Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Dette er vel spådd flere ganger de siste årene.

1 Like

https://x.com/emilkastehelmi/status/1822674819587944804

En analyse/oppdatering som jeg tenker kan være verdt å lese. Kort sagt, Ukraina har penetrert de russiske forsvarene, men kommer seg neppe langt videre uten å øke innsatsen kraftig.

Edit, se oppdatering lengre ned, denne analysen er basert på feil datagrunnlag

1 Like

Men kanskje det heller ikke er meningen å komme seg veentlig videre?

1 Like

Hadde de kunnet, så hadde de gjort det

Tenker målet er å skape mer uro inne i Russland og håpe at noen styrter Putin og co. Deretter kan man innlede samtaler.

Very Powerful EXPLOSIONS near the #Chkalovsky airfield in moscow, russia

Ser ut til å inneholde i hovedsak transportfly.

https://x.com/visegrad24/status/1822761771909718404

Dronefest :smiley:

13 Likes

Ikke noe nytt fenomen når det brenner på dass for Putin!

Skal ha blitt sendt til Kursk uten våpen: –⁠ Verdens rævhøl!

5 Likes

Fra en russisk TG kanal.

Noe sier meg at planen til ukraina har vært å ta ut forsterkninger som hastes til kursk.

12 Likes

https://x.com/wartranslated/status/1822893528399171883

Dette gjør sikkert underverker for støtten putin har i Russland at spesialoperasjonen har ført til at Russland har blitt invadert for første gang siden andre verdenskrig. Ikke minst de ti tusener av folk som nå flykter. De er sikkert veldig fornøyde.

14 Likes

Er veldig godt poeng. Kan det gjentas flere steder?

5 Likes

Jeg er usikker på hvordan stemningen skal tolkes. Den russiske befolkningen virker veldig passivisert. Da Ukraina ble invadert, samlet folk seg for å bygge barrikader og lage molotovcocktails. I Russland ser folk ut til enten å flykte, eller å sitte passive.

2 Likes

Det er jo fordi du blir fengslet hvis du tar noe initiativ. :crazy_face:

EDIT altså, at den jevne russer tar til våpen er jo Putin sin store skrekk, absolutt noe han aldri vil oppfordre til.

5 Likes

Enkle svarer ja! Men kommer med større «analyse» straks

1 Like

https://x.com/AndrewPerpetua/status/1822905091881341393

Everyone who, extremely foolishly and with significant damage to their long term reputation, stated that Ukraine had stopped advancing because the FSB PROPAGANDA said so can rest assured that, no, Ukraine is continuing to advance in Kursk.

Ooh, analysen jeg viste til var basert på info om at Ukraina var blitt stoppet. Noe de iflg AndrewPerpetua altså ikke er. Stoler helt klart mest på han av de to.

Mao, Russland er i deep shit. :sunglasses:

7 Likes

Jeg tror ja. Og jeg tror dette er en av planene til Ukraina.

  1. Ukraina har god oversikt over hvor de russiske troppene er.
  2. Jeg mistenker Ukrainsk e-tjeneste har nok av kilder som villig selger info hos russisk militære.
  3. USA gir garantert Ukraina satelittbilder av ferskeste dato.

Vi vet også at det er SF og sabotasjegrupper som opererer langt forran de nye linjene i kursk.

Så Ukraina har god kontroll over hvor russiske forsterkninger er og hvilke ruter de tar. Med droner kan UKR angripe kolonner 10-20km borte. Så jeg tror vi kommer til å se mye mer av dette fremover de neste dagene og ukene.

14 Likes

Den ukrainske BTR-en er altså observert laaaaaaaaaaaaangt utenfor området AndrewPerpetua har som ukrainsk/contested. Mao, han lagger med vilje veldig mye med kartoppdateringene sine og sitter egentlig på masse data, men vil ikke hjelpe Russland med å få oversikt.

Gravesymbolene er altså Russland som prøver å lage en ny forsvarslinje, 50 km fra grensen til Ukraina. Ved Kupiansk-sprinten, så klarte russerne først å konsolidere etter at Ukraina hadde rykket fram nesten 100 km. Mao, gode muligheter for at den forsvarslinjen de prøver å lage seg her ender opp med å være ubrukelig.

5 Likes

Flere har meldt dette men nå melder visegrad det også. Informasjonen kommer orginalt fra russiske kilder.

https://x.com/visegrad24/status/1822909133537833383
The Ukrainian Army launched a large tank offensive toward Kolotilovka in the Belgorod region this morning.

It’s 40 km south of Sudzha in the Kursk region where Ukraine has been advancing for the past week.

Belgorod’s governor has ordered an evacuation from the area.

Det jeg ser som ble meldt orginalt var at UKR styrker bestående av 3-4 panservogner og infanteri angriper stillinger nær grensen. dvs flere angrep i området vist ovenfor.

7 Likes

Det som er rått her er at i motsetning til når Ukraina angrep i sør i fjor sommer, hvor russiske helikoptere preget slagmarken, så virker russiske fly, helikoptere, til å være tilnærmet fraværende. Det er mer og mer som tyder på at Ukraina har laget en lomme i Russland hvor de har luftherredømme.

I tillegg, det virker jo som Russland sine forsøk på å forsterke fronten er elendige. Dvs at på et tidspunkt nå, så må de dra store, kampklare styrker fra andre steder på fronten. Dvs at de må svekke andre deler av fronten betraktelig.

Sist gang Russland svekket en del av fronten sin betraktelig, så tok Ukraina Kherson vest for Dnipro. Som det ser ut nå, så vil Ukraina kunne klare å presse Russland så hardt at Russland må gjenta dette valget, hvor de må svekke en mindre viktig del av fronten for å ikke tape krigen.

Russland kan korte ned fronten sin betraktelig ved å trekke seg ut av Kherson/Zaporizhzhia og på den måten frigjøre tropper til å unngå at større deler av Russland blir okkupert av Ukraina.

… Som AndrewPerpetua skrev at folk med for lite info burde skrive:

“I don’t know what is happening because I don’t have enough information.”

Jeg er en av disse som ikke vet nok, så det over er ikke så mye en analyse, som at det er spekulasjoner. :see_no_evil:

Ukraina har vært svært gode til å ikke lekke info om hva de driver på med. De har ikke sagt noe som helst om hva som er målet deres med operasjonen engang. :sunglasses:

12 Likes

Yep, Russland mistet Ka52 og Su34 første dagen. Dette er high value assets som kun brukes når det er krise eller de har god trygghet på Luftherredømme.

Vi har jo sett UKR Su27 operere i kursk, så her virker det som UKR dominerer mye.

7 Likes

Vi bør også ha i bakhodet at Russland har mistet langt flere kamphelikoptre enn det de har klart å erstatte de siste to årene.

Russland sliter altså i luften på flere måter enn ved den forrige ukrainske offensiven:

  • Færre ressurser
  • Mangelfullt situasjonsbilde (uklar front)
  • Bedre ukrainsk luftvern
13 Likes