Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Med Biden vet vi hva vi kan forvente. Med Trump er alle alternativer på bordet.

Problemet til republikanerne i dag er at de ikke har noen som kan gå foran og ta støyten for å ofre Ukraina. Det problemet forsvinner kanskje med Trump som lynavleder. Det var et par tilfeller under Trump der politikken til republikanerne var så upopulær (Obamacare) at de måtte gjøre retrett, men jeg tviler på at Ukraina er like viktig for folk.

Vi kan tro hva vi vil, men hvis europeiske ledere ikke tar høyde for at Trump kan avslutte krigen på 24t til Putins fordel, så er det uansvarlig.

6 Likes

Med Trump er alle kortene åpne, han spiller det han tror gir mest stemmer. Biden sin administrasjon har jo slowwalket alt av leveranser det siste året. Som har tvunget Europa til å steppe up big time.

1 Like

Trump er fullstendig uforutsigbar, utenom at han gjør det som tjener ham selv, subsidiært det som skader fiendene hans. Å sanke stemmer eller være populær blir ikke et incentiv i hans neste periode.

Som jeg skrev her tidligere: Mtp. Ukraina og europeisk sikkerhetspolitikk er Biden en kjent distribusjon (ikke optimal, som du påpeker), nedsiden (og oppsiden) er begrenset. Med Trump har jeg vanskelig for å se noe mulig oppside i det hele tatt, og hvis du tar utgangspunkt i det han sier han skal gjøre, så er det full krise. Så tror jeg det kan gå verre enn det også.

8 Likes

Det er snakk om ukrainske :cowboy_hat_face:

2 Likes

Trump sjokkerte med handelskrig med Kina, jeg kan se for meg både eskalering og nedskalering. En av hans tidligere rådgivere sa denne uken at han vil la skiferolje løpe løpsk og lamme den russiske økonomien ved å kollapse prisene slik som Raegan.

Biden decision to delay gas export proposals hailed by environmentalists, slammed as ‘win for Russia’ by Republicans and industry groups

Track record:
Trump broke with Obama administration policy by sending lethal military assistance to Ukraine, including Javelin antitank missiles, which were invaluable to Ukraine in the early stages of Russia’s 2022 invasion. Two new countries, Montenegro and North Macedonia, were admitted to NATO with the Trump administration’s approval. In Syria, the U.S. took military action against Russia in 2018, killing several hundred Russian mercenaries.

1 Like

At disse tingene ble gjort var vel ikke fordi Trump hadde politisk teft og en interesse for utenrikspolitikk, men heller fordi han fortsatt hadde en ganske klassisk republikansk administrasjon. Det kommer han ikke til å ha i en eventuell andre periode. Isteden kommer hans administrasjon til å være full av Q-fanatikere og konspitullinger som forteller ham hva han burde gjøre i utenrikspolitikken og militære spørsmål.

Det er ganske åpenbart at Trump ikke har nok egen kunnskap eller interesse til å kunne føre en politikk. Isteden blir det hans forfengelighet som kommer til å styre og det er tydeligvis godt kjent at han ofte lar seg styre av den siste personen som snakket med ham om noe. Hvis den siste personen han snakker med om støtte til Ukraina er en Putin-elskende Q-fanatiker så ser det ikke så bra ut for verden.

12 Likes

Tror du klassisk free market republicans ville innført tariffer, åpnet dialog med Kim Jong un og truet med å forlate NATO hvis ikke land betaler mer til forsvar?
Trump maler med brede strøk og lar andre ta seg av detaljene, men han fører en særegen utenrikspolitikk, selv om den gjerne lar seg justere.

2 Likes

Den sedvanlige bastante påstanden som skal gjøre at den blir sann bare den repeteres ofte nok. Men jeg lar den ligge, å kjempe mot vindmøller har som kjent ikke noe for seg siden vi vet hvem i USA som effektivt stoppet støtten til Ukraina.

Men interessant å se at dette “slowwalket” skal ha tvunget Europa (NATO) til å steppe up big time, uten å gi Biden kredd for det, for Trump blir jo rost opp i skyene og genierklært når det snakkes om hvordan han presset NATO til å øke budsjettene.

