Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Hej Norge

Up-date :partying_face: 3% overlevelses rate !!!

Og Denys – der tales taktik :thinking:

Dagens Pollental — der gives gas over hele palleten :fire: :partying_face:

Tænke tænke :thinking: :thinking: :exploding_head:
Putski bliver skør ved ikke at have kontrol !!!

:uk: :uk: :uk:

245 mål for Ukraine i vinter kampagne :partying_face:

War-Map

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

15 Likes

ABC News melder om det samme: Russia appears to have launched initial major counterattack against Ukraine in Kursk .

Er vel som forventet at russland skulle få stablet på beina et mer massivt motangrep etter hvert. Personlig tror jeg ikke Ukraina vil satse all verden på å holde Kursk hvis russland får stablet på beina et tilstrekkelig stort motangrep. Jeg tror mer at man er ute etter å gjøre det dyrt for russland å ta det tilbake uten å risikere store egne tap.
Tror ikke man vil se disse massive slagene om landsbyer der Ukraina graver seg ned og blir der til de er nedkjempet. Tror man heller vil trekke seg mer kontrollert tilbake og kanskje kjøre noen motangrep.
Men vi får se, klar over at mine gjettninger er på tynt grunnlag :slight_smile:

6 Likes

Det er bedre å forsvare landsbyer i Russland enn det er å forsvare landsbyer i Ukraina. I førstnevnte tilfelle, så er det russiske landsbyer som blir ødelagt. Jeg tror derfor at Ukraina kommer til å forsvare Kursk på samme måte som de forsvarer Ukraina.

Samtidig, vi har sett tidligere at Ukraina trekker seg tilbake hvis de blir presset for hardt, de er ikke interessert i å bli fanget i en lomme e.l.

8 Likes

Although both Britain and France are believed to have been supportive of the use of long-range missiles inside Russia, the Ukrainians are waiting for US permission for technical reasons related to targeting, it is understood.

4 Likes

https://www.ukrinform.net/amp/rubric-polytics/3904807-pentagon-allocates-12-billion-to-produce-amraam-missiles-in-particular-for-ukraine.html

T-80 kampvogns fabrik i flammer :fire:

https://mil.in.ua/en/news/the-omsktransmash-tank-plant-on-fire-in-russia/

Og Dansken Anders :ok_hand:

HIMARS med Cluster amo :open_mouth:
https://www.reddit.com/r/UkraineInvasionVideos/comments/1ff36uf/himars_covers_with_atacms_cluster_missiles_a/

Slava Ukraini :ukraine:

DK

11 Likes

Nytt russisk jagerfly skutt ned over Svartehavet .

Mer her.

13 Likes

Interessant debatt i kveldens “Nordens svar på Putins krig”.

Kritikken mot Norges bidrag som det laveste i hele Norden i % av BNP samtidig som vi er en enorm krigsprofitør synes jeg Espen ikke kom så godt ut av. Ikke uventet at det er der Norge er.

Den finske ministeren oppsummerte ganske greit vil jeg si:
“Vesten sier Ukr ikke må tape, men legger ikke nødvendig handling bak”.

Den svenske forskeren var veldig tydelig på at Ukr ikke kan vinne over en atommakt uten at Nato innvolverer seg. Det tror jeg er en riktig betraktning.

Felles forståelse for at krigen ender med forhandlingsbordet. Hvilken joker Ukr da har å forhandle med ser jeg ikke helt. Men at Ukr får tilbake Krim og alt okkupert området er fullstendig usannsynlig.

Slik det er nå blør Russland - og Ukraina. Russland kan blø lengre en Ukraina.

En mulig utvei er opprør internt i Rus eller at Putin “forsvinner”. Men det er svært usannsynlig.

Oppsummert: Dårlig tider for demokrati og fred fremover.

Edit: Var også en del kritikk på alle sabotasje aksjoner Rus driver på med i Nordiske land ikke reageres sterkt nok på. Og der er jeg helt enig. Rus kan sabotere, forstyrre GPS, parkere skip fylt til randen med Ammoniumnitrat midt i tromsø, kabler som ryker i øst og vest osv. Klart Rus vil holde på slik når det ikke har noen konsekvenser. Men hybridkrig dekkes også av Artikkel 5 vistnok.

14 Likes

Putin forsvinner til slutt. Men er desverre for lenge til sikkert

Jeg tror du undervurderer hvor mye Russland blør både menneskelig og økonomisk. For ukrainerne er dette en eksistensiell krig, mens det for russerne er en valgt krig. (For Putin er krigen kanskje eksistensiell, i direkte personlig forstand.)

