Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Lønningene i Russland er såpass mye høyere enn veldig mange andre land at det neppe er et problem. Verre er det at hvis du drar til Russland for å jobbe, så har du plutselig russisk pass og står med en AK langt inne i Ukraina og blir angrepet av droner. Har lest endel om slike tilfeller…

4 Likes

Ser det ble tatt ut både S300 og S400 på mandag på krim.

Da gir det mening at de sender S500 som ikke er battletested enda.

4 Likes

Dette er et meget godt trekk om trump skulle vinne til høsten.

13 Likes
1 Like

Nå har rubelen faktisk styrket seg🤣 For et candle

Jeg synes dette virker lovende! Denne tweeten er riktignok noen timer gammel:

Og når det gjelder den offisielle valutakursen er det nok ikke sikkert at den reflekterer den kursen folk opplever.

12 Likes

Det vil si at Russland har tatt grep for å styrke rubelen. Når det er lavt volum skal det neppe så mye å få det til.

2 Likes

Det betyr vel i praksis at rubelen ikke er en fritt omsatt valuta.

Det har den ikke vært siden 2022? :stuck_out_tongue:

Litt lov-fiksjon for å ta russiske penger og gi dem til Ukraina.

On June 11, it was reported the G7 will create a fund to support Ukraine using the income generated from frozen Russian assets, Nikkei Asia reported.

The fund will reportedly be created under an international organization such as the World Bank, with contributions in the form of “Extraordinary Revenue Acceleration” (ERA) loans.

While Western countries have frozen $300 billion in Russian assets, they can only access the income generated by these funds, approximately $3.2 billion, annually.

By setting up a fund with loans to be repaid using this income, countries can offer immediate support to Ukraine beyond this amount.

The French official quoted by AFP cautioned that “if for some reason or another, if the Russian assets are unfrozen or the proceeds from the Russian assets are not enough to finance the loan, then we’ll have to consider how to share the load” of the loan.

https://www.msn.com/en-us/money/markets/g7-agrees-on-transfer-of-50-billion-in-profits-from-frozen-russian-assets-to-ukraine/ar-BB1o7moM

7 Likes

Ja, som Christian er inne på så vet vi jo ikke volum, og uten volum er det vanskelig å si hvor reell spotprisen er.

Moskva-børsen er ned -0,5% i dag, ikke -15%. Han snakker kanskje om -15% fra toppen i mai?

1 Like

11:41 Som läsare påtalat i kommentarerna är säljkursen för dollar i rubel 237 USD i Thailand, som anekdotiskt exempel. Här är ett foto på en spread som köpkurs på 52:80 RUB för dollarn och 132:40 som säljkurs för dollar hos jätten Rosbank. I de finansiella systemen ligger dollarn på 88 rubel, men det är alltså inte relaterat till verkligheten. I verkligheten har rubeln kraschat av de nya amerikanska sanktionerna.

ref: UPPDATERAS: Uttagsanstormning och stängda ryska banker efter nya amerikanska sanktioner – Ryssland uppges flyttat sitt enda S-500 till Krym – rysk trupp omringad i Vovtjansk – Cornucopia?

1 Like

Putin har sagt at rubelen skal være under hundre på dollaren, og da blir den under 100. Hva som er virkeligheten har ikke så mye å si for ham, bare den er registrert under hundre. Vanskelig å handle med en valuta som blir manipulert på alle tenkelige vis. Slippes noen av tiltakene opp, faller den nok heftig.

1 Like

Det har den ikke vært siden krigen startet.

Når krigen startet så måtte du booke tid i banken for å kjøpe valuta. Ventatid 30-45 dager.

2 Likes

https://x.com/secretsqrl123/status/1801236522605146598

russia has deployed its S500 to crimea… not a s500…
the only S500…

it was in the moscow area, now its in crimea…

moscow is far less protected right now…
that shows that moscow knows that nato is NOT a threat to them, never has been.

David pleier å ha kontroll. Han mener de kun har 1 S500.

7 Likes

Mer oppstemt Zelenskyj med nytt mobil patriot og medfølgende g36.

5 Likes

https://x.com/sambendett/status/1801280478277722508

QUICK TAKE on a Russian deliberation about the UAV/drone evolution influenced by the war in Ukraine

Vel verdt å lese, snakker om at droner er på Peak effektivitet nå, men etterhvert så vil de større overvåkingsdronene bli tatt ut i større mengder, som igjen gjør at FPV droner blir mindre effektive, siden de ikke ser alt lenger.

Med mindre FPV droner, så vil tanks med aktiv beskyttelse igjen kunne brukes til gjennombrudd.

Får satse på at Ukraina klarer å skaffe seg overtaket med droner såpass lenge før Russland at de kan drive dem ut av Ukraina.

4 Likes

Skal vi bry oss om hva den svenske forsvarsministeren sier i sin begrunnelse om hvorfor Sverige utsetter, altså ikke avlyser, men utsetter en eventuell donasjon av Jas Gripen til Ukraina, eller skal vi late som at han ikke vet hva han snakker om?

" The Swedish government does not rule out the supply of JAS 39 Gripen fighters to Ukraine in the future, but for now, partners are focused on F-16 transfer"

Begrunnelsen tenker jeg er logisk om man ser på problemstillingen med utfordringer ved å skulle prøve å fase inn to ulike flytyper samtidig, mtp. logistikk, vedlikehold, pilottrening, våpensystemer osv.

“Our partners in the air force coalition underline that there are significant complexities involved in introducing two fighter jet systems simultaneously and that the focus should be on introducing the F-16 system in the Ukrainian air force,” he said."

Man kan være enig eller uenig i strategien eller beslutningen, men å skulle påstå at dette er noe Biden og co. nekter svenskene å gjøre er jo i beste fall bare tøv slik jeg ser det. Motbevis meg gjerne med fakta, og jeg skal krype til korset, men inntil det skjer så velger jeg å stole på forsvarsministeren.

For øvrig har svenskene så vidt meg bekjent faktisk enda ikke formelt vedtatt at flyene skal doneres.

“Sweden has not taken a formal decision to donate Gripens to Kyiv”

2 Likes

Det er vel ikke utenkelig at det har foregått og foregår en opptrapping av pilottrening uten at man annonsere det. Det er i alle fall logikken i mitt hode.

At man har forpliktelser for de allerede inngåtte treningsprogrammene tror jeg ikke man kan komme seg ut av ved Force Majeure her siden Ukraina ikke er en del av NATO, eller på annen måte militært knyttet til USA. I så fall ville ingen slike avtaler ha noen verdi, annet enn på papiret, for de skulle da kunne nulles etter USA’s forgodtbefinnende.

2 Likes

Den russiske forfatteren omtaler dette som en mulighet for Kina. Det er neppe operasjoner i Stillehavet det er snakk om, så da gjenstår en landkrig. Her er det i praksis bare to alternativer: Mot India eller Russland.

Mot India vil Kina få forsyningslinjer over Himalaya, så det er ikke så veldig attraktivt. Mot Russland, så kan de ta tilbake områdene i et bredt belte nordover langs stillehavet. Dette ble Kina tvunget til å avgi til Russland i 1858. Noe Kina ser på som en stor urett.

2 Likes

Jeg kjenner til begrensningene, men inntil nylig så har det vært mulig å få til noe handel med nabolandene i rubler. Nå når den russiske sentralbanken vedtar en vekslingskurs i stedet for å drive med støttekjøp, har rubelhandel med nabolandene i praksis blitt umulig.

5 Likes