Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Ganske køddent å ta ut jernbanebroer med bomber? De er stort sett laget av stål som trykkbølgen fra bomben ikke gjør stort med. Må evt være betongfundament e.l. de går etter. Sabotasje er jo en annen mulighet, men skulle trodd Ukraina hadde drevet med det hvis de hadde muligheten…

Nyere små broer er gjerne en stålboks eller to. En større bulk kan redusere bæreevnen betydelig.

Tror egentlig USA bryr seg svært lite, kan vel letteste beskrives som optimistjoller på tur.

Ser de følger dem med overlegen kampkraft og fly.

Så mistenker Russerene er mer stressa enn amerikanerene.

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1800832716062986645

“We can’t take it anymore! Three days without food and water. No support. I don’t know what to do next…”

Russian soldier Oleg Vesnin, call sign “Fiksa”, a serviceman from the 83rd Airborne Assault Brigade of the Russian Armed Forces, recorded an appeal in which he said that he is very thirsty and “can’t take it anymore”.

His comrades next to him are “Butcher” and “Fara”, but the latter “is probably dead and no one will look for anybody.”

Fiksa’s legs have failed, but he “really wants to live”, so he decided to surrender. He also advised other Russians to never sign a contract with the Russian Defense Ministry.

image

Høres ut som om han er i helvete.

6 Likes

B-52 Stratofortress ved Gotland. Er ikke inne på flightradar hver dag, men har ikke sett dette før. Er det en øvelse der, eller hva er forklaringen?

Mye tankfly oppe å går nå. I tillegg et AWACS-fly, det har jeg heller ikke sett på flightradar før. Men det skal sies at jeg ikke har betalt medlemskap, så disse flyene finner jeg bare på “topp 10 most tracked flights”, så det er slett ikke sikkert at dette er unormalt. Håper noen her inne har mer peil.

1 Like

AWACS har vært ganske normalt helt siden krigen startet.

Har vært MASSE øvelser i Sverige siste ukene, alt fra flytting av utstyr og folk, fallskjermsoldater. Tanking av fly. og simulerte angrep med B52 hvor svenske jagere beskytter.

AWACS og droner rundt Ukraina har vært standard hver dag omtrent siden krigen startet.

5 Likes

Jeg kikker innom Flightradar av og til. Transportfly, overvåkningsfly, droner, jagere osv er til stede hele tiden. B-52 har jeg ikke sett før, men det er ikke verre enn at disse også skal ha øvelser. Og at det øves nær Kaliningrad er av samme grunn som at Russland drar til norskekysten for å simulere angrep, det er en påminnelse til fienden pluss at det er greit å øve der et eventuelt skarpt oppdrag skal foregå.

Fant forresten denne nå nettopp: RAF flyfrakt på vei for å levere eller hente noe, enten i Norge eller nord i Sverige/Finland.

Edit, inn til Bardufoss nå:
image

3 Likes

Enda en ruzzisk kverulant som reist till Ukraina før å drepe og terrorisere. Han fortjener alle problemer han kan få, og mer dertill.

1 Like

Kverrulant? Han har jo sett lyset (hørt dronen) og funnet ut at han aldri burde latt seg lokke av penger for å krige. Han er også klar for å overgi seg.

4 Likes

Han borde aldri reist dit. Han reiste dit før å stille til djævulskap. Da problemen hopade seg opp så kommer han og sier “Oj, hva dårligt det går, det er så synd på meg, jeg som kun ville drepe og terrorisere Ukrainere uten å selv drabbes av noe!”

1 Like

Tenk hvis flere russere så videoen hans :stuck_out_tongue:

1 Like

Av andre videoer jeg har sett, så virker det som om de fleste som inngår kontrakt (utenom VDV) blir forespeilet at de skal oppholde seg langt bak fronten. Så lenge folk i fattige regioner av Russland oppfatter kriging i Ukraina som gode penger i forhold til risikoen, vil tilgangen på soldater fortsatt være betydelig.

Jeg tror at de fleste vet at det er ille ved fronten, men tenker at risikoen for å havne der er akseptabelt liten. Det er denne forestillingen som må endres for at tilgangen på soldater skal tørke inn.

7 Likes

Nye sanksjoner i mot russland.

9 Likes

Nei, det er absolutt ikke noe jeg insinuerer. Jeg påpeker bare den logiske kortslutningen.

Noen roser og genierklærer Trump fordi man mener at hans handlinger ved å holde tilbake støtte til NATO, noe som har fått NATO til å øke budsjettene sine, og ikke samtidig gir Biden ros og kred når de mener han på samme måte har presset de andre NATO-landene til å øke budsjettene sine.

https://x.com/wartranslated/status/1800935956872298950

No panic among z-bloggers. They’re ready to get F-16’d

5 Likes

Er det mangel på F16, eller mangel på utdannede piloter som er problemet? Jeg tenker utfordringen er piloter, men korriger meg gjerne.

Jeg har ikke fått med meg at USA nekter eksport av Gripen til Ukraina, så fint om du kan klargjøre og bekrefte på hvilket grunnlag dette skjer.

Ikke mangel på folk som vil trene piloter, ikke mangel på fly. USA er nøkkelen og de har kjørt ting så sakte som mulig.

Hvis du ikke har fått med deg at svenskene ikke får sende gripen så har du ikke fulgt med.

Eneste som kan nekte gripen er usa. pga teknologi.

6 Likes

Men det er ikke å nekte, det er for å ha fokus på ett system om gangen. Noe som er logisk, da man skal gå fra en Russisk plattform til en vestlig plattform.

Når det er gjennomført vil jeg tro en innfasing av Gripen vil være enklere.

Det har også vært utfordring å få nok piloter igjennom treningen. Samtidig som Ukrainere skal igjennom trening, så har man også allerede pågående avtaler med andre land som har behov for trening for sine piloter.

1 Like