Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Man kan si litt av hvert både om PST og Etterretningstjenesten, men i denne sammenhengen tror jeg du grovt undervurderer hva disse - og forsvaret - faktisk vet og følger opp.

6 Likes

Mashallah :raised_hands:

De kommer til å få skylda uansett om de er involvert eller ei :sweat_smile:

Edit:

Utenriksminister Hossein Amir-Abdollahian skal også ha vært ombord.

Edit 2:

VG skriver at utenriksministeren var i ett av helikoptrene. Jeg tolker det da som at det kan hende han var i ett av de to helikoptrene som landet trygt.

2 Likes

Lover jo godt for hva F-16 kan utrette mot Krim.

Jeg tenker jo krigen kan vinnes hvis Ukraina tar kherson, Zaporizhzhia og Krim tilbake. Hvis krigen skal vinnes, så er det der, hvor russisk logistikk er dårligst.

12 Likes

Alle døde :slight_smile:

7 Likes

Tror forumet at her har en fremmed makt bidratt i styrten?

"The Butcher of Tehran " er dæv :partying_face: Håper han fikk oppleve like mye smerte som han har påført sitt eget- og det Israelske folk. Jeg åpnet denne i går, men var redd jeg var for tidlig ute. Slik var det heldigvis ikke :grinning_face_with_smiling_eyes:

Cristalen ligger på kjøl og åpnes først når Sinwar eller Haniyeh likvideres eller havner i fengsel.

7 Likes

Kanskje en høyere makt :wink:

Så langt virker det helt klart mest sannsynlig at dårlig vær (tett tåke) var den enkle årsaken, kombinert med eldre helikopter.

3 Likes

Hvilken betydning vil dette få for den politiske styringen av landet?

2 Likes

Enkelte mennesker fortjener rett og slett ikke å vandre rundt på planeten. Her forsvant to som tilhører den kategorien…lista er dessverre lang, men jeg håper på karma og at flere følger etter…navnene kjenner vi alle…

3 Likes

“fremmed makt” som i Israel?
Iran selv tror ikke på det, eller de skylder på USA for sanksjoner.

Men det er litt underlig at akkurat det ene av tre helikopter med Irans president dundrer inn i fjellveggen i elendig vær. Hvorfor det fløy i utgangspunktet kan man sikkert spørre seg om.

2 Likes

Slakteren ble sett på som den naturlige etterfølgeren til en aldrende Ali Khamenei (supreme leader), han er tross alt 85 år gammel. Den nest mest sannsynlige kandidaten til å ta over etter Khamenei skal være hans egen sønn, Mojtaba Khamenei.

Men dersom han velger sin egen sønn så har de et problem… Fordi det er jo nettop slik makten overføres i monarkier :wink:

Så uansett hvilken kandidat han går for så kan det bli spicy.

4 Likes

Sannsynligvis vær ja, men Iran hadde uansett ikke skyldt direkte på noen da det er en åpenbar krigserklæring. Skylde litt på satan(usa) er de programforpliktet til :laughing:

2 Likes

Jeg tenkte umiddelbart det var Israel, men utfra tåken og type helikopter, så antar jeg nå bare ulykke.

Hadde ikke Clouet klar på kjølen, så feiret med det nest beste, hjemmebrent og Nyko Fruktsalt.

2 Likes

en skal ikke kimse av den komboen der

1 Like

Helikoptertypen har ikke radar, så det var et dristig valg å fly mellom fjellene i tåke med 5m sikt.

Har forøvrig sett noen spydige kommentarer i retning av at selv om Israel ikke stod bak ulykken, så skulle man nesten tro at redningsaksjonen var styrt av Mossad.

7 Likes

Det er også mange forskjellige teorier som verserer på twitter.
En av de er at Mossad har hatt kontroll over helikopteret som styrtet. Dette skal visstnok (ubekreftet!) være et bilde tatt av helikopteret noen minutter før avgang:

En annen teori er at Mossad har brukt romlasere (space lasers) til å påvirke værsystemet slik at det ble konstruert tåke som gjorde at helikopteret krasjet i fjellet.

En tredje teori er at Mossad konstruerte en ny fjelltopp som da selvsagt ikke var tegnet inn på kartet, og i tåken klarte ikke piloten å se denne :pensive:

Sammendrag

Alt jeg har skrevet i dette innlegget er tøys.

7 Likes

De hadde kunnet fly på GPS. Finns høydedata og det skall ikke vare noen problem. Men de kanskje var så “smarte” at de brukte GPS-jammer før att ikke avsløje disse viktige personenes posisjon?

1 Like

Problemet kan også være selve helikopteret. Det har en svært høy ulykkesrate, og skal ha dårlige egenskaper i høyden. Det kan bety at det ikke gav tilstrekkelig kontroll til å kunne fly på instrumenter i et høytliggende fjellområde.

Edit:
Bør kanskje legge til at iranerne bare har tilgang på deler fra svartebørs.

3 Likes

De kan lage egne deler eller kjøpe fra noen annan. Kina f.eks flyr også Bell 212.
Verkar jo dokk ikke helt bra at ca 50% av maskinene som byggts gått i bakken. En del verkar ju ha krachet før at man envisas med at fly i uslet vær så egentlig ikke noe som kall skyldes på heli’en i seg. Men likevel dårlig statestikk.