Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

:popcorn::ukraine:

militærkolonner med rakettsystemer av typen Grad, artilleri og stridsvogner er på vei til området.

1 Like

En ting jeg har tenkt på er at Russland ikke ser ut til å ha hatt noen reserve som ikke var knyttet opp mot et frontavsnitt. Hvordan kan det være tenkte jeg, når Russland stadig kjører i angrep med store tap?

Jeg tenker at de som er ved de forskjellige frontavsnittene nok er ganske så statiske. Så rekrutterer Russland rundt 20-30k folk i måneden. Etter kort opplæring, så blir de sendt til de forskjellige frontavsnittene, og så rett i angrep. Så selv om Russland altså har rekruttert 240-360k folk siste 12 måneder, så er det bare rundt 600-1000 tilgjengelige hver dag. Disse blir kjørt i kjøttkvernen og dauer i løpet av noen uker. Noen blir nok også sendt for å erstatte tapene langs fronten hvor Ukraina bruker droner og små motangrep.

Når Ukraina nå angrep ved Kursk, så kunne de ikke bruke disse nye rekruttene til en dynamisk front. De ville mest sannsynlig aldri nådd de ukrainske styrkene*. Russland har derfor måttet trekke ut de bedre delene av styrkene som de har brukt på Kharkiv fronten, rundt 150 km unna. De har nok også begynt å trekke tilbake styrker fra Luhansk, Donetsk, Kherson og Zaporizhzhia.

*Russland kan jo forsåvidt ha sent rekrutter for å bare holde områder litt tilbake fra fronten, eller bare sendt dem inn uten mål og mening, men det passer nok ikke operasjonsmønsteret deres.

1 Like

virker HIMARS med spesiell klaseammo mot noen av disse typene: rakettsystemer av typen Grad, artilleri og stridsvogner ?

De virker mot alt som ikke har tungt panser på taket.

1 Like

Mot Grad lager det gjerne spektakulære eksplosjoner i det alle rakettene fyrer av mer eller mindre samtidig. Selvgående artilleri har ikke tungt nok panser, så det går også til h… Tanks kommer vel an på typen tenker jeg. Kan godt være de klarer seg.

Når jeg tenker meg om, bak tårne på russiske tanks, så har de gjerne luftegriller for motoren, kan ikke se for meg at de holder mot tungstenkulene…

Ref. oppmarsjering av russisk tank/ panser.
Får håpe UKR har/ har med seg denne 155mm winglet ammo som leverer to søkende subammo inn mot toppen av panser.

Is the 155mm ‘BONUS’ Round the most Practical Artillery in Modern Warfare? TANK HUNTER KILLER :boom: - YouTube

1 Like

De har faktisk med seg noe mer nyttig, jæææævelig masse droner :stuck_out_tongue:

1 Like

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1821900512586866985?t=ypghib2DoSLmKl76Yyr4oQ&s=19

4 Likes

Dette er for jævlig… vi er i 2024.
Så mange militære (mest russere) og sivile (de aller fleste ukrainske) som enten drepes, invalidiseres/ skades på begge sider fordi ett forrykt lederskap i Russland lokker og truer sitt område til å bli en dedikert dødskult…
Langt på overtid at Vesten setter en en total stopper for dette.

FN: Juli dødeligste månede for ukrainske sivile siden oktober 2022

Det sier FNs menneskerettsobservatører i Ukraina (HRMMU).

– Det høye antallet døde i juli viser fortsettelsen av en urovekkende utvikling, med stadig flere sivile dødsfall siden mars 2024, heter det i en uttalelse fra HRMMU.

Også i juni slo FN-organet alarm om de sivile tapstallene i Ukraina. Da meldte de at mai var den dødeligste måneden siden juni i fjor.

Samtidig ble minst ti personer drept i russisk angrep mot et supermarked i Øst-Ukraina fredag, ifølge innenriksminister Ihor Klymenko.

10 Likes

Polen, tidligere østblokk-land ruster også egenhendig med egen forsvars utvikling…
Video: Polsk infanterikjøretøy “Borsuk” består de siste testene (msn.com)

8 Likes

https://x.com/EuromaidanPR/status/1821907514692096197?t=emAWbtcSFCfwjC6blufQ-w&s=19

17 Likes

Dette er nyttig til flere ting. De kan for eksempel se etter hvor det kjøres for å hente forsyninger, og på den måten oppdage ulike depoter.

Ukrainere hacket forøvrig seg også inn på kameraer i Ukraina i de første dagene av invasjonen i 2022.

4 Likes

https://x.com/bayraktar_1love/status/1821923091733221659

Film av angrepet på kolonnen, ser ut til å ha vært flere typer ammunisjon som er brukt.

8 Likes

News is that the 488th MRR (at least 1 BN) fully surrendered

hvis det stemmer! Holy.

10 Likes

Tar det med tre klyper salt :joy:

1 Like

image

10 Likes

Kan vare russisk taktikk at øverfløde ukrainene med krigsfanger. Mye resurser går åt til dette.

Krigsfangene Ukraina tar nå er «unge» gutter fra de etnisk områdene rundt Moskva og St peterburg, som har bestukket myndighetene for å tjenestegjøre i fredelige områder. Så de kan bli «verdifulle» for Ukraina.

8 Likes

Typsikt ryzkt. Inget fungerar som det skall i ryzzland, ikke ens bestikkning fungerar på en ordentlig måte.

7 Likes

Russiske conscripts er unge gutter, som ikke tar universitet. De er stort sett dårlig likt av regulære eldre soldater fordi de er til liten nytte og må «beskyttes». Blir satt til enkle oppgaver og er ofte dårlig utrustet. Har nok vært enkelt for de erfarne ukrainske styrkene å ta disse til fange.

1 Like