Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Det er ikke NATO som pusher grensen nærmere og nærmere. Det er frykt for Russisk invasjon som gjør at flere og flere land rømmer til NATO.

Russland frykter IKKE at NATO skal angripe Russland, vet ikke om du har fulgt tråden lenge, men dette finnes det mange bevis på. F.eks. at AA shippes ut av Kalingrad, tropper langt nord (mot norgesgrensen) som tynnes ut og i praksis ikke lenger er stridsdyktige.

Ser du ikke hva Russland driver med? Russland ønsker å utvide riket sitt og et hvert land som går inn i NATO er et land som ikke kan invaderes av Russland i all overskuelig framtid.

Når Putin så at Ukraina ble mer og mer vestligorientert, så innså de at dersom de skal kunne erobre Ukriana, så må det gjøres før Ukraina går inn i NATO. Putin luktet svakhet hos vesten og resten er historie.

14 Likes

Tenk på det litt som dette:

Du er i et bursdagsselskap og sitter rundt et stort rundt bord. En Polakk, en Ukrainer, en Russer og en Latvier. Alle sammen har fått utdelt hver sin kake.

Russeren har den aller største kaken, og han har også en betydelig mer velbygd kropp enn de andre.

Polakken husker fra et tidligere selskap at Russeren klarte å grafse til seg hele kaken hans. Derfor har han denne gangen møtt opp med en stor og sterk dørvakt som står bak stolen hans, slik at det skal avskremme nye kake-grafsende forsøk.

Latvieren begynner å bli nervøs av blikket til Russeren. Han tenker “Kan jeg stole på han? Eller vil han prøve å stjele min kake, slik han faktisk har gjort tidligere?”.
Latvieren bestemmer seg for å være på den sikre siden og ringer Pro Sec slik at han også får en stor og sterk dørvakt bak seg.

Nå låser Russeren blikket på den Ukrainske kaken. Ukraineren blir nervøs og sier:

“Dette er min kake! Jeg liker ikke måten du sikler etter den. Lurer på om jeg også ringer Pro Sec”

Ukraineren ringer og dørvakten er på vei. “Kommer om en times tid” sier Pro Sec.

Russeren overhørte telefonsamtalen og før timen er omme hiver han seg over bordet og grafser til seg av den Ukrainske kaken med begge never :pensive:

7 Likes

Jeg har gjort meg opp en velbegrunnet mening om situasjonen, men diskuterer ikke i et ekkokammer, så lar den ligge.

2 Likes

For meg så virket det som om du ville diskutere, når du i ditt forrige innlegg skrev denne setningen:

Jeg skrev et svar, men nå vil du plutselig ikke diskutere.

4 Likes

Riktig, helt til jeg så responsen på innlegget mitt hvor jeg egentlig ikke kom med egen mening, annet enn å påpeke at Olympus hadde et par gode poeng. 9 tomler ned per nå pga det sier meg kun at dette er et forum hvor man ønsker én vinkling. Hvertfall den diskusjonen som var oppe nå.

Sa ja, ville det. Men ikke her :slight_smile:

2 Likes

Synes @anon69684326 svarte deg godt, men ser at du i stedet for å argumentere for det du mener er rett, så klager du på å få tommel ned.

13 Likes

Russer på vei nordover ved Troll feltet for noen dager siden.

1 Like

Om man skal tillate seg å bruker analogier.

Verdens undergang ble proklamert for en franskmann, en italiener, og en russer,

De fikk alle samme spørsmål om hva deres siste handling ville være.

Franskmannen så han ville dra hjem og ha deilig elskov med sin kone, og så sin elskerinne.

Italieneren sa han ville ha deilig elskov med sin elskerinne, og så sin kone.

Russeren sa at han ville dra bort til naboen og brenne ned huset hans.

9 Likes

Mitt inntrykk er at det er USA som drar lasset i NATO. Hendelsen sist lørdag med attentatforsøket, og utnevnelsen av J D Vance som visepresident øker sannsynligheten for at America first tankegangen blir prioritert.
Mao, noen andre, og da snakker jeg først og fremst Europa, ikke Japan eller Sør-Korea, Australia eller annet land langt fra Ukraina, må gå tre frem og ta sin “fair share”, om tanken var å hjelpe Ukraina til en militær seier i krigen mot Russland.

Men hva skjer…, jo det motsatte, for noen dager siden ble statsbudsjettet for Tyskland presentert:

Og Tyskland halverer funding til Ukraina i 2025 ift til 2024.

Skal ikke påstå at jeg vet for mye om de tyske politiske prosessene, annet enn at de har en klart definert grense for pengebruk, men tydelig at prioriteringene nå forandres.

7 Likes

Hva var budsjettet for 2024 i utgangspunktet?

The German government remains dedicated to supporting Ukraine, although aid will decrease from €8 billion in 2024 to €4 billion in 2025. The government expects that the G7’s $50 billion loan package, derived from frozen Russian assets, will cover most of Ukraine’s needs.

