Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Jeg synes det mest interessante er at Ukraina midlertidig ser ut til å ha luftherredømme. De kan operere relativt fritt, mens russiske luftvåpen blir skutt ned før de får gjort jobben sin.

Dette ble nevnt i en lengre artikkel av den ukrainske hærsjefen som kriterie for å kunne gå på offensiven.

Kontrasten er stor til den ukrainske offensiven i Zaporizhzhia i fjor sommer. Der hadde Russland kontroll i luften.

9 Likes

Just in….Det går unna for Ukraina nå :ukraine:

10 Likes

20 Likes
12 Likes

https://x.com/tendar/status/1821761032492073097?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Noen som har info om hva russland hadde her? For det smalt!

At en russisk kolonne ble tatt ut tyder på at ukraina har planlagt dette til den grad de kan ta ut forsterknkngskolonner.

9 Likes

Dette er vel nytt?


:ukraine:

9 Likes

Såvidt jeg har forstått, så var det ammolageret som gikk i lufta. Kortsiktig, så er det veldig effektivt. Får ikke bombet Ukraina når alle bombene sprengte i Russland.

7 Likes

Kan det være i sammenheng med denne tro …

Further messages said the explosion occurred at the Votkinsk Machine-Building Plant, which produces some of the Russian military’s most sophisticated missiles, including the types it has used against Ukraine.

Denne er fin :joy:

Kremlin-aligned media outlet TASS reported that it has allegedly learned from the dispatch service that the explosion occurred “during scheduled rocket engine tests”.

9 Likes

Er det i det hele tatt noen mulighet, om enn mikroskopisk, for at Ukr kan erobre noen russiske nukes?
Kunne vært interessant om Ukr kunne svare på russiske trusler om taktiske atomvåpen…….

Sansynligheten er ekstremt liten. Nå har jeg ikke oversikt over hvor disse er lagret.

Men tar vi Wagner marsjen som eksempel, så var et av målene dems et nuke lager. som viste seg å være tomt.

2 Likes

Usikker om samme kolonne eller bare ny film.

https://x.com/auto_glam/status/1821798879357968561

men her ser man tydelig at russisk personell har gått med.

6 Likes

Himars raketter med 180k tungtstenkuler? Eller så må det ha vært et bakhold? Den ene lastebilen så jo ut til å være full av døde russere…

5 Likes

Jeg tipper bakhold.

SF og sabotasjegrupper langt bak fiendens linjer.

Kan også være dronesvermer, men det forklarer ikke alle døde vi ser i den ene bilen + at alt skulle vært oppbrent da.

1 Like

Stillbilder fr asamme film.

Jeg tror combo av droner, bakhold og annet.

Ser lastebilen hvor det tydeligvis er døde så er en person tatt ut og lagt på båre. Kan kanskje være 2 runder med drone.

Men blir uansett spekulasjoner.

Effektiv stopping av kolonne er det iallefall.

https://x.com/NOELreports/status/1821802378724540735

Near Lipetsk Airfield, strong fires were observed on FIRMS. Looks like another ammunition storage was hit.

… jeg er litt der at… lagrer russerne bombene sine ute, evt i myke lagre? Det virker jo helt sinnsykt :stuck_out_tongue:

6 Likes

Sovjet style :wink:

2 Likes

Pentagon says Ukraine can use HIMARS, ATACMS, and any other weapons provided in Kursk offensive:

:smiley:


10 Likes

Jeg ser det ikke? Jeg ser at USA ikke støtter langdistanseangrep på Russland dog?

Var litt rask der, tydelig at noen tolket de svarene litt fritt.

2 Likes

USA svarer dog veldig vagt på hva slags våpen og hva de definerer som langdistanse. Jeg tror de bare ikke er helt klare for at Russland feiltolker ATACMS sendt i retningen av Moskva som et mulig skjult atomangrep :stuck_out_tongue:

Forgjengeren til ATACMS kunne brukes sammen med taktiske nukes :stuck_out_tongue: