Jeg postet tidligere her data fra en som følger de russiske kildene nøye og han kommenterte at han trodde det ville være vanskelig for Russland å fortsette å rekruttere 360k/året for å holde tritt med 1000 tap daglig. Nå har tapene vært på 30-50% over det i en periode, som igjen vil tilsi at de går rundt 100k mann/året i manko. Hvis de da sliter med å få inn 360k og kanskje bare klarer 260k, så er de 200k mann/året i manko totalt. Russland kan alltids kjøre tyngre tvangsrekruttering, men jo høyere opp i næringskjeden de tvinger folk gjennom kjøttkverna, jo større vil motstanden bli.
I det minste, så tenker jeg at Russland kanskje ikke lenger vil klare kjøttbølgeangrepene sine, noe som vil minske presset på Ukraina.
Nå har Ukraina slitt med mannskapsmangel selv, men ser jo tegn til at de gjør noe med det nå. Ukraina har også slitt med tilgang på alt av utstyr, men det har nå begynt å komme inn nok 155mm ammo og de kan få sine første F-16 allerede neste måned. Ukraina har også fått tilgang på ATACMS. Kanskje får Ukraina lov å bruke f.eks. Himars mot stillinger i Russland? Totalen av dette er at bakkekrigen plutselig kan snu.
Det er nevnt tidligere at for Ukraina sin del, så trenger de å sikre luftrommet over evt slagmark. Luftrommet er pr i dag såpass omstridt at de selv ikke kan bruke særlig med fly og helikopter ved fronten og Russland får brukt sine fly, helikoptere i mindre grad og plenty med droner. De har også langttrekkende luftvern som stopper ukrainske fly.
Flybasene på Krim-halvøya har blitt bombet med Himars, det samme gjelder det langttrekkende luftvernet. Hvis dette fører til at de kan angripe forsyningslinjene til Kherson, Zaporihzizha og Krim med glidebomber fra F-16, ta ut Kerch broen og intensivere angrepene på russiske stillinger som brukes til droner, så kanskje Ukraina klarer å skaffe seg vinduer hvor de kan angripe med delvis kontroll over luftrommet.
Jeg vet ikke om det over er mulig, men det er i hvert fall scenarioet hvor Ukraina kan rykke fram mer enn 500m om dagen og kanskje bryte gjennom russiske linjer.