Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Satt å så litt på arsenalet.

Deler av det ser slik ut.

Det er slik vi også bygger, men med større avstand.

Andre deler ser slik ut

Vil tippe det er eldre deler av det.

Mens noen deler ser slik ut.

Åpen lagring.
FIRMS viser at det brenner over ALT. Så enten har de lagret mye mer der enn de har plass til og dermed plassert ting over alt, Eller så har de gitt beng i å plassere ting i bunkere, for det skal jo videre.

Uansett. Pang.

13 Likes

Første kommentaren:

Sounds like a missile not a drone.

… må si meg enig, det hørtes ikke ut som noe som var propelldrevet.

1 Like

Det hørs ut som en jetmotor, vi vet jo at Ukraina sin siste og nyeste drone har nettop rakettmotor.

2 Likes

The next day, on August 25, 2024, Zelenskyy shared a video on X providing more information about Palyanytsia, claiming that since the beginning of its invasion of Ukraine in February 2022, “Russia has launched about 10,000 missiles of various types and more than 33,000 glide bombs at Ukraine.”

“Stopping attacks on our cities can be achieved by targeting the carriers of this weaponry—Russian aircraft stationed at military airfields,” Zelenskyy said.

Palyanytsia [named after a popular Ukrainian bread – ed. note] was designed domestically “to destroy the enemy’s offensive potential,” the Ukrainian President continued.

Hvis det var Palyanytsia som ble brukt, så må jeg si at det gjorde nøyaktig det Zelenskyy sa det skulle gjøre.

image

EDIT:
Sååå, videoen over kan nesten ikke være fra Tver depotet.

Are you sure this is from Toropets? The sun is already rising in the video, but the attack was concluded during the night.

8 Likes

Ifølge en kilde i hoveddirektoratet for etterretning i Ukraina, som et resultat av streiken, ble et arsenal av integrert lagring av missiler, ammunisjon og eksplosive materialer truffet. Spesielt ble betydelige lagre av nordkoreanske KN23 ballistiske missiler, Grad MLRS-missiler, S-30 luftvernsystemer og Iskander ballistiske missiler ødelagt.

Ifølge en kilde i Kunnskaps- og kulturdepartementet ble arsenalet truffet av ukrainskproduserte kamikaze-droner. Totalt var mer enn hundre angrepsdroner involvert i angrepet. Avstanden til målet fra statsgrensen til Ukraina er omtrent 500 kilometer.

Ref: Атака дронів у Тверській області 18 вересня - ЗСУ знищили склад з Іскандерами та Точками-У | РБК-Україна

13 Likes

Om halvparten av dette er i nærheten av fakta så går det jo ikke strålende for russerne om dagen
https://x.com/secretsqrl123/status/1836400805148057813

12 Likes

many kids (conscripts) have given up in kursk in the last 48 hrs to ukraine forces…

For meg, så er dette et rykte som klinger sant. De vet at de som ble tatt til fange for noen uker siden har blitt utvekslet allerede, så hvorfor sloss hvis du er omringet eller utmanøvrert?

Ukraina har en god mulighet til å ta veldig mange krigsfanger her. Noe som nok vil gjøre det lettere for andre tropper å gi seg.

Så, håper ryktet er sant og antar vi får svar om ikke så lenge

7 Likes

Jeg tror det er svært positivt for Ukraina, de som tas til fange får ringe hjem. De kan fortelle at de blir behandlet bra. De blir byttet i fangeutveskling og så blir de behandlet dritt av Russland.

Øker ikke stemningen i landet.

8 Likes
2 Likes

The Russian town that is now the scene of an munitions depot explosion that could be seen from space this morning just had it’s Municipal District’s website changed to feature a photo of Ukraine’s Intel Chief, Sir Budanov. :grin:

https://x.com/JayinKyiv/status/1836359253184917827

3 Likes

Det ser ut til at dette lageret både har hatt utendørs lagring og et bunkerbudsjett som har inkludert fylling av lommene til noen generaler.

5 Likes

Putins trussel om krig før forhandlinger om begrensningene på missiler virker latterlig forutsigbar etter å ha lest et intervju med Diesen fra april :laughing:

– De tenker: «Jeg er trygg, i den grad du er redd meg», sier Diesen.
Dette har han også opplevd personlig, som Norges forsvarssjef i samtaler med den russiske forsvarssjefen. Disse samtalene begynte alltid med kritikk fra russisk side, ofte rettet mot en eller annen øvelse det norske forsvaret hadde hatt, forteller Diesen.
– Og hvis jeg da beklaget det, da ble han bare enda sintere, og forsterket kritikken.
Etter hvert som nordmannen ble mer erfaren, og motsatte seg kritikken, la russeren alltid saken fra seg.

– Hvis russerne møter fasthet, så slår de seg til ro med det, i hvert fall til neste gang. Møter de ettergivenhet, så flytter de posisjonene frem, sier Diesen.

Intervjuet ble nevnt i nettavisens ukrainapod denne uken.

– Russland har alltid, også tilbake i Sovjetunionens tid, kommet med denne typen trusler. De hadde jo knapt fått atomvåpen før de begynte å trua med de politisk sier Ydstebø.
– Og spesielt når de ser det virke, så fortsetter de å pushe. Jeg tror at en av Ukrainas hensikter med denne invasjonen var å avsløre eller utfordre disse truslene,

15 Likes



Så minst 1 av bunkerene er sprengt. sånn totalt sprengt. Gigantisk krater er resultatet.

10 Likes

Kudos Magnus Carlsen!

36 Likes

Det finnes dem som knapt ser grenser for hva Norge kan bidra med. Oljefondet ligger jo der med sine 17.750 milliarder kroner. Norsk-ukrainsk venneforening foreslår en opptrapping av Nansenprogrammet fra 75 til 250 milliarder, godt over en tredobling.

Vi har 3 millioner kroner pr nordmann. Det er heeelt sjukt.

12 Likes

Utvid fondet og få det til å fokusere på å støtte den lokale produksjonen av våpen som skjer i Ukraina slik at de bedre får utnyttet kapasiteten de faktisk har.

17 Likes

En ukrainsk avis spekulerer i at ukrainerne har modifisert Neptune kryssermissilet, som igjen er en modifikasjon av sjømålsmissilet Neptune. Noe av den ekstra rekkevidden skal ha blitt ofret for et kraftigere stridshode. Min tanke er at det i så fall trolig er en form for rettet ladning for penetrering av bunkere. (Ukrainerne har åpenbart en sterk drive når det gjelder å modifisere ting.)

14 Likes

Ser det skrives over 100 droner angrep. Men de kan jo raketter og neptune er jo bare en base de kan bygge videre på.

2 Likes

For å si det sånn, Russland gjør det med vilje ræva å bo utenfor de store byene slik at militæret blir et attraktivt sted å jobbe. Ellers hadde de ikke fått folk til å verve seg for en slump penger og en god sjanse for å bli drept og en veldig stor sjanse for å bli hardt skadet.

image

ref: Siste nytt om krigen i Ukraina

1 Like

Støtten til krigen er også sterkest på landsbygda, og svakest blant den yngre bybefolkningen.