Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Ja, jeg vet jo egentlig at man ikke bør lese for mye på Twitter, man kan jo komme i skade for å tro at verden, inkludert lille Norge, har gått helt av skaftet. Men altså de kommentarene dette innlegget fikk er jo rett og slett skremmende:



:exploding_head:
Hvor mange det er med et sånt forskrudd syn på krigen er vanskelig og vite, men det er ikke sikkert at støtten i det norske folk er så stor som den burde være.

10 Likes

Nok en dag med enorme tap av hardware og soldater:
image
Kan jo ikke være “bærekraftig” for ruzzerne om tallene stemmer sånn noenlunde?
:ukraine:

10 Likes

Ja, det er skremmende å se hvilke typer og holdninger som skjuler seg bak anonyme nick på ulike forum. Vi har jo noen på dette forumet også. F. eks. i tråden om presidentvalget…

8 Likes

35,4% vil øke støtten
27,7% vil holde støtten som nå
12,7% vil redusere støtten

13 Likes

For så vidt betryggende med en bred støtte, men jeg frykter at motstanden er økende pga krigstretthet, og hvordan disse 5,9 % som vil stoppe støtten helt er jo helt uforståelig.

1 Like

Såvidt jeg vet, så er det ikke noen trend med mindre støtte til Ukraina. Stort sett alle har en forståelse av at det er nødvendig. Surret meg inn på facebook-profilen til en av de 5,9%-ene og den hadde bilde av Putin med hjerter og absolutt alt mulig av konspirasjonsteorier.

2 Likes

Tapene av artilleri er ekstra interessant. De taper en del kanoner, i tillegg til løpene de sliter ut på de andre som er i bruk.

Russisk krigføring har vært artilleribasert, men har i det siste blitt mer basert på glidebomber. Dersom luftvern eller jagerfly reduserer bruken av glidebomber, blir det interessant å se om de er i stand til å kompensere med artilleri.

4 Likes

De kommunistiske partiene SV og Rødt sameler vel over 10%? Så det er dessværre godt om folk med antidemokratiske holdninger.

6 Likes

Meningsmåling presentert på TV2 nyhetene i går; Rødt 8,9%, SV 11,5%.
Norge er på ville veier.

8 Likes

Merk deg at slike ting tar fyr på SOME hver gang RU har tilbakegang på slagmarken og tar tap. Nesten som om noen prøver å orkestrere hvor vi skal ha oppmerksomheten.

4 Likes
6 Likes

De visuelt bekreftede tapene er rett og slett enorme for Russland nå. Man ser ikke helt hvordan ting går for Russland uten disse tallene.

Tallene virker kanskje ikke så høye, men årstakten er helt syk. Dette er altså de tapene som Ukraina har dokumentert. Tapene vil nødvendigvis være høyere.
6 artilleri, årstakt på 2190
14 tanks, årstakt på 5110
10 IFV/APC, årstakt på 3650

https://x.com/AndrewPerpetua/status/1797911258144157939

16 Likes

Perspektiv på denne oversikten er at UKR primært tar ut panser og artilleri med fpv(altså film), mens RU har betydelig overvekt av artilleri og bomber fra fly uten film. Ville kanskje nyansert litt? :thinking:
Uavhengig av dette er det nok sannsynlig at RU blør betydelig for tiden.

Nei, det vil jeg ikke si.

Panser taes hovedsakelig ikke ut med artilleri eller glidebomber. Det brukes hovedsakelig mot faste stillinger og personell.

Hvis man ser hva som skjedde når Ukraina gikk til angrep sommmeren 2023 , var de visuelt bekreftede tapene mye nærmere 1:1.

Min konklusjon er at Ukraina i stor grad ikke bruker panser/artilleri i angrep, men langt nok bak fronten til at det er vanskelig å ta ut for russiske droner.

Dette betyr jo også at Ukraina ikke kan kjøre noen offensiv uten store tap uten å ha ødelagt russisk logistikk til det frontavsnittet nok til å redusere mulighetene deres til å bruke droner, evt ha nok luftforsvar til å ta ut russiske droner. Sistnevnte krever dog at man kan stoppe russisk artilleri og glidebombeangrep tenker jeg. Ellers vil deres egne tap bli altfor høye.

EDIT: en ting dog, Ukraina hevder å ta ut ekstremt mye mer artilleri enn det som blir visuelt bekreftet. Kan de tallene stemme? Jeg aner virkelig ikke. Hvis de stemmer, så betyr det at det kjøres artilleridueller hvor Ukraina skyter tilbake utfra observasjoner av de russiske artillerigranatene sin bane, ikke droner som observerer det russiske artilleriet.

4 Likes

Artilleri og bomber brukes hovedsakelig mot statiske mål. Kjøretøyer er mest utsatt når de er parkert. Derfor oppholder de seg sjelden lenge ved fronten. I bakrommet er arealene store, så det er lett å spre kjøretøyer, og å stadig finne nye opplastingspunkt.

Jeg tror artilleri og bomber er mer relevant for tap av personell (i stillinger), enn for tap av kjøretøy.

Hva betyr egentlig «Loaf»? :sweat_smile: Har sett det flere ganger i disse oversiktene som har blitt postet.

Loaf? Jeg trodde dette indikerte Varebil/Van? (“Formloff”)

1 Like

Topp moderne sovjetisk utstyr. :slight_smile:

4 Likes

Ikke uenig. Samtidig er det nok av videoer på Reddit av kjøretøy som blir tatt ut på begge sider av artilleri, så noen blir tatt ut. Skyttergravene er statiske, men kjøretøy kjører personell frem og tilbake flere ganger daglig. Når droner ser dette vil de naturligvis skyte i retningen de vet kjøretøyene skal.

Husker Perpetua hadde en utblåsning om dette emnet for en stund tilbake.
Skal finne tweeten og poste

https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1742907402788250097

3 Likes