Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

19 tanks er vel noe av det høyeste vi har sett på en enkelt dag?
image
:ukraine: :crossed_fingers: :ukraine:

11 Likes

1520 folk er type dobbelt av snittet gjennom krigen og 30-70% høyere enn før Kharkiv-offensiven. Russerne brenner gjennom mye ressurser på dette. Spørsmålet er hvordan det ser ut på ukrainsk side. Såvidt jeg kan se, så var det noen utposter som ble “overkjørt” i starten, der mistet nok Ukraina endel folk, men jeg har også sett at russerne har rykket så langt fram at soldater ble strandet og tatt til fange av Ukraina. Jeg tenker at i tiden framover, så vil Ukraina ha det vesentlig bedre enn russerne, som nå prøver å grave seg ned på posisjonene som var for dårlig for ukrainerne.

5 Likes

Nytt angrep på belkek flyplass

“2 MiG-31, S-400 and a warehouse of fuel and lubricants were destroyed at the Belbek military airfield this night. 2 Russian servicemen were killed, 13 were injured”, - ASTRA

Har gått med mye fly der nå :smiley:

21 Likes

Ukrainian journalist Butusov embedded with the Ukrainian army in Northern Kharkiv reports that the Russian offensive has stalled / stopped Russians have suffered significant losses while Ukrainian troops have become more effective Prisoners tell stories of blitzkrieg i.e. Vovchansk in 2 days


7 Likes

Litt mer bakgrunn rundt det som skjer har skjedd i kharkiv.

Ukraina har 0 forsvarsverker på grensen til Russland, alle forsvarsverkene ligger lengre inn i Ukraina. Grunnen er ganske enkel.

  1. Det har vært vanskelig å bygge forsvsarsverker på grensen pga droner og artilleri.
  2. Naturlige forsvarsverker som elver, skoger og lignende ligger litt fra grensen.

Mye av området russland tok dag 1 og 2 av offansiven var området som er karaktisert som “grey zone”. Det er ingenting der, heller ikke forsvarsverker. Når russerene har kommet til de etablerte forsvarsverkene til ukraina virker ting å ha stoppet hardt opp.

Så ting har fungert slik det skal.

11 Likes

Stemmer det ikke at Ukraina sparket en general etter russerne sitt angrep?

Jeg så noe på twitter, men ikke fra de vanlige kjente kildene.

Har vært så ekstremt mye støy rundt at “russernee valser over ukraina” at jeg har holdt meg til de jeg vet leverer tilnærmet korrekt info.

2 Likes

In an effort to shift the tide, Kyiv announced on Monday the replacement of the commander overseeing the north-eastern Kharkiv frontline. Ukraine gave no reason for the decision.

In a later update on Monday, Ukraine’s general staff announced it was moving additional reserves to the Kharkiv region to try to halt Russia’s advances.

2 Likes

https://www.reuters.com/world/europe/blinken-says-us-will-give-ukraine-another-2-billion-military-financing-2024-05-15

20 milliarder kroner her, 20 millarder kroner der :stuck_out_tongue:

5 Likes

Noen her som er flytende i diplomatspråk?

QUESTION: (Via interpreter) I’ve got question to the State Secretary, if I may. You said that the USA would not either ban or encourage the use of American armaments for hitting the Russian territory. Recently David Cameron said that the UK would not object to using the UK armament to hit the territory of the Russian Federation. When will you be ready to follow suit? Thank you.

SECRETARY BLINKEN: Again, we are determined that Ukraine win this war and succeed for its people and for its future. We’ve been clear about our own policy, but again, these are decisions that Ukraine has to make, Ukraine will make for itself. And we’re committed to making sure that Ukraine has the equipment it needs to succeed on the battlefield.

NRK melder nå at Ukraina kan bruke Amerikanske våpen som de vill,med andre ord de kan angripe mål i russland.

1 Like

Link?

NRK er trege med og legge ut nyheter,men de melder dette på TV nå.

