Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Jeg ser at mange sier HIMARS, men jeg ser ikke så mye perforering av stålet i kjøretøyene. (Kan være videoen.)

Til Carl Gustav hadde kanonlagene her på berget før en granattype med luftsprengning og stålkuler. Man stilte inn avstanden på snuten av granaten, siktet over målet, og sprengvirkningen (stålkulene) gikk i hovedsak nedover. Jeg har sett bilder av ukrainske soldater med 84mm RFK, og jeg regner med at det nå er enda bedre granater tilgjengelig.

Størrelsen på sprengladningen, og den lavere tettheten og hardheten av stål i forhold til volfram, kan forklare mindre perforering av kjøretøyene. Det kan tale for et bakhold, men det kan også bety at droner med mer spesialiserte stridshoder er tilgjengelig.

11 Likes

Det er Geolocated rundt 40 km fra der Ukraina gikk inn i Russland. Ikke rart russerne sliter når troppene deres blir slått ut på vei til fronten.

image

11 Likes

Mere gas fra Ukraine :boom: :boom:

https://mil.in.ua/en/news/drones-hit-an-ammunition-depot-at-a-russian-military-airfield-in-lipetsk/

Sandheden fra uventet kant :face_with_monocle:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

11 Likes

Men sliter Russland? Aftenposten skriver dette: “En av målene med det ukrainske angrepet er trolig å tvinge Russland til å omdisponere styrker som i dag brukes langs frontlinjene i Ukraina, der Russland de siste ukene har hatt fremgang.” Ukrainske styrker rykker frem i Kursk og Russland. Flybase i Lipetsk bombet.

2 Likes

Russerne sliter i Kursk ja. De har flyttet tropper med markering fra Kharkiv-fronten og sørover til Kursk. Utfallet her kommer an på hvor mye tropper Ukraina bruker, om de fortsetter å angripe og hvor mye tropper Russland har i reserve som kan sloss i en dynamisk situasjon.

Hvis man ser på Kupiansk-sprinten, så var måten Russland stoppet Ukraina på å trekke seg laaaaaaaaaangt tilbake, lage en forsvarslinje og så starte motangrep.

Før det ukrainske angrepet

Etter det ukrainske angrepet, forsvarslinjen ligger rundt 100 km fra den opprinnelige fronten, 10-15 km bak der Ukraina sine angrep stoppet opp.

Spørsmålet blir altså:

  • Hvor mye tropper vil Ukraina bruke her?
  • Hvor store reserver har Russland som de kan bruke?
  • Har Ukraina tenkt å grave seg ned?
  • Hvor langt bak må Russland lage forsvarsverkene sine?

Til det siste spørsmålet, så tenker jeg minste 25km fra der Ukraina er i dag.

Oppfølgingsspørsmålet blir også, hva er formålet til Ukraina? Holde russisk territorie i forbindelse med forhandlinger? En finte for å svekke Russland andre steder, slik at de kan angripe i Kherson, Zaporizhzhia, Krim, Luhansk eller Donetsk og komme seg inn i manøverkrig der?

Hadde Ukraina klart et tilsvarende gjennombrudd som dette i Kherson eller Zaporizhzhia, så er påstanden min at Russland tildels hadde vært fucked. Forsyningslinjene bakover der er mye mer sårbare enn i Kursk.

Når det kommer til hvor mye tropper Ukraina vil bruke? Vel, Kupiansk sprinten endte som et netto gain for Ukraina når det kom til utstyr. Det var ikke kostbart i det hele tatt. De hadde bare ikke nok til å fortsette. I ettertid, så har Ukraina fått veldig mye utstyr IFV, APC, MRAP som gjør at de kan ha en mye større mobil styrke. Dette utstyret er svært lite nyttig langs de statiske frontlinjene i forsvar.

11 Likes

Hva har Ukraina i Kursk? Her er en oppsummering gjort av David D. utfra åpne data.

image

Altså, Ukraina ser ut til å ha klart å skaffe seg luftherredømme i Kursk. Så lenge de har det kan de fortsette å være der. Hvis de mister det, så må de trekke seg ut.

