Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Fin oppsummering. Savner bare kake for brød.

1 Like

Enig. Russland per dags dato er så klassisk “late stage dictatorship”-case, som det går an å finne. Foreløbig trør alle vannet. Men sånt skjer jo fortere / og mer brått enn man forventer.

4 Likes

https://x.com/bayraktar_1love/status/1829757862924423264

Prøver å få russerne fanget i den 1250 km2 store lommen uten veiforbindelse til Russland ut. Eller soldater og forsyninger inn. Det er veier til Ukraina da.

5 Likes

Screenshot_20240901_002903_Chrome

Sååå, hvis det er noe i det, så burde Ukraina etterhvert bryte gjennom og begynne å ta mer terreng igjen? Evt så må Russland ta tropper fra Donetsk offensiven. Eller andre deler av fronten?

5 Likes

Nok en lille brand fra Drone “Debris”:fire::fire::rofl:

https://x.com/Osinttechnical/status/1830068282218483959

Dagens pollental :fire::coffin:

Slava Ukraini :ukraine:

Dk

13 Likes

Ser ut som massivt drone angrep i natt fra ukr til rus.

https://x.com/nexta_tv/status/1830138106969760107?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Skal være raffineri nær moskva, veldig godt bevoktet. Firm satelitter viser flere branner rundt moskva.

For meg føles dette mitt som fuck you til usa. «Dere gir oss ikke våpen, så da tar vi ut mål som svekker russland økonomisk i laaang tid».

12 Likes

https://x.com/maks_nafo_fella/status/1830143489612415243?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

2 kraftverk også. Blir kaldt og kjipt til vinteren.

13 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

9 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes

Alt man egentlig trenger å vite om Donald J. “The art of the deal” Trump sine evner som utenrikspolitisk forhandler:

"Trump did not prepare for his meetings with North Korean dictator Kim Jong Un; instead, he simply walked off the plane and thought his New York tough guy shtick would somehow bowl over a man raised in the crucible of North Korea’s lethal family politics. There was no interagency process to build proposals ahead of time, nor any kind of realistic, measured deal that could have won over Pyongyang.

According to John Bolton, then Trump’s national security advisor, the president did not even read in preparation for the summits. Instead, Trump demanded the complete, verifiable, and irreversible nuclear disarmament of North Korea in exchange for sanctions removal, then walked out of the Hanoi summit when Pyongyang predictably rejected this wildly unbalanced so-called deal. Talks collapsed because Trump had not prepared and had no idea how to bargain on the issues when his first offer was rejected." [min uthevning]


Harris og Walz er utenrikspolitiske noviser, men er likevel – imho – å foretrekke, all den tid de faktisk vil høre på rådgiverne sine. Så får man bare håpe at de velger seg noen gode (les: passe haukete) rådgivere. Og at man får inn en sikkerhetspolitisk rådgiver + Secretary of Defence som tar inn over seg dagens verdensbilde (kanskje det skal være en gammel republikansk hauk, Harris har jo annonsert at hun vil ha med én republikaner i kabinettet sitt).

Gitt mangelen på relevant erfaring (hos Harris/Walz) tror jeg det egentlig er et ganske bredt utfallsrom på hvordan utenrikspolitikken vil bli. Harris kan veldig fort bli “forced” til å gjøre det ene eller det andre av eksterne hendelser (f.eks at Xi finner ut at det er på tide å gjenforene Taiwan med Kina). Det vil være umulig for henne å ikke reagere. For å se litt til historien: Truman fikk f.eks x antall hendelser i fanget, og måtte reagere på dem. Derav f.eks Truman-doktrinen, men også USAs involvering Korea-krigen. Og Truman var en (utenrikspolitisk) nobody da han fikk jobben i fanget som VP da FDR døde våren 1945. Men han vokste fint inn i jobben, for å si det sånn. Jeg har ikke voldsomme forhåpninger til Harris, men om hun skulle vinne, så får vi gi henne litt tid. Kan være hun vokser inn i jobben, hun også. Situasjoner oppstår, og det reageres. Sånn er det bare. Er jo ikke sånn at den argentinske militærjuntaen som styrte tidlig i 1980-årene trodde at Thatcher ville bry seg nok om et par tusen sauebønder på en avsidesliggende øygruppe i Syd-Atlanteren til å frigjøre dem om de invaderte. Men det gjorde hun. Ganske så ettertrykkelig.