Russland sliter industrielt med både å ha noe å lage av, noe å lage med, og noen til å lage våpnene og materiellet. Sanksjonene stopper ikke alt, men gjør alt mye dyrere, tregere og dårligere (falske komponenter).

Industrielt øker Ukrainas krigsproduksjon hele tiden. Nøkkelen for Ukraina er økonomisk hjelp. Ukraina stod for mye av den avanserte våpenproduksjonen i Sovjetunionen, og har fremdeles mye av basen igjen. Dersom den økonomiske støtten til Ukraina vedvarer, er det vanskelig å se at Russland kan vinne en utmattelseskrig. Det er heller ikke historisk presidens for at den invaderende part vinner en utmattelseskrig - selv ikke mot et svakere land.

Det finnes et punkt der den russiske befolkningen til slutt vil sette seg opp mot Putin, men det antar jeg er langt unna. Jeg tror økonomien vil knekke sammen før folk klarer å riste av seg slavementaliteten.

Russere sier ikke “jeg er russer”. De sier direkte oversatt “jeg er Russland sin”. Ukrainerne har sagt “jeg er ukrainer” i flere hundre år. Det tror jeg er en grunnleggende kulturell forskjell.

18 Likes

Det er også ett poeng til. Husker ikke hvem som kom med analysen, rusi.org?, men de mente russisk produksjon og refurb av militært utstyr peaket i år, vil gå med noe i 2025 og vesentlig ned i 2026. Lagrene av sovjet utstyr går tomme.

Det er en grunn til at russerne bruker jeeper ved fronten.

https://x.com/Rebel44CZ/status/1834344317491548649

Russian visually-confirmed losses of Armoured Combat Vehicles [Tanks, AFVs, IFVs, APCs, and MRAPs] since the start of their 2022 invasion of Ukraine have exceeded 10 000!

Tanks: 3 371
AFVs: 1 561
IFVs: 4 534
APCs: 489
MRAPs: 56

total: 10 011

6 Likes

For å legge til poenget ditt.

Det er en grunn til at Russland får våpen og ammohjelp av Nord Korea og iran nå.

7 Likes

Får Russland stor hjelp fra Kina, så kan de holde på lenge hvis ikke USA trapper opp sin hjelp.

2 Likes

Russisk infanteri vs 180000 tungsten fragmenter.

https://x.com/bayraktar_1love/status/1834229921327075673

3 Likes

Nå blør både Ukr og Rus. Mitt poeng var at Rus kan blø lengst. En atom makt, som får bistand og militær hjelp fra andre atom makter, som får militær hjelp fra Nord Korea og Iran. Det følger ingen begrensninger med ballistiske missiler fra Iran. Men du tror altså Ukr kan blø ut Rus?

Sanksjoner ja. At sanksjoner får Rus til å trekke seg ut av Ukr har jeg null tro på. Sanksjoner er bra, alt blir vanskelig, men mest av alt rammer sanksjonene hvermannsen i Rus og dem er det ingen som bryr seg om. Rus får det de trenger fra andre en vesten, om ikke alt, så nok til å holde det gående i Ukr. Som nettopp postet rett over her - Kina gir betydelig hjelp, ingen hemmelighet. Vil de gjøre det for alltid? Neppe, men lenge nok.

Der er vi enige. Langt unna.

1 Like

Jeg tror du tar feil.

Ukraina kjemper for eksistens, dvs befolkningen kan kjempe og dø, kanskje overleve eller gi opp og dø.

Russerene kjemper for penger ( 10x vanlig lønn).

1 Like

Ja, jeg vet vi er uenige her. Og jeg håper jeg tar feil.

Men med mindre vesten faktisk legger handling bak ordene sine “Ukr må vinne” og slutter være redd for Rus så er min overbevisning at Rus ikke kommer ut av dette som den tapende part, men at det blir forhandlinger hvor Rus beholder Krim + noe land i øst.

3 Likes

HIMARS med klasebomber (cluster), men veldig trivelig lell :slight_smile:

3 Likes

Fnnes masse land hvor viljen til å ikke legge seg ned er så stor at overmakten har tapt. Noe både russland, sovjet og USA har fått erfare.

1 Like

Putin har vel lykkes med å få den Russiske befolkning til å tro at vesten via Nato vil knekke Russland? Får Ukraina lov til å sende raketter langt inn i Russland, så kan Putin spille på dette enda mer, dvs få den Russiske befolkning til å føle at krigen er eksistensiell for Russland.

Personlig er jeg uansett for at Ukraina får lov til å ramme militære mål langt inn i Russland.

3 Likes