policy. The Biden administration, as a condition of sending the long-range weapons to Ukraine, said they could not be used to strike inside Russian territory.

Russia is well aware of this limitation, and was able to mass at least 30,000 troops and equipment on the border without fear of being hit by long-range U.S.-supplied Army Tactical Missile Systems, which Ukraine has used to devastating effect on Russian troops inside Ukraine.

Two U.S. officials, when asked for comment, confirmed that the Biden administration’s policy has not changed. “The assistance is for the defense and not for offensive operations in Russian territory,” said one of the officials

Vladimir Putin said in March that he was considering establishing a buffer zone near Kharkiv to make it harder for Ukraine to launch small drones targeting Russian oil infrastructure, a tactic that Kyiv has been using for months to hit Moscow’s economy.
The Institute for the Study of War assessed Monday that Russian forces had already captured several towns near the border and are destroying bridges to make it more difficult for Ukraine to counterattack, moves which “suggest that Russian forces are prioritizing the creation of a ‘buffer zone’ over a deeper penetration.”

The Russian leader has taken command of a new cadre of paramilitary fighters that will allow him to finance and resource a new mobilization this summer, the officials said.
Those fighters formerly employed by Wagner.
Those new troops will give Russia the ability to push toward Kharkiv, which has been increasingly pounded by Russian air and missile strikes in preparation for the ground assault.

6 Likes

Slovakias statsminister skutt…!

“Han har tidligere stilt spørsmål ved Ukrainas suverenitet, og stanset våpenhjelp til Ukraina.”

5 Likes

La oss håpe dette IKKE er noen “pro-Ukrainske” motiver bak denne handlingen. Vil bare ødelegge for den gode saken. Ser også at det på Twitter er flere som kobler det opp mot hans skepsis mot WHO, så da tror jeg inntil man har bedre oversikt at man bare skal vente med å trekke slutninger og håpe at han overlever. For det er visstnok kritisk helsetilstand.
image

9 Likes

Det ser ut til at attentatmannen tilhører en prorussisk gruppe.

Edit:
Motiv?

4 Likes

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1790656396381339809

Video, ca tre km fra belbek flyplass på Krim, avstand gjettet utfra forsinkelse på lyden.

Russisk s400 radar som stoppet et atacms missile med radaren.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1790716403894378742

9 Likes