2 Likes

Vi er flere som har imøtegått påstandene dine med kilder flere ganger. Administrasjonen har slowalket støtte. Det er helt greit at du mener dette ikke har skjedd, men ting på bakken bekrefter dette. Det enkleste beviset.

Hvor er F16 flyene? Hvorfor får ikke Svenskene sende fly ( som inneholder amerikanske deler som gjør at usa kan nekte eksport).

8 Likes

«Litt» på siden. Det finnes kanskje en egen tråd, men prøver……

så ser det ikke så bra ut for verden.

Det som kanskje skremmer enda mer er konflikten mellom Kina og Taiwan. Da får man den totale økonomiske katastrofe. Seirer russerne i Ukraina og at Kina angriper Taiwan……DA har vi en verden full av smerte.

1 Like

For å si det sånn:

Biden har lagt begrensninger på hvordan våpen kan brukes og holdt tilbake feks atacms og F-16.

Den republikanske speakeren stoppet all støtte til Ukraina fra USA i månedsvis.

Tilsammen, så har dette i hvert fall forlenget krigen med et år.

8 Likes
4 Likes

https://x.com/ColbyBadhwar/status/1800655003100520688

NYT reports the United States will drawdown another Patriot battery from US Army inventory to Ukraine. The battery is currently deployed in Poland as part of EUCOM’s Patriot Battalion.

9 Likes

Tenker det kan være positivt for Ukraina at amerikanerne får Russerne litt nærmere inn på kroppen. Innser kanskje flere der borte at Russerne må stoppes i Ukraina.

11 Likes

Biden vil for all verden at Russland ikke skal vinne, samtidig vil han ikke de skal tape og risikere at Russland går i oppløsning eller at Russland eskalerer krigen og bruker atomvåpen. Trump bryr seg bare om seg selv. Helst vil han sole seg i glansen av å få til en fredsavtale. Planen er å gi Dombas, Luhansk og Krim til Russland. Om ikke Ukraina går med på dette stopper han støtten. Om Russland ikke går med på det, heller jeg til at han kommer til å åpne våpenlagrene, men kan likegodt gi etter mer for å få til en avtale. Trump tenker bare på seg selv og tenker ikke på demokrati, Nato, mennesker osv. og er noen mot hans virke, må de straffes om det er mulig. Mener det var Trump som fikk Johansen til å stoppe støtten i høst. Han ville ikke risikere at Biden fikk til en fredstavtale og få økt tilslutning i USA. Bare spekulasjoner selvfølgelig. For å være i nærheten av å kunne finne ut hva trump tenker, må en være en narsissist for å være i nærheten av å kunne forutsi hva det er.

12 Likes

Veldig bra att ruzzene spenderer dyrbare resurser på blaj. Synd om befolkningen på Cuba som må stå ut med sin sinnesvage ledelse som legger resurser på dette medan man ikke klarer at ordne med el til befolkningen på øya.

https://x.com/NOELreports/status/1800591104833724448

Germany, together with The Netherlands, Denmark and Norway, provides Ukraine with 100 missiles for Patriot air defense systems. 32 have already been handed over, German Minister of Defense Boris Pistorius said at a joint press conference with the President Zelensky.

8 Likes

Om du insinuerer at dette var intensjonen med å holde tilbake støtte ville det hvert veldig interessant om du eller noen andre kunne forklart hvorfor de da stoppet leveranse av Gripen, og også presset Ukraina til å ikke bruke våpen donert fra andre vestlige land innenfor ruzzlands grenser?

2 Likes

Last October, the UK Armed Forces Minister James Heappey described Russia’s Black Sea Fleet as ‘functionally defeated’

Russia has long since lost any surveillance and targeting capability in the western Black Sea,

the ferries have now been hit by ATACMS and are out of use.

In other words there are only two arteries keeping Crimea alive: the new railway and a reduced Kerch bridge, both of which are within ATACMS range

It [jernbanelinjen gjennom zaporizhzhia] could be repaired quite quickly – it is hard to cripple a railway laid over flat country for a long time – but that supply route is clearly no longer to be relied upon.

