Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Nei du tenker Danmark kanskje måtte diskutere med island ?

Klarer ikke å følge deg her: hvorfor skulle Danmark måtte diskutere med Island?

Det er bare ett land som kunne stoppe danskene fra å eksportere F-16. USA.

4 Likes

Og gjorde de det?

Var i gang med å foreslå Island også. :sweat_smile:

Danske fly, produsert i USA med Murican teknologi, hvem andre ville hatt noe å si for hvordan og av hvem disse flyene skulle brukes?

Storbritannia/Frankrike har ikke lagt restriksjoner på bruk av deres våpen, Tyskland kunne kanskje muligens ha kommet med noen små ytringer og protester, men de har gjort lite annet enn å dilte etter USA hele krigen (kanskje med unntak av sending av tanks), tror det er få andre i NATO som kunne ha noe de skulle ha sagt om dette.

3 Likes

De forsinket det. Som den danske statsministeren sier ca rett ut.

1 Like

Kan du vennligst vise til hvor statsministeren bekrefter det du påstår?

Har du sett talen?

Hun klager på at de ikke fikk levert så fort de ville fordi man måtte prate prate prate prate og prate.

Hvem tror du hun pratet med? Det var ikke Island. Hvem tror du utsatte leveransen? Hvem er det som kan bestemme om flyene skal leveres eller ikke?

5 Likes

https://x.com/ColbyBadhwar/status/1830993680414511187

Denne er verdt å se. USA sa i februar at de skulle være “the enabler” rundt fly. Men nå dytter de ansvaret over på Europa.

2 Likes

Viktig og god presisering! :+1:

Nå må dere slutte å insinuere at Island er så ubetydelige. Landet har faktisk vunnet tre kriger mot England + en fotballkamp (Euro 2016?)

Edit: For de uinnvidde: Det er altså de tre torskekrigene – “Cod Wars” vi snakker om her.

4 Likes

Noen gode nyheter.

UK Defence Secretary confirmed the £300 million contract has now been signed and is expected to deliver thousands of shells before the end of the year – providing a significant boost for Ukraine’s stockpiles.

2 Likes

Det er naturlig at mange land vil bruke hjelpen til Ukraina til å bygge opp egen industri. Problemet er at i mange europeiske land har avindustrialiseringen pågått en stund. Dermed tar det også lang tid å reetablere den. I mellomtiden går mye industriell kapasitet for halv maskin i Ukraina på grunn av pengemangel.

Edit: I år har de kapasitet til å produsere dobbelt så mye våpen som de nå klarer å finansiere. Neste år er kapasiteten tre ganger tilgjengelig funding.

3 Likes

Begynner Russland å få lite tanks, klarer ikke refurbe dem fort nok, eller har begynt å spare på dem?

https://x.com/MKot316/status/1829867459299651678

Begynner Russland å få lite artilleri, ammo eller logistikk?

https://x.com/MalcontentmentT/status/1829936654808990039

En samletråd
https://x.com/TrentTelenko/status/1831081802121023862

4 Likes

Hva så, hvis de har rett i at Russland begynner å slite med logistikk, artilleri og tanks? Jeg tenker det gjør det vesentlig mer mulig for Ukraina å bryte gjennom russiske linjer og få lengre gjennombrudd.

Ett poeng synes jeg er at himars flyttet større ammolagre 90km fra fronten. Droner og missiler flytter nå russiske lagre enda lengre bak. Det samme gjelder drivstoff osv.

En ting er å være russer i forsvar når de blir forsynt, men hvis Ukraina klarer å kutte logistikken til feks Zaporizhzhia, så tenker jeg det påvirker kampmoralen svært negativt.

6 Likes
9 Likes

Her har Norge en gylden mulighet til å bidra mer og få veldig rask og stor effekt ut av bidraget. Å bidra med funding til produksjon av våpen i Ukraina må da være en av de mest effektive måtene å hjelpe de på.

17 Likes

Rutene nattens angrep tok.

Det slår meg jo at Nato bare burde begynt å skyte ned alt som kan skytes ned fra nabolandene.

14 Likes

Det er f… gi meg helt utrolig hvordan Russland får holde på. Kanskje vi kan håpe på at Polen snart er drittlei og involverer seg. Hva med å få få seg de baltiske landene pluss Romania å ta Kaliningrad og Øst-Ukraina. Kjør på, jeg fyller opp vann å hiver inn ved.

De andre nabolandene er infiltrert av Russland, særs Ungarn. Tyskland , Frankrike og Storbritannia kommer til å ha nok med seg selv fremover.

Og Usa virker ferdige enten det er demokrater eller republikanere ved makta. Med Trump går det til h…med en gang. Er det gjelden som begynner å gjøre seg gjeldende.

Danmark, Sverige, Finland og Norge er vel snart de eneste vi i Norge kan stole på. Håper samarbeidet utvikles. Med like demokratier og nesten 30 millioner burde det være en bra allianse.

Blir nok en fin tid fremover. Putler har sikkert skutt Hvaldimir å.

9 Likes

Et utfall av Ukraina sitt angrep på kursk er at amerikanerne har mer troen på Ukraina.

11 Likes

Var snakk om å dele Kaliningrad mellom Polen og Litauen når Sovjet ble oppløst så vidt jeg husker, var for mange ruzzere der og ville bare blitt problemer fant de ut så ruzzland fikk beholde det.
Litt nysgjerrig på om det hadde blitt mere eller mindre problemer om det ikke hadde tilhørt ruzzland fortsatt og hva Polen/Litauen tenker om det nå.

4 Likes