Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Mer og mer på siden dette her, men det samme har vi jo i Hollywood:

“When Hollywood wants someone to play the bad guy, it casts a Brit,’ said the great film critic Barry Norman.”

The british vilain er en typecast både i Hollywood og på russisk tv.

1 Like

Leste litt om Galkovsky etter første lenka. Må si at tankenes hans – mildt sagt – avviker kraftig fra etablerte historiske narrativ / diskurser. Russland var f.eks ikke i nærheten av å vinne noe som helst i WW1. Tsar-regimet hadde ambisjoner, joda. En av grunnene til at russerne gjorde det dårlig var ikke bare at tsarens styrker var en smule utdaterte, men også at det russiske folket – etter hvert som krigen gikk – i mindre og mindre grad delte tsarens ambisjoner. De ble mer opptatt av å overleve / skaffe mat. Da blir slike ambisjoner passe meningsløse.

Kan jo være greit å minne seg selv på at foranledningen til den russiske revolusjonen at kvinner demonstrerte i St. Petersburgs gater med krav om brød. Tsar Nikolas II ba sine egne styrker om å skyte på dem. Styrkene nektet.

Som påpekt i forrige innlegg, da hadde man kommet til late stage dictatorship. Altså, det var ingen som kunne fortelle tsaren at dette var en dårlig idé? At det var på tide å backe ut av krigen. Fokusere på å få mat på bordene til egen befolkning? Historien kunne gått ganske annerledes om ikke Nikolas II hadde vært akkurat så utrolig middelmådig som har var. Det er de idiotiske valgene som blir tatt i 1916-1917 som muliggjorde den russiske revolusjonen. Spør du meg, så ville det blitt en eller annen revolusjon uansett med de forutsetningene / rammebetingelsene som var. Det triste er selvfølgelig at Keiser-Tyskland lot Lenin (som var i eksil i Sveits) få fri gjennomreise til Skandinavia, og dermed inn i Russland – formålet var selvfølgelig å bidra til mer kaos i Russland – og at Bolsjevikene (mot mange odds) klarte å kapre revolusjonen. Det begredelige resultatet ble dermed at ett diktatur bare ble erstattet med et annet. I den påfølgende borgerkrigen støttet britene (om noe halvhjertet) de hvite styrkene, så at de skal ha støttet Stalin er bare far out. Der kan vi forsåvidt si at “Chaos is a ladder”, men Stalin og hans forkjærlighet for persiske hoffintriger m.m. får være tema for et annet innlegg, kanskje i en annen tråd.

15 Likes

Ja, dette sorterer ikke under faget “historie”, men banale fiendebilder ikledd en kvasi-akademisk språkdrakt som legitimerer nasjonalisme og kynisme, og som gir dem noe å skylde på når det går dårlig. Etablerte historiske narrativ her er temmelig irrelevant
Etablert av hvem kan vi spørre når vi er i dette universet. En historiebok om en krig som alle parter kan signere under finnes vel ikke.

Wikipedia er han “konspirolog” av profesjon.
Som en “fem på gata”-dame sa i et intervju, “jeg trenger min daglige dose med propaganda-tv for å føle meg vel.” Da har disse forestillingene sin funksjon. Som jeg nevnte før her, i følge russiske kolleger på jobben min er det som om en bryter er blitt slått på over natta i Russland (blant dem som blir igjen). Gamle folk som ikke kan reise og uttrykker seg kritisk blir banket opp og kastet av bussen.

https://m.censor.net/en/video_news/3503948/u_moskvi_pasajyry_avtobusa_pobyly_i_zdaly_politsiyi_pensionera_cherez_nibyto_frazu_pro_vagnerivtsiv

9 Likes

Det er som i sjakkspill, angriper hvitt på kongefløyen, og sort på dronningfløyen blir det et åpent spill med mindre risiko for remis.

Tar russerne siste stikk vil navnet bli en Pokvrovsk-Kurs gambit, blir det ukrainerne som lurer russerne blir navnet en Kursk gambit.

Blir offensiven i Kursk slik Lindsay Graham betegnet den; «bold, brilliant and brave», så blir kanskje navnet en Graham Kursk gambit.

Virker som alle ballene er i lufta nå.

4 Likes

Man kan godt bruke tid på å debunke slike tanker ved hjelp av etablert historieskriving, det burde ikke være så vanskelig, poenget er at disse for oss spinnville ideene har stor gjennomslagskraft i dagens Russland. Noe som kommer til syne gjennom det for oss temmelig irrasjonelle fiendebildet av “london” som angivelig trekker i trådene under overflaten.

4 Likes

The Russian Orthodox Church has dispatched a group of priests to hold a prayer service in a field adjacent to an oil depot in southern Russia’s Rostov region where a fire has been raging for four days following a Ukrainian drone strike on the facility, the Volgodonsky Eparchiate said on Tuesday.

At least 42 firefighters have so far been injured during the attempt to extinguish the massive fire, which broke out in the early hours of Sunday in the town of Proletarsk, state news agency TASS reported on Wednesday.

A state of emergency was declared in the town on Monday, as the fire spread to an area of over 10,000 square metres by Tuesday morning, according to business daily RBC-Rostov.

