Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Russland har tidligere brukt hvitt fosfor, bl.a. over Bakhmut, mens nå bruker Ukraina det som ser ut som Thermite fra droner over russiske posisjoner i skogbelter. Senker overlevelsen ved fronten ennå et par hakk…

https://x.com/wartranslated/status/1831590547842035743

5 Likes

Tyskland har bestilt 17 IRIS-T luftvernsystemer til Ukraina.

De 17 enhetene skal sendes til Ukraina på toppen av de syv systemene som allerede er levert. Ukraina kan forvente å motta ytterligere fire IRIS-T-systemer med forskjellige rekkevidde innen utgangen av 2024, sa regjeringens talsperson Wolfgang Buchner.

12 Likes

Genève-konvensjonen har et eget punkt som tillater slike våpen for å brenne vegetasjon som skjuler stillinger.

https://geneva-s3.unoda.org/static-unoda-site/pages/templates/the-convention-on-certain-conventional-weapons/PROTOCOL%2BIII.pdf

8 Likes

Jeg er klar over det, men å bli brent levende er ikke pent.

Ekstremt stygt men det er jo veldig mye i krig dessverre. La oss håpe denne styggedommen, som ser veldig effektiv ut, er med på å få slutt på krigen i det minste.

2 Likes

Etter å ha lest den tweeten under, så ser jeg enda mørkere på en evt løsning ala Minsk 2015 avtalen. Verdt å lese hele tweeten:

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1831322702717526040

image

Spesielt denne biten tenker jeg er veldig aktuell. For han har et godt poeng, det er ikke bare ytre høyre som får penger fra Russland, det er også ytre venstre. Russland funder folk med ideer som fører til dysfunksjonelle vestlige samfunn.

image

8 Likes

Dette tror jeg Putin sier fordi han føler seg sikker på at et slikt utsagn vil ha motsatt effekt i USA.

11 Likes

Da holder vi tråden til ukraina konflikten. Er allerede store diskusjoner rundt putin og presidentvalget i andre tråder.

2 Likes

På videoen nedenfor, så kjører de en bil over. Mao, de får fortsatt fram forsyninger relativt greit. De ser ikke så beskymret ut for ukrainske droner heller. Litt overraskende at Ukraina ikke pusher hardere på der? :thinking:

image

2 Likes

Ser ikke ut som de kan kjøre tunge lastebiler over det.

En annen god nyhet.

Germany is punishing the Swiss defence industry for blocking deliveries of Swiss-made arms to #Ukraine! German authorities have informed the Swiss Federal Office for Defence Procurement in a letter that the German Bundeswehr would refrain from procuring certain Swiss armaments in future. For example, Switzerland prevented the delivery of around 12,000 rounds of ammunition for the Gepard SPAAGs, which are a critical air defence asset in Ukraine.

Må innrømme at jeg ikke skjønner meg på tyskland som ene dagen virker pro russland og andre dagen er megapro ukraine.

15 Likes

Det er jo fordi de i stedet for å kjøpe fra Sveits vil lage den selv. Så det støtter tysk industri. Det er det ikke så vanskelig å få gjennomslag for.

Btw, så har man jo nå sett amerikanere influencere som var i lomma på Russland. I Tyskland, så har de nok i større grad lyktes med å ha tyske politikere på bånd. Det er ikke rart at det er vanskelig å få gjennomslag for ting der borte…

7 Likes

Tingen er, NAMMO prøvde å lage ammo til de skytsene, men ammoen feilet. Nammo er verdensmestre på dette, så jeg vil anta tyskerene møtte samme problem. Derfor ammoen fra sveits er /var så viktig.

Ser ut til at sanksjonene mot russland virker .

15 Likes

Utenom den ene dagen med enorme russiske tap, så er man nå nede på 1:1 ish i videodokumenterte tap

1 Like

Kommer kanskje snart noen flere meldinger om at Tyskland, i tillegg til USA, også er en partypooper.

Når kostnad ikke betyr noe.

6 Likes

Ryan McBeth har en gjennomgang på nyheten om hvordan Russland har brukt media på høyresida til å pushe Russiske interesser.

5 Likes

9 Likes

Ukrainapodden (Nettavisen) har en episode vedr utskifting av ministere i Ukraina.

Jeg er tror, når det gjelder Polen, ser jeg for meg at de ikke lengre sitter stille hvis Belarus joiner inn. Ikke det at Belarus vil gjøre ett voldsomt utslag, men tenker da at Polakkene har fått nok.

Pool drier å troller alle, det eller så har det klikka max for han. Jeg tipper han troller fordi han ble tatt med buksene nede og rompa full av kremlin penger.