Interessant hvis det ender opp med at Russland finansierer vestlig våpenindustri.

1 Like

Slik jeg har forstått det vil differansen dekkes av beslaglagte russiske assets. Altså at bidraget fra Tyskland blir likt, men at de sparer penger.

Ideelt sett burde de beholdt støtten slik den var, men de har jo vist seg svake i lang tid.

2 Likes

Tror kanskje du har misforstått litt, i alle fall om du tolker “Ukraine’s needs” som våpenhjelp, og at det er en stor pakke på 50 milliarder dollar:

Tanken er at renter fra siezed assets skal brukes til å betale renter på lån som Ukraina har til sine kreditorer.

3 Likes

Det jeg kunne finne om 2024 budsjettet var følgende.

I det opprinnelige budsjettet for 2024 bevilget Tyskland 2,7 milliarder euro til bistand til Ukraina. Dette tallet er basert på det opprinnelige budsjettforslaget og inkluderer ikke eventuelle senere revisjoner eller tilleggsmidler som kan ha blitt lagt til senere på året.

Det samme skjer nok for 2025.

3 Likes

Så en annen måte å se det på er at Ukraina får 50% mer, fra 2,7 til 4 mrd euro. Forutsetter samme grad av bevilgninger utover 2025 som i 2024.

Har lest noe om at høyesterett i Tryskland fant budsjettet for 2024 grunnlovsstridig. De la til noe i grunnloven etter en finanskrise om at de ikke kan ditten og datten. Er sikkert en herlig suppe som jeg ikke gidder sitte meg helt inn i. Men lykke til de som gidder :slight_smile:

2 Likes

Man prøvde på å omdirigere fond fra Covid-penger til Ukraina-krigen, men høyesterett fant det grunnlovsstridig.

Bakgrunnen for beslutningen om grunnlovsendring som ble fattet med 2/3 flertall av Bundestag i 2009 var erfaring og forståelse om at “politikere glemmer tidligere avtaler, prinsipper og lover bare saken er viktig nok”, og tok det inn i grunnloven.

Tanken var at når det igjen dukket opp veldig viktig saker, så skulle man faktisk gjøre prioriteringer, ikke bare kick the can down the road, og sende regningen til fremtiden.

Mao hvis fundingen av Ukraina faktisk er førsteprioritet, så måtte man gjort forsakelser i andre deler av budsjettet. Og det kunne fint gjort.

Forklaringen fra politikerne i Tyskland er enkelt og greit at det ikke er førsteprioritet.

“The Ukraine funding is secured, because of money from frozen russian assets. This is a plan the West has deviced a few weeks ago, to loan Ukraine 50 billion dollars. Using the proceeds from frozen russian assets in their possession. This plan will result in Ukraine having plenty of money. So Germany does not need to set aside too much for additional aid”

Finansministeren i Tyskland, Christian Lindner, uttalte i forbindelse med med 2025 budsjettet i uken som var at, sitat:

"Germany continue to be engaged in an international level, but to some extent weight is being shifted. We have to invest more in our hard security, and at the same time we can not continue to be involved acrossed the world as we used to be"

Oppsummert; Tyskland må forholde seg til sin grunnlov, og da prioriterer de å fokusere mindre på utenlandske problemer.

3 Likes

Fra og med i dag vil bare forumdeltakere med innsidermedlemsskap kunne delta i denne debatten, jf.

1 Like

Har vært insider i flere år og satt stor pris på debatten her inne. Ikke insider nå og vil være utrolig synd om dette ble lukkete tråder!!

15 Likes

Jeg forlater forumet og sletter brukerkontoen min i løpet av uka. Har gitt en forklaring her i denne “off-topic”-tråden:

Ønsker å takke alle saklige meddebattanter for 6 gode år her inne, selv om temperaturen tidvis har vært høy og selv om vi ikke alltid er enige :grinning_face_with_smiling_eyes:

“Russland/Ukraina debatt”-tråden har vært et fantastisk sted for å følge konflikten, ekstremt mye bedre enn NRK/VG.no eller andre vanlige medier.
Mange av dere har lagt ned mye arbeid og er flinke til å finne gode kilder. Det setter jeg stor pris på.

Lykke til videre alle sammen!

Og ikke minst: lykke til videre Ukraina og de Ukrainere som eventuelt har fulgt med her i tråden!
Jeg håper og tror på en lys- og velstående fremtid, uten frykt for nye overfall fra Russland :pray: :ukraine: :sunflower:

31 Likes

Veldig synd at denne tråden blir kun blir tilgjengelig for innsidere. Tråden har vært en utrolig ressurs, og vært mitt foretrukne sted å lese meg opp på krigen i Ukraina.

Takk til alle stødige bidragsytere som har gjort en grundig jobb i å hente informasjon og dele her inne.

19 Likes