10 Likes

Altså, Biden fikk en ganske drøy situasjon i fanget og resultatet er wish-washy. Politikken har druknet i byråkratiet. Blir det ikke det samme med disse to? :thinking:

Jepp. Men det resultatet er (spør du meg) avmålt, kalkulert, og med overlegg. Har skrevet litt om det før:

Situasjonen / tidspunktet / hendelsen / motstanderen her dikterer med andre ord linja Bidens USA har lagt seg på.

Jeg tror (dessverre) i utgangspunktet ikke at Ukraina-tilnærminga til USA ville ha blitt forskjellig med Harris/Walz ved roret februar 2022, nei. Og jeg tror heller ikke det ville blitt reagert annerledes med en Old School republikansk president (typ Romney, McCain, Dubya osv…).

Men nå er vi ikke i tidsrommet februar 2022 til august 2024 lenger uansett.

Jeg tror at mulighetsrommet fremover kan bli større enn hva det har vært (kan være greit å huske at det er mange seter til valg både i senatet og kongressen i 2024 også). Hendelsene det reageres på vil kanskje være av en slik art at resultatet kanskje ikke er gitt på forhånd. Og jeg tror at mangelen på utenrikspolitisk bagasje hos Harris / Walz likegodt kan være en fordel, som en byrde (hvis de vinner valget da).

Aldri i verden om usa “bruker” ukraina til å tømme Russland for rask fra sovjet-tiden. De har lagt seg på en linje med forankring i prinsipper som de blir nødt til å fire på hvis Ukraina skal kunne angripe Russland i Russland. En slik vingling vil Russland bruke for alt det verdt.

4 Likes

En kan kun kan kritisere hans evne som utenrikspolitisk forhandler fordi han (i motsetning til sine erfarne forgjengere) forhandlet.

During their summit meeting, Mr. Kim and Mr. Moon agreed to push for talks with Washington to negotiate a peace treaty to formally end the 1950-53 Korean War. On March 8, the South Korean delegation returned from the talks and traveled to the United States to deliver an invitation by Kim Jong Un to Donald Trump for a meeting.

South Korean leader presided over a meeting of his senior presidential staff on Monday. During the meeting, Mr. Moon received a telegram from Lee Hee-ho, a former first lady of South Korea, congratulating him for a successful summit meeting with Mr. Kim on Friday and wishing him a Nobel Peace Prize.
“It’s really President Trump who should receive it; we can just take peace,” Mr. Moon was quoted by his office as saying.

3 Likes

Trikset er å se etter vikarierende motiv… Hva fikk Trump ut av dette? Masse oppmerksomhet / mediedekning + + +

Hvis intensjonen om å forhandle hadde vært reell, så hadde han vel evnet å forberede seg.


@Ravioli kan du utdype siste utsagnet ditt litt? Jeg vet ikke helt om jeg henger med, eller om det var adressert i min retning en gang.

1 Like

Hej

Diverse up-date :partying_face:

De 4 største strike i nat :partying_face:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

13 Likes

Men, det det som kanskje er den største grunnen til at jeg håper Trump vinner, er at da må Europeiske NATO-land faktisk investere tungt i egne forsvar, og faktisk sørge for å starte opp storstilt produksjon av militærutstyr selv.

USA er å regne som en søvngjenger, som man ikke kan regne med når man skulle ønske det.

Europeiske NATO-land burde engasjere seg direkte i Ukraina, og i tillegg oppmarsjere styrker og utstyr på grensene til russland og Belarus, og dermed øke presset på russland til et slikt nivå at landet slutter å fungere.

4 Likes

Enig. Europa har ikke lært av, eller mer glemt sin historie. Usa ut av NATO og null støtte til Ukraina er vel heller ikke å foretrekke

Gjorde vi det i 2016-2020? Nope. Bare stakk hodet i sanda. Kan jo være at det er forskjellig denne gangen pga Ukraina, men det vil jo ta såpass mye tid å få igang en gjenopprustning at kampen for Ukraina vil være tapt. Den europeiske ønsketekningen om at ting bare skal magisk løse seg av seg selv er nok fortsatt sterk, dessverre. Bra vi har fått med oss land som Polen og Finland da, land som har en litt annen tilnærming til det russiske problemet.

5 Likes

Hmm, er du sikker på det

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.facebook.com/inukraine.official/videos/back-in-2014-john-mccain-saw-it-all/671145098023377/&ved=2ahUKEwiVtZSJ8KGIAxXTi8MKHWlaGaQQwqsBegQIDxAF&usg=AOvVaw0GUHtJwoTbmOq13pYTYEmO

Jeg tenker at hvis mccain satt som president i 2022, så hadde ikke Ukraina blitt angrepet, for han hadde ikke lovet å ikke støtte Ukraina. Tvert i mot, han hadde lovet dem støtte.

8 Likes