Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Russland henter ut BTR70. De er kjent for å være veldig upraktiske i bruk, med en liten og lav dør mellom de midterste hjulene på siden.

Ukraina har bygget om noen BTR70 som de har fått. De har blant annet laget en større dør i siden, og byttet ut de to bensinmotorene med moderne diesler og nye girkasser. De beholdt arrangementet med to motorer, for å slippe å bygge om pansringen.

Det blir interessant å se om Russland bygger om sine BTR70, eller om de tar dem i bruk med gamle bensinmotorer og ei lita dør som det er vanskelig å komme ut gjennom for soldater i stridsutrustning. (Brannfarlig boks der mange må ut gjennom en liten åpning.)

2 Likes

Jeg tipper de maler dem og sender dem i kamp. Er en grunn til at de fleste sitter oppå dem og ikke inni.

Russland har vel ca 700stk på lager i forskjellig tilstand.

2 Likes

Interessante videoer :grinning: :ukraine:

Ha Ha – nu kommer der forstærkning :rofl: :partying_face:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1dr5so6/trucks_dont_survive_long_at_the_front_and_apcs/

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

6 Likes

Og der har Ukraina startet å tømme sine fengsler, slik som Russland har holdt på med i en stund nå. Største forskjellen er heldigvis dette:

Those convicted of rape, sexual assault, murdering two or more people or crimes against Ukraine’s national security aren’t eligible.

Men det er jo uansett et dårlig tegn at man må rekruttere fanger…

1 Like

Litt rart at det tok et par uker fra omtale i ukrainske medier til det når de vestlige.

Etter det jeg leste i ukrainske medier, er det folk som ikke er dømt for voldskriminalitet eller sedelighetsforbrytelser. Ukrainske medier skriver videre at fengslene er overfylte. Det er ca 30.000 som soner, og ca 20.000 som venter på å sone.

Ukraina, som de andre sovjetrepublikkene, har veldig små årskull fra årene etter at unionen brøt sammen. Jeg mistenker derfor at Ukraina forsøker å begrense belastningen på de tynneste årskullene, samtidig som de får unna noe av soningskøen.

Under førstegangstjenesten min i Nord-Norge i starten på 90-tallet tjenestegjorde jeg forøvrig med noen som ventet på å sone en dom i fengsel.

3 Likes

Kanskje, kanskje ikke. Jeg tenker man ikke hadde hentet ut fanger dersom det var null stress å rekruttere nye soldater. Ref. denne småhissige karen som du postet tidligere:

2 Likes

Det er i alle fall stress i fengslene. (Broren til en jeg kjenner har sittet inne.) Mange av de som går inn og ut av fengslene har multiresistent tuberkulose, så om du er dømt for skattesvindel vil jeg tro at motivasjonen for heller å gå i hæren ser stor.

Edit:
Generelt bør man ikke spille tøff i Ukraina, og absolutt holde seg unna enhver ting som kan lede til fengsel.

Jeg vil ikke påstå det er det samme. Det høres ut som de verste blir sittende igjen. I tillegg, så høres dette en god del nærmere frivillighet.

Vysotska, the deputy justice minister, said interest in the military parole program has exceeded early expectations, and that it could provide as many as 5,000 new recruits. “That would definitely help,” she said

Det er mye mer risky å melde seg enn å bare sitte inne. Tenker at det vitner om at folk tenker de vil bli behandlet bra i det militære og at de vil hjelpe sitt eget land og familie.

Jeg tror det er en del misforståelser rundt mangelen på folk i den ukrainske hæren.

De ser ikke ut til å ha en kritisk mangel på folk til å holde fronten, som manøverreserve og som en strategisk reserve.

Det Ukraina har manglet, er soldater nok til å permanent rotere ut soldater som har vært i krig i flere år. Dette har blitt et viktigere tema, dess lengre krigen har vart.

Det er en diskusjon i samfunnet om det skal være en gitt lengde på tjenestetiden. Nedsiden er tap av kompetanse og kapasitet. Oppsiden er psykologisk for soldatene. Det diskuteres også ulike mellomløsninger.

Så kort sagt, flere fly til Ukraina, la frivillige piloter fra Nato fly disse. Bruk det Nato ville brukt mot Russland, overlegenhet i lufta. Unngå utmattelseskrig.

Edit jeg tenker jo at det er en presedens for dette. Russiske piloter fløy for både Vietnam og korea. Man kunne gjort som sovjet i Korea krigen og ikke gjort noe offisielt.

Edit2

Som et motstykke til artikkelen over, så har man denne, som tar for seg hvordan USA prøver å unngå å bli involvert i krig med Russland direkte

… Hvor konsekvensen i mine øyne er situasjonen man nå ser i midt-østen…

5 Likes

Man vil alltid trenge kanonføde i en krig, det gjelder begge sider. Samtidig er det også en mulighet for kriminelle å gi igjen til landet sitt.

Befolkningen vil også være mindre sensitive til at fanger dør enn vanlige soldater.

1 Like

Noen interessante tall fra kilden din Christian, fra RUSI:

Trying to win a war with Russia at the expense of only a symmetrical mass increase is a flawed strategy, given that Russia has a larger number of human reserves (about 30 million people in Russia, compared to about 8 million people in Ukraine)

2 Likes

Det gir bedre odds med 30m vs 8m for Ukraina enn når man ser på hele befolkningen.

1 Like

Klarer ikke helt å se den koblingen mellom multiresistent tuberkulose, og folk som er dømt for skattesvindel, og således har en stor motivasjon for å heller gå i hæren.

Risikoen for å bli smittet av tuberkulose og gulsott i stappfulle fengsler er stor. Det er for mange ukrainere mer avskrekkende enn fengselsstraff i seg selv. For en hvitsnippforbryter vil et militært alternativ til soning derfor være ekstra attraktivt.

Edit:
Jeg har ikke noe data på hvitsnippforbrytelser i Ukraina, men har registrert en endret holdning blant folk. Der mange før så en annen vei for ikke å bli blandet inn i problemer, er det nå en betydelig mer aggressiv holdning mot korrupsjon og smøring.

Korrupsjon stjeler ressurser fra samfunnet. Det reduserer tilgjengelige ressurser for forsvaret, og er dermed i praksis forræderi. Forræderi bør man ikke drive med i Ukraina i disse dager.

5 Likes

Europa trenger å arbede fram en egen sikkerhetsmodell, uten USA. Vi er på tok før beroende av USA og deras interne påhitt.

6 Likes

Ser ikke hvordan du kan lande på den konklusjonen. En hvitsnipp vil vel i utgangspunktet slippe unna med rimeligere soningsforhold, og slippe soning i en stappfull celle? Hvorfor skulle da å måtte sone i militæret være ekstra atraktivt?

Rimeligere soningsforhold tror jeg ikke finnes i Ukraina.

Edit:
Om man har sett forholdene ved lokalsykehusene, så er det lettere å forstå at fengslene ikke kan drives som her. Det er rett og slett ikke politisk mulig å bruke penger på å lage et rehabiliteringsfokusert fengselsvesen.

1 Like

Export documents signed! Two dozen F-16s will be underway to Ukraine, says Dutch Minister of Defense Ollongren. They can be used everywhere, including Russian territory

14 Likes

Ukraina mistet flere SU-27 i dag, dette har de ikke råd til :frowning_face:

Fra denne tråden:

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/1dt02zt/russian_strike_on_several_ukrainian_su27_at/

1 Like