12 Likes

Fenomenalt!

https://www.state.gov/secretary-antony-j-blinken-and-ukrainian-foreign-minister-dmytro-kuleba-at-a-joint-press-availability-5/

Så, hvis USA hadde sendt Himars som kunne brukes mot mål i Russland, så hadde de “enabled strikes outside of Ukraine”.

Jeg vil si dette er null endring fra hvordan det har vært tidligere.

Og policyen er som over? At USA ikke “enables”? :thinking:

Jeg tenker at vi får svar på dette via ATACMS på flyplasser i Russland ellers Himars mot possisjoner i Belgorod, evt ikke noen slike angrep. Jeg tror ikke Ukraina får brukt Himars mot mål i Russland. At det er geo-locked.

4 Likes

Hermed link :partying_face:

Dansken

5 Likes

NRKs melding

– Regimet i Kyiv drar USA og europeiske land inn i en storkrig, sier Vjatsjeslav Volodin, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Russiske myndigheter har tidligere truet med at hvis vestlige våpen blir brukt mot mål inne i Russland, så kan det føre til tredje verdenskrig.

Nylig ga president Vladimir Putin ordre om at landets militære styrker skal øve på å bruke såkalte taktiske atomvåpen. Det vil si mindre atomvåpen som er beregnet på slagmarken.

Men hvor alvorlige er de russiske truslene?

Gjør russerne usikre

– Dette er skremselspropaganda. I all hovedsak, sier Tom Røseth til NRK.

Røseth er hovedlærer i etterretning ved Forsvarets høgskole. Han mener at prisen for å bruke taktiske atomvåpen kan bli for høy for Russland. Nato og verdenssamfunnet ville reagert kraftig og uforutsigbart.

I tillegg prøver Russland å okkupere ukrainsk territorium. Men der det brukes atomvåpen, selv små, så vil det bare være «ødemark» igjen.

For det andre kan en mer offensiv vestlig politikk holde Putin-regimet i tøylene, tror Røseth:

– Det er viktig at Vesten gjør russiske myndigheter usikre på hva som venter dem i denne krigen. At de ikke bare kan kjøre på uten at Vesten gir Ukraina tilstrekkelig støtte.

11 Likes

Hej Norge

Up-Date fra fronten – bemærk 14. maj og fremdrift for :ukraine::smiley:

  1. maj !!

Og Denys :smiley:

Store tab for Ruskiiiies og lidt stilstand på frontlinien :thinking:

https://www.reddit.com/r/UkrainianConflict/comments/1ct8mwo/ukrainian_journalist_butusov_embedded_with_the/

Få nu de F-16 frem til Ukraine :astonished:
https://mil.in.ua/en/news/denmark-announces-military-aid-package-for-ukraine-including-air-defense-systems-and-f-16s/

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

9 Likes

One down; a lot more to go!

The German parliament member and member of the far-right and Pro-Putin AfD party, Petr Bystron, lost his immunity. The police has stormed apartments and objects in Berlin, Bavaria and Mallorca. The charges are money laundering and corruption.

Petr Bystron is accused of having taken Russian money. The Czech Intelligence BIS obtained video and audio messages where Bystron incriminated himself. He was regularly in contact with “Voice of Europe”, a now exposed Russian influence operation which has been put on several sanction lists.

The AfD is involved in numerous treasonous activities.

6 Likes

Intensiteten er høy. Mange kjøretøy har EK (støysendere) som beskyttelse mot droner. Jeg misstenker at utrulling av ny og mer distribuert EK var en av årsakene til at russerne hadde tro på offensiven.

Det blir interessant å se om disse ukrainske dronene med maskinsyn vil utgjøre en markbar forskjell.

Det var visst vanskeligere å lage styring for et quadkopter enn for en drone med vinger. I tillegg er det lagt ned mye arbeid i kryptering av programvaren. IT-folkene her kan sikkert mene noe om sannsynlig tidshorrisont på utviklingsløpet. Dette er vel å regne som betatesting?

https://mil.in.ua/en/news/drones-with-machine-vision-are-being-mass-produced-in-ukraine/

1 Like