3 Likes

Jeg tenker at UKR må ha tenkt nøye gjennom hva de gjør videre når de binder opp to av sine bedre brigader i dette angrepet. Og de bør jo ha tenkt gjennom ulike scenarier for russiske reaksjoner. Tror de for eksempel at Russland omgrupperer, og med den følge at frontene deres svekkes andre steder? Kan vi i så fall se ukrainske fremstøt andre steder. Har de gått inn i Russland for å svekke forsyningslinjene for så å bevege seg sydover og gjennomføre bakholdsangrep? De nærmeste ukene vil vise.

3 Likes

Ukraina har mange, mange muligheter her, og Russland kan umulig vite hva de har tenkt å gjøre. De må nesten gå ut i fra at Ukraina kan øke angrepet her hvis de ikke sender nok tropper i forsvar. De må også bygge opp en ny forsvarslinje rundt hele lommen. Strategisk, så er Russland i en veldig beklemt situasjon.

9 Likes

https://x.com/TrentTelenko/status/1821249925683777919

“I think the real objective of the AFU strategic raid into Kursk Oblast is to cause a systemic collapse of Russian railway system as a set up for a series of AFU offensives.”

Fra tråden av Telenko @Christian postet litt lengre opp her. Ikke sikkert at det nødvendigvis er planlagt - men effekten kan godt hende uansett reelt blir slik Telenko beskriver.

9 Likes

https://x.com/NOELreports/status/1821804359753097381

Russian channels commenting on the attacked column near Oktyabr’skoe, east of Rylsk:

“Just watched a video from the scene. 13 military Urals and KAMAZ covered trucks with infantry. Many dead, some of the vehicles burned to the ground. It looks like the entire column was carrying infantry. They were armed, most likely a platoon per vehicle. 3-4 companies - an entire battalion was destroyed. Judging by the appearance of the column, about half were killed. This is one of the bloodiest and most massive strikes (most likely HIMARS) in the entire war.”

8 Likes

Jeg lurer på hvordan han tenker at det skal skje, for han forklarer det ikke i posten sin?

je tror heller ikke himars. tipper drone + SF bakhold.

Forklarer hvorfor noen kjøretøy er utbrent mens andre er fulle av døde folk.

OK.

Trekker det tilbake.

https://x.com/TOGAjano21/status/1821828043842765210

image

Det er MAAAANGE hull :smiley:

Og mange døde.

Krise for russland med sånne angrep.

10 Likes

Holy Moly, tenk å sitte inni der :open_mouth:

image

8 Likes

Tja - han ser vel kanskje etter bekreftelse på det han har hevdet en stund og som ble revitalisert med dette “lekkede opptaket” i starten av august.

https://x.com/TrentTelenko/status/1820599458159018007
"It looks like the Russian railway’s western cassette roller bearing wear out & capability collapse I’ve said was coming for a couple of years…

…is now arriving.

Assuming this report is true"

1 Like

Spørsmål til dere som er inne på dette, er Warmonitor på X ok? Jeg har lest litt som virker troverdig, men mener jeg tidligere har sett noe, på kanten informasjon derfra. Men tenkte jeg skulle spørre. De kommer opp i feeden min uten at jeg følger de.

1 Like

Nei, det er clickbait kilde.

Hvis du tenker på denne

WarMonitor​:ukraine::uk: (@WarMonitor3) / X

Er en semirussia pro fyr som gjør det han kan for å få klikk.

1 Like

Ser du kommenterer på akkurat den posten deres jeg kikket på nå :wink: Lurte på om jeg skulle dele den så ville sjekke før jeg delte siden dere tar det ille opp om jeg deler noe fra feil kilde :slight_smile:

2 Likes

Kjapt søk på nett.

2 Likes

Var der jeg hadde de fra ja. Stemmer.