Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Jeg klarte ikke finne kildene til det screenshottet :sweat_smile:

Svak google-fu. :stuck_out_tongue:

1 Like

Skal ha vært 412 og ikke 212 de fløy.

Det er langt mer driftsikkert, men fortsatt ikke laget for å fly i så elendig vær og sikt.

Wikipedia ser ut til å behandle 412 som en variant av 212:
" Bell Model 412 - Bell 212 with a four-bladed semi-rigid rotor system."

Det er en videreutvikling. Norge flyr samme modell. 412 Langt bedre på drift.

Bell UH-1 ( Huey) - Bell 212 ( videreutvikling av Huey) - Bell 412 = enda mer videreutvikling.

Huey, 1 motor 2 rotorer. 212 , 2motorer og rotorer, 412 , 2 motorer 4 rotorblader i kompositt. samt en rekke andre småting.

212 er da en vesentlig større maskin enn en 204. Selv om layouten ligner, så må strukturen være annerledes for å ta en så forskjellig drivlinje og en større kabin.

Har riktignok ikke sittet i en 212, bare en 204. Og bare fløyet i Super Puma (til skip).

Mistenker den er større ja. Spesielt siden bårde 212 og 412 har 2 motorer vs 204 eller uh1 sin ene.

just in, hot off the press.

Morozovsk airfield was attacked by UAVs, according to Russian sources.

7 Likes

For å spore tilbake til Ukraina, så ser det ut til at Ukraina er mest interessert i helekoptre med en viss lastekapasitet (f. eks. Seaking). Jeg misstenker at helikoptere ikke har særlig overlevelse som platformer for direkte ildgivning, men er nyttige til forsyning, taktiske forflytninger og raid.

1 Like

Jeg er tildels enig, hånholdt luftvern begynner å bli rimelig heftig. Og jeg tror ikke “lobbe” taktikken både ukr og russland bruker hjelper noe.

Men har du spotter i front så kan evt helikoptre brukes som mobil platform for anti tank / posisjon våpen.

Sovjetunionen lagde etter det jeg forstår programvare for indirekte ild med “dumme” raketter. Litt som en flyvende Grad. Det er dermed trolig litt mer presis enn bare “måfå”. Nytteverdien er likevel kanskje mest psykologisk eller som avledning.

Ser poenget med en mobil platform, men tenker at om man har noen eller noe som belyser målet med laser, så er det mye billigere å skyte rakettene fra et kjøretøy.

Ja det er mattematikk bak det. Men tar du grad så var målet å mette et området, dvs skal det være skikkelig effektivt trenger du mange raketter. Nå aner jeg ikke nøyaktig spredning på det de gjør med helikoptrene, men jeg tviler litt på hvor god effekten egentlig er.

Helikopter platform kan komme seg inn og ut av et området raskere, kan også få bedre høyde og vinkel slik at raketten mot målet går lengre.

1 Like

De har ulykkesdatabase for 412 også.

2 Likes

4 Likes
5 Likes

Et av de viktigste våpnene mot det russiske regimet er å ikke gi dem penger. Det er så banalt at det virker idiotisk, men Europeisk energiavhengighet har vært sterkt til stede i årevis.

https://www.reuters.com/business/energy/russian-government-tells-loss-making-gazprom-not-pay-dividends-2023-2024-05-20/

6 Likes

De store tapene på ruzzisk side fortsetter, :crossed_fingers: for at :ukraine: ikke taper like mye:
image

9 Likes

-President Volodymyr Zelenskyy believes that assistance from the North Atlantic Alliance in shooting down Russian missiles over the territory of Ukraine would help compensate for Kyiv’s deficit in air defence and would not involve NATO in the war.

Dette ville være den beste humanitære hjelpepakken Vesten kan gi

8 Likes

Ukraina hadde trolig tapt færre folk i nord, om de kunne bruke vestlige våpen mot russerne før de krysser grensen. Nå kan de bare bruke droner.

Dette ser ut til å skape en del murring i det demokratiske partiet. (Jack Ryan har vært en ivrig forsvarer av Biden.)

De som ikke er ombord med partiet er enda mere direkte:

11 Likes

Hej Norge

Diverse up-date fra vores venner :smiley:
20. maj.

Maj

Maj

Maj
Ukraine planter smart “Flag :ukraine:” fælde for Ruskiieeeeeees :partying_face:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

6 Likes