Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Enig, men for meg fremstår det som at årsaken til at de gjør dette er pga. økonomiske forhold, og selvsagt også innenrikspolitiske forhold (Det er tross alt fortsatt mange prorussiske polakker blant “gammelkommunistene”). På samme måte som for Norge, som tjener penger på fisken, og bevarer og verner om arbeidsplasser og industri.

Vanskelig politisk å være den som må ta skylden for slike tap. Det er slik jeg vurderer det, men for all del, det kan godt være jeg tar feil.

1 Like

Spanske ryttere er undervurderte. Litt Rema 1000 inspirert. det enkle er ofte det beste.

image

6 Likes

«Unfortunately only one…» Ukrainsk trolling på øverste nivå…:relaxed:

7 Likes

Kraftig kost!

image

4 Likes

Interessant melding om pause i russiske flyangrep på østfronten.

(Jeg hadde egentlig trodd at Russland kom til å fortsette til etter “valget”, men det kan hende at det begynner å bli litt uro i rekkene blant pilotene.)

15 Likes

En russisk ambasade ansatt ble sett i demostrasjonen i Polen, så vi kan jo anta at FSB har en svæææær finger med i spillet. Men Ukrainske landbruksvarer er veldig mye billigere enn Polske, som igjen er billigere enn Vest Europeiske. Så her er det et problem EU har skapt.

6 Likes

Svenske bønder og transportselskaper hadde samme problemet da Polen kom med i EU.

5 Likes

Yep, problemet er at Vest Europa har implementert mer EU regler enn øst europa, og Ukraina har ingen regler.

Så dyrt , billigere. Billigst.

så har du russland da. Ekstremt billig.

2 Likes

Er vel å håpe på for mye at dette skal utvikle seg, men skaper litt problemer for russerne på hjemmebane
https://x.com/albafella1/status/1764040653854359958?s=20

3 Likes

Liten region med 500k innbygger. 96% er lokalt innfødte.

Men de er sunni muslimer, så om de blir behandlet dårlig kan det jo fort være noen brødre som også tar opp våpen.

2 Likes

Ser ut til at de russiske styrkene utviser samme omtanke for sivilbefolkningen der, som i Ukraina. Det vil avle mere fiendskap.

Tror de fleste har fått med seg at Moskva mer en gjerne, og over en god stund pleier sentimentet i den utbryter-republikken Transnistria i Moldova.

Men det er flere konflikt-soner i Moldova Putin kan spille på.

Nylig gikk Evgenia Guțul leder av det autonome territoriet Gagauzia, sør i Moldova og tilholdsted for the Gagauz-folket ut og proklamerte at de ønsket støtte fra Moskva;

Gaugasia:

image
image

Og jeg tenker at brekkstangen her er Tyrkia:

Så hvis det skjer noe med den Gaugasiske minoriteten i Moldova, selv om disse er ortodox kristne vil jeg tror at mange tyrkere føler at “vesten begår overgrep/urettferdighet” mot tyrkiske folkegrupper.

Geopolitikk er uoversiktlige saker, og konflikter man aldri har hørt om kan plutselig spille en viktig rolle.

På hvilken måte har EU skapt dette problemet?

Jeg tror Russland har større potensial for alvårlige opprør enn Moldova. I Moldova frister vesten med bedre levestandard og styresett. I Russland er det trusler om vold som holder lokale grupper i sjakk.

Dess mere Russland blør ut i Ukraina, dess mindre kapasitet har styresmaktene i Moskva til å slå ned opprør flere steder samtidig.

2 Likes

https://x.com/pstyle0ne1/status/1764020642263835031?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

2 russiske ATGMs vs bradley.

Alle overlevde og vogna kjørte videre.

5 Likes

Kanskje vi begynner å se tegnene på «unsustainable» scenarioet denne Forbes artikkelen skisserer?

7 Likes

Ett luftvärnsystem som Ukraina fått från Norge är apropå AMRAAM systemet NASAMS eller NASAMS 2. Det är en markavfyrad AMRAAM-robot, men ska bara ha 50 km räckvidd då roboten avfyras med bärraket från stillastående på marken istället från ett flygplan i kanske 800+ km/h och på hög höjd i tunna luftlager. Eledledningsradarn uppges dock enligt Wikipedia ha 120 km räckvidd, och systemet är ett taktiskt snabbgrupperat system.

En hypotes är att man kan hänga AMRAAM på ukrainskt jaktflyg och få upp till 160 km i räckvidd, men använda NASAMS eldedningsradar från marken för initial målbelysning, givet att man gjort lite typiskt ukrainskt trolleri med knäna, och även anpassad AIM-120D till ukrainskt jaktflyg. Dessa skulle därmed tyst med nedsläckt egen radar kunna flyga an mot fronten, där NASAMS eldledningsradar från marken lyser upp ryska SU-34 säg 80 km från fonten, avfyra sina robotar, och sticka iväg militärtekniskt fort som fan (överljudshastighet) bort i trygghet.

Det förklarar inte nedskjutningen av AN-50 Mainstay, men det förklarar hur Ukraina väldigt flexibelt kan skjuta ner Su-34 litevarstans längs fronten.

Ref UPPDATERAS: Ännu en Su-34 nedskjuten – massiva ryska artilleri- och logistikförluster – ukrainska motanfall på Luhanskfronten – Cornucopia?

11 Likes

Interessant teori. Synes den høres plausibel ut. Krever at russisk s300/400 ikke får radar info om de ukrainske flyene. Som de ikke får fordi A50 flyene har blitt skutt ned. De kan heller ikke bruke egen radar uten å bli himarset.

Kan Ukraina ha tatt tilbake luftrommet ved fronten?

15 Likes

Store tap i går for ruzzerne :ukraine:

8 Likes

Inn på twitter folkens; klikk og lik!

image

2 Likes