Some have even started to consider if this might be the moment for an amphibious landing of some sort by Ukraine. The Ukrainians have already made determined efforts to get across the Dnipro river, but the classic use of amphibious assault is to outflank the enemy. A landing in Crimea would avoid the need to attack into prepared defences as on the existing front line.

Westerners would see this as inconceivable because the Ukrainians, properly speaking, lack the maritime resources for amphibious assault. It’s also a sad fact that despite the respect we have just paid to the veterans of D-Day, we in the West have grown deeply allergic to the risk involved in this kind of beach storming activity.

The British analysts consider that Russia has now largely run out of convicts to throw into the meat grinder, and that Putin is wary of rounding up even more Russians – as much because it would damage his economy and force more Russian men to flee overseas, as because he is concerned about domestic opposition.

There are plenty who believe Russia somehow has unlimited resources to call on as this war grinds on, but that doesn’t sound like it to me. With many troops recently drawn off to the north for the failed assault on Kharkiv, it just could be that the battered Russian forces in Crimea are ripe to be overrun.

Irrespective of what I think, for President Zelensky the question remains: when Crimea is choked off and isolated – as it surely will soon be – how does Ukraine press home that advantage?

Maybe Crimea doesn’t need Ukrainian ‘boots on the ground’ at all. Choke the arteries, increase the squeeze and wait for the missiles, ammo and basic supplies to dry up. Then watch the bills mount as Putin is forced to burn resources to hold on to the peninsula, achieving nothing but avoiding a propaganda loss. Add in the embarrassment factor and Crimea becomes not just a greatly reduced operational base but a negotiating point with strategic utility across the whole conflict.

Interessant artikkel. Jeg tenker at hvis Ukraina skal klare å skvise Russland ut av Krim, Kherson og Zaporizhzhia, så må de ha tatt ut såpass med luftvern at de kan bruke glidebomber mot jernbanen gjennom Zaporizhzhia. Det er relativt billig og noe som kan gjøres daglig. Det hjelper ikke at jernbanelinjer kan repareres på en dag hvis angrepene kommer daglig. Jeg tenker også at Ukraina burde kunne treffe med glidebombene når togene kjører. Jeg tenker også at Ukraina må ha tatt ut Kerch-broen. Nå har Russland begynt å kjøre tog med drivstoff over broen. Å treffe et slikt tog med droner er kanskje ikke umulig? Brann på en jernbanebro hovedsakelig av stål svekker stålet så det ikke tåler særlig til last. Det er grunnen til at togene har vært fraværende over broen en lang stund nå, men nå er tilbake, men i svært lav hastighet.

Btw, forfatteren er:

Tom Sharpe is a former Royal Navy officer. He is a graduate of the Advanced Command and Staff Course run by the UK’s Joint Services Command and Staff College

Ett problem med artikler som dette er at de legger til grunn en hel del optimistiske antagelser. Ben Hodges som jeg vil påstå er mer enn kompetent har jo bommet stort i sine anslag. Problemet hans var at han antok USA ville forsyne Ukraina med ATACMS og F-16 og at Russland ikke nødvendigvis ville kjøre en stor mobilisering. (Men nå har Ukraina ATACMS og får F-16, så…)

Jeg tenker at hvis Putin ser at han er i ferd med å tape krigen pga for få folk, ja, da gir han faen i interne problemer og mobiliserer flere folk. Det kan jo forsåvidt få krigen til å ta slutt på andre vis… Det er en strikk som nok kan strekkes veldig langt. Jeg tror dog at ingen vet punktet hvor det blir opprør (igjen).

Jeg er også interessert i det jeg har sett skrevet om at luftvern trekkes fra Krim. Jeg synes det høres usannsynlig ut. Krim uten luftvern vil jeg påstå ikke går an å holde. Logistikken blir da umulig.

8 Likes

Det er også noen mindre jernbanebroer på langrutene til Krim. Disse tar det trolig lengre tid enn en dag å erstatte, så frekvensen på angrepene trenger ikke å være så høy.

1 Like