Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Interessant å høre beskrivelsene han kommer med fra tilværelsen på fronten på den russiske siden. Han tegner et ganske dystert bilde for deres egen del:

● Helseproblemer pga lite mat osv
● Frykt for ukrainske overlegne våpen
● Dårlig moral og kommunikasjonsproblemer pga lite samtrente folk fra flere ulike nasjoner/språk
● Mange døde og skadde i hans enheter

Siste par minuttene har han en ny video hvor han sier at krigen er “unwinnable” og at “the human costs are to high”. Virker som han har en del erfaring, for fremstår ganske avslappet og reflektert til tross for omstendighetene. Samtidig virker det som han sier mellom linjene at han trolig har forseglet sin skjebne, og at valget han tok om å bli leiesoldat på russisk side var et stort feilgrep. Selv om han ikke sier det direkte.

Ikke en god rekrutteringsvideo for andre som tenker på å verve seg som leiesoldater i hvert fall.

7 Likes

Presset øker.

19 Likes

Helt drøye russiske tap :sunglasses:

Tror aldri jeg har sett så mange visuelt bekreftede russiske tank tap.

13 Likes

Og enda en!

Soldiers of the 110th Brigade destroyed another Russian Su-25

In 20 days this is already the 8th aircraft on their account

21 Likes

Et nytt Iris-T-SLM luftvernsystem ankom Ukraina fredag. Disse kommer rett fra industrien med Ukraina som første brukerland.
Berlin skal levere ni mellomdistanse IRIS-T SLM luftvernsystemer og elleve kortdistanse IRIS-T SLS luftvernsystemer.
Til nå har det levert fem IRIS T systemer, sammen med 50+ Gepard, 2 Skynext, og 2 Patriot.

15 Likes
6 Likes

The Moscow Times announces a war between FSB and the Russian MoD: “Hundreds of people of various ranks will be arrested.”

"The recent arrests of five top Russian military officers are likely just the first of dozens of military figures who will be jailed in a sweeping purge by the security services, Russian government officials and sources close to the Kremlin and the Defense Ministry told The Moscow Times.

Ostensibly an effort to stamp out military corruption, the Federal Security Service (FSB) is going after high-ranking generals in hopes of pinning the blame for the botched 2022 invasion of Ukraine on the military’s top brass and taking control of the distribution of the army’s vast budget — all with the Kremlin’s tacit approval.

8 Likes

Ånei

7 Likes

image

11 Likes

Hej Norge

Og Denys :grinning:
Rader og S-300/400 :boom: :boom:

:airplane: :boom: :boom:

Dagens Pollental – next stop 600.000 døde og sårede Ruskiieeeeees :slightly_smiling_face:

Terrorist staten slår til igen :sleepy:
https://x.com/saintjavelin/status/1794382643045581074

:partying_face:

Sumra-summarum: ser det ud som Ukraine endelig har fået stabiliseret frontzonen og kanske fået noget fremdrift :grinning:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

10 Likes

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1794764896707510669

Sverige påstås å ha gitt grønt lys for å bruke svenske våpen inne i russland.

Jeg er litt tvilende til opprinnelsen til akkurat denne saken, siden det kan se ut som det bare er en kommentar fra Sveriges forsvarsminister.

Men, på den annen side, så har Sverige visstnok heller aldri lagt offisielle begrensninger på bruk av svenske våpen mot mål i russland.

Uansett, så er det jo egentlig en perfekt måte å tilnærme seg russiske “røde linjer”. Være litt vag og tvetydig… Akkurat som russerene selv turer frem.

Ideelt sett, så skulle jeg gjerne sett massivt med ATCMS bli kjørt frem mot grensen, for å å bli gitt klarsignal, og dermed rasere alt av dårlig forberedte russiske baser og forsyningspunkter innenfor 300km fra grensen…

13 Likes

Tror ikke de har gitt missiler. De har gitt archer, så kan godt være de er i bruk på tvers av grensen

Det har vært noe snakk om Gripen, hadde vært interessant om noe skjedde der.

4 Likes

Det er jo fullstendig urimelig at ikke Ukraina skal kunne svare på beskytning fra Russisk side av grensen!

7 Likes

6 Likes

Når man ser FIR ller FIRM bilder ( sånn satelitt med varmekamera). Så er det mye mer brann på den russiske siden av frontlinjen, som tyder på at UKR har artilleri overtak.

Jeg tror ikke Russland har 1:4 overtak lengre.

7 Likes

Haha, er så fucked up når statistikk er blitt brukt til å juge så jævelig.

Så, hva skjer når Russland ikke har mer 152mm ammo å refurbe? Det samme gjelder tanks, apc, ifv og artilleri.

Som Ukraina har vist, man kommer langt med å ha overtaket med droner. Hvordan blir det noe Ukraina har overtaket med droner, artilleri og panser? Med F-16, patriot og atacms, kanskje i lufta også? Det tenker jeg er dagen hvor denne krigen snur for godt.

6 Likes

Det mest bekymringsverdige for meg er at jeg begynner å lure på hvem det vestlige konsulentselskapet Bain & Company egentlig arbeider for, og hvor mange slike trojanske hester det er som legger premissene for vestlige beslutningstakere.

8 Likes

Det kan hende at de sliter ut artilleriløpene i et tempo som til slutt balanserer ut forbruket med tilgangen på ammunisjon.

6 Likes

Produserer Russland 152mm ammo løp?

Godt tegn når de får mangel på 82mm morter ammo eller løp

8 Likes