En ting jeg har tenkt på er at Russland ikke ser ut til å ha hatt noen reserve som ikke var knyttet opp mot et frontavsnitt. Hvordan kan det være tenkte jeg, når Russland stadig kjører i angrep med store tap?
Jeg tenker at de som er ved de forskjellige frontavsnittene nok er ganske så statiske. Så rekrutterer Russland rundt 20-30k folk i måneden. Etter kort opplæring, så blir de sendt til de forskjellige frontavsnittene, og så rett i angrep. Så selv om Russland altså har rekruttert 240-360k folk siste 12 måneder, så er det bare rundt 600-1000 tilgjengelige hver dag. Disse blir kjørt i kjøttkvernen og dauer i løpet av noen uker. Noen blir nok også sendt for å erstatte tapene langs fronten hvor Ukraina bruker droner og små motangrep.
Når Ukraina nå angrep ved Kursk, så kunne de ikke bruke disse nye rekruttene til en dynamisk front. De ville mest sannsynlig aldri nådd de ukrainske styrkene*. Russland har derfor måttet trekke ut de bedre delene av styrkene som de har brukt på Kharkiv fronten, rundt 150 km unna. De har nok også begynt å trekke tilbake styrker fra Luhansk, Donetsk, Kherson og Zaporizhzhia.
*Russland kan jo forsåvidt ha sent rekrutter for å bare holde områder litt tilbake fra fronten, eller bare sendt dem inn uten mål og mening, men det passer nok ikke operasjonsmønsteret deres.
- YouTube