Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Russerne bygger forsvar så fronten i kursk ikke skal kollapse

https://x.com/Tatarigami_UA/status/1827080166297973186

2 Likes

Det er rett over en uke til sangen “The Way Of The Fire” omsider blir utgitt, og den er det perfekte soundtracket til brannen i Proletarsk, som forhåpentligvis fortsetter til alt er oppbrent!

5 Likes

Så bra! Ju mer jobb de legger på nonsens, desto bedre…

1 Like

Nonsens?

Att lægge tid på at græva diken vid kærnkraftverket er nonsens. Ukarinene kommer selvføgelig ikke at åka dit. Men ryzzland allokerer masse resurser dit. Helt i unødan. Men det er bara bra det.

2 Likes

Altså, russerne graver skyttergraver rundt hele frontlinjen i Kursk. Hadde de latt 20 km stått åpne, så hadde Ukraina slått til der. Ikke for å ta atomkraftverket, men for å rulle opp den russiske flanken.

Minst 100 km frontlinje. Antar egentlig at russerne graver forsvarsverkene sine et godt stykke lenger bak, så kanskje 150 km å grave? :slight_smile:

Det er 11 km dit? På sitt bredeste, så er det russiske angrepet 22 km bredt. Dvs at hele veien, så kan russerne treffes av ukrainske droner og artilleri. Skal de liksom forlenge denne fronten 11 km lengre innover. Det må være praktisk talt umulig å forsyne, evt svært kostbart? :thinking:

Til sammenligning, så er det ukrainske angrepet på det smaleste rundt 35 km bredt.

4 Likes

Så, hvordan vil det se ut hvis Ukraina kommer innen 10 km av toglinjen mellom Belgorod og resten av Russland? Russisk logistikk til et område med 500k+ mennesker vil i hvert fall kollapse.

10 Likes

For å lese noe annet enn siste nytt og mine spekulasjoner kan jeg anbefale:

Jeg synes “Four Scenarios” biten av artikkelen var mest interessant.

1 Like

I følge russiske telegramkanaler, arbeider Ukraina nå veldig iherdig på det første alternativet.

3 Likes

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1827216156358316342

Ammolager som går i lufta

8 Likes

Er vist full panikk, jeg tror det er BS. dvs jeg tror bare UKR lager støy.

De har ikke 100 ledige fly som kan herje der. 200båter kan gå.

Men panikk hos russerene er bra. Og om Ukraina faktisk pusher inn der er det megabra.

5 Likes

Med mange nok falske alarmer, så blir denrussiske responsen forsinket dersom det blir en virkelig aksjon.

3 Likes

Ja , og det er jo det som kan være grunnen til at den er ekte.

Den russiske responsen er shittreig. Og nå er masse tropper i bevegelse for å stoppe kursk offansiven til UKR.

Er aksjonen her ekte, så må plutselig russland omrokere enda mer tropper.

Nei dette er spennende å følge med på.

2 Likes

Jeg tenker det er noe annet. Jeg tror russerne snakker til sine egne: se Ukraina angriper kherson, så vi kan ikke sende mer til kursk. Om en uke eller to: vi klarte å slå tilbake angrepet på kherson! Vi er mektige!

3 Likes

Det er også en mulighet.

Samtidig vet vi at Ukraina har drevet å bråket på frontlinjen mangen plasser både med folk utstyr og droner for å skape.

Men Azov/3rd assault klarte jo å jobbe i 4dager før noe info kom ut og da hadde de klart målet sitt.

2 Likes

That is why, our enemy will also know what the Ukrainian-way retaliation is. Worthy, symmetrical, long-ranged. They will know that sooner or later a Ukrainian response will reach any point in the Russian Federation that is a source of danger to the life of our state and our people.

Fra zelensky sin tale

Jeg tror jeg tidligere har tenkt litt feil, jeg har tenkt at luftforsvar og fly kan stoppe Russland. Det blir i så fall en relativt symmetrisk utveksling.

Hvis Ukraina i stedet klarer å gå etter våpenfabrikker, ammolagre, flyplasser osv, så kan Ukraina kanskje bruke en hundredel så store ressurser.

Dette gir også bedre ukrainske bakketropper bedre muligheter, ettersom mer ressurser kan brukes på dem. De kan også lettere føre krig på sine premisser.

Akkurat som himars snudde opp med på krigen i en periode, så vil ukrainske angrep på ammolagre flere hundre km fra fronten kunne påvirke utfallet av krigen.

9 Likes

Tipper disse ikke er så lette å skyte ned? Jetmotot gjør den kanskje kjappere? Vingene er også mindre, så vanskeligere å treffe.

https://x.com/wartranslated/status/1827280444565409875

4 Likes

For more than two years, Biden, has resisted allowing Kyiv free use of American weapons during offensive campaigns inside Russia — in fear of escalating tensions with Moscow. While Biden has relented on previous concerns over long-range missiles, tanks, and F-16 fighter planes, the administration’s restrictions on when and where to use U.S.-donated longer-range precision missiles has created immense frustration in Kyiv and among some backers in Washington and Europe.

Part of the deliberations involve allowing British-made Storm Shadow missiles already in the Ukrainian arsenal to hit Russian airfields and supply depots inside Russia. Since the missiles contain U.S. components, the Biden administration would have to agree to their use

One administration official said that using the Storm Shadow or Army Tactical Missile Systems — long-range missiles that Ukrainians have for months wanted to use to strike inside Russia — might not be as effective as advertised. The Ukrainian military has a limited supply of the missiles and those they do have may not be able to reach critical Russian targets, which have already been moved out of their range.
Most significantly, “90 percent of the planes that launch glide bombs” from Russian airspace at Ukrainian civilian infrastructure have already moved out of range of those missiles, a senior administration official said. :clown_face:

That framing has at times angered senior officials in the White House who insist Washington has done more than any other country to help support Kyiv and that it shouldn’t have to risk its own national security for Kyiv. Officials in certain corners of the administration have told the Ukrainians that the U.S. will eventually want to reset relations with Moscow and lifting the restrictions could upend those efforts.

:clown_face:

4 Likes

“lett” å skyte ned med rakett, vanskeligere med maskingevær/autocanon