Vladislav Goncharov, a firefighter from Rostov, said on Telegram on Monday that those tasked with putting out the fire were lacking equipment. “Knowing our system, no one will help them, and they will have to pay for their own gear and treatment,” Goncharov said on Instagram, announcing a fundraiser that has since collected over 230,000 rubles (€2,300).

4 Likes

Dette er typisk tabloid overskfrift.

Det finnes pr dags dato INGEN punkt på frontlinjen som ved kollaps vil sørge for at hele linjen ryker, dette gjelder på både den russiske og ukrainske siden.

Ukraina vet selvsagt at et viktig punkt kan komme til å ryke og har allerede gjort tiltak for å begrense skaden.

Men fakta selger lite og dramatikk selger mye.

14 Likes

Småfly som drone, ser det ut til på videoen.

“Reportedly, the far northern region has over the past four days experienced several attacks.”

Litt misvisende tittel her, er ikke snakk om Murmansk by, men Murmansk Oblast.

Artikkelen oppdateres.

4 Likes

Ser ut til å bli brukt for Tupolev Tu-22M - Wikipedia

4 Likes

https://x.com/wartranslated/status/1826298612910834149

Josep Borrell, the European Union’s High Representative for Foreign Affairs, suggested that allowing Ukraine to use Western weapons for strikes on Russia “could aid in advancing peace efforts.”

En interessant video (link nedenfor), men den er klippet for mye, så mangler sammenhengen. Av og til, så brukes slike talkshow for å lufte upopulære meninger for å se hvordan folk reagerer. Av og til, så blir folk som han her hengt ut som en idiot rett etterpå, som en advarsel til andre om å snakke om det samme…

Russian Z-propagandists are almost openly blaming Putin for the “special military operation.” And on Solovyev’s channel, no less.

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1826238384186229226

1 Like

Jeg tenker at hvis Russland ser på dagens situasjon og ser noe som de ikke kan godta, så tenker jeg det er den beste måten å få lettet trykket fra Donetsk.

I Kursk har Ukraina klart å lage en lomme hvor de tilsyntelatende fortsatt har luftherredømme og kan slå ut de russiske styrkene som er i forsvar relativt greit. Der er ikke russerne i herdede stillinger slik som lengre sør, så det krever mye større ressurser for dem å klare å forsvare seg. Når Russland ikke har disse ressursene, så kommer de i en særdeles vanskelig posisjon.

https://x.com/wartranslated/status/1826293592966516922/photo/1

6 Likes

Interessant at Russland fortsatt har så mye ressurser tilgjengelig at de kan drive en så offensiv angrepskrig.

De siste ukene, så har Russland brukt sine ressurser på å ta kanskje 50 km2 av Ukraina, mens Ukraina har brukt sine ressurser på å ta 1250 km2 av Russland. Det ser ikke så bra ut for Russland?

6 Likes

Jeg postet oppsummeringen av denne posten litt over, men her er hele:

image

Hva kan en fyr som dette få til?
image

Det er jo helt klart at hvis Ukraina kunne brukt de mer avanserte, langttrekkende våpenene til NATO mot Russland, sammen med sine egne billigvarianter, så kunne de svekket Russland sin evne til å føre krig vesentlig.

9 Likes

https://x.com/KareemRifai/status/1826024422488289524

image

image

Verdt å lese kommentarene hans, for dette er litt av en usving…

Også har du republikanerne som har gått motsatt vei… (les mer i linken over)

4 Likes

Når jeg leser det som blir skrevet her inne, får jeg absolutt det inntrykket at det ikke ser så bra ut. Men så kommer medieoppslag og forteller andre historier, så et sted midt i mellom kanskje.

Nå tyder alt på at Russland har satt alle ressursene de har inn i angrep på en front.

Og når menneskeliv ikke betyr noe vil man rykke fremover.

2 Likes

Men selv ikke befolkningsrike Russland har en undelig kilde av menneskeliv å kaste inn i kvernen, så om Ukraina out-smarter Russland og holder ut lenge nok kan man jo ha en forhåpning om at denne krigen til slutt går den riktige veien.

2 Likes

Så, som jeg ser det, så hadde Ukraina en svært god stilling i Aadviika. De trengte en viss mengde artilleri osv for å forsvare disse stillingene. Når den republikanske speakeren så sørget for at Ukraina ikke fikk noe særlig støtte fra USA på 6 mnd og EU ikke klarte å trappe opp sine forsyninger kjapt nok, så kunne russerne konsentrere angrepene sine der for å skape et gjennombrudd. De stillingene som ligger bak var ikke like solide. Så lenge Ukraina ikke klarte å lette på trykket, så kunne de godt forsynte angrepene til Russland fortsette og vanskelig stoppes.

Jeg ser ikke helt for meg at Ukraina kan vinne krigen på å bruke opp alle sine ressurser på å stoppe slike russiske angrep. Ukraina må heller skape asymetriske situasjoner andre steder, samtidig som de nødvendigvis må gi noe grunn til slike russiske angrep. Vendepunktet kan komme hvis Ukraina klarer å fucke til nok av den russiske logistikken lengre bak.

For at Russland skal klare å rykke fram som de har gjort har de vært helt avhengige av massive mengder glidebomber og artilleri. Nå har Ukraina angrepet Russland på en slik måte at Russland har måttet eksponere fly og artilleri i en større grad, uten at Ukraina ser ut til å ha blitt særlig utsatt selv.

8 Likes