Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Ryktes at Ukraina har fanget endel russere i en lomme, og om ting fortsetter å klarer de å fange store deler av motangrepet i en lomme.

Da er det ikke bare vernepliktige russere som overgir seg.

5 Likes

Jeg er litt sånn, hvorfor skriver en ukrainer dette offentlig?

https://x.com/Tatarigami_UA/status/1836127294114480509

Tatarigami har vel skrevet denne typen poster over lang tid. Ærlige hensikter fra en systemkritiker som vil sitt land vel? Avansert påvirker kjøpt av Russerne? Ex mil som trenger klikk og følgere for å ha til livets opphold? Who knows…

3 Likes

Ukraina har økt størrelsen på hæren dramatisk de site årene. De offiserene som har de høyeste stillingene tar det mange år å trene opp, og det er derfor størst mangel på disse. Av dette følger det naturlig at Ukraina har en del offiserer fra sovjettiden som ikke leverer etter dagens standard, men Ukraina mangler erfarne høyere offiserer til å umiddelbart kunne erstatte dem.

Disse offiserene er nok klar over at de ikke leverer som de burde, og gjør det de kan for å skjule det. (Menneskelige faktorer som prestisje og frykt for å miste ansikt spiller inn.) Ukrainere kan om de føler det ytterst nødvendig, være veldig direkte. Det overrasker meg derfor ikke at Tatarigami skriver dette.

Når det gjelder høyde for å eksponere problemer i samfunnet, så har jeg en del ganger (før 2022) nesten grøsset over hva som ble tatt fram og diskuteret på ukrainsk TV. (Tore Skoglund ville ikke klart å gjøre seg bemerket der.) I bunn og grunn tenker jeg at denne toleransen er nødvendig for at samfunnet skal kunne gnage seg gjennom den enorme mengden med negative forhold som Sovjetunionen arbeidet så intenst for å etablere. Jeg tror alle disse høylytte diskusjonene ble misstolket som splittelse av ledende folk i Moskva - Der er det som kjent bare en mening som til en hver tid gjelder.

9 Likes

Det ser ut til at bestillingen din er oppfattet og varene levert. De ble riktig nok ikke levert til en flyplass eller et oljedepot, men jeg tror dette er innenfor det akseptable likevel.

18 Likes

Nesten litt bibelsk /Zauron feel på disse klippene :
https://x.com/TheDeadDistrict/status/1836240051648262198

image

https://x.com/Tendar/status/1836264666592383070
image

18 Likes

Hvor er Greta Thunberg når vi trenger henne?

Tenker de ikke på klimaet? :exploding_head:

1 Like

Jeg tenkte å foreslå å sende henne en melding, men akkurat i dag klinger det litt dårlig.

Arsenalet i Tver som ble truffet kan inneholde opp mot 30.000 tonn bomber og granater.

Hvor mye som gikk opp.

aner ikke men det utløste jordskjelvmålere verden over.

6 Likes

Det har eksplodert der siden i går kveld, men når det slår ut på jordskjelvmålere må en hel del ha detonert samtidig. Russland har åpenbart ikke vært like opptatt av “insesitive munitions” som vestlige land.

6 Likes

Nei, de har brydd seg mye mindre om sikker lagring enn vesten. Se de store bunkersbyene i USA med stor avstand. Her virker det heller som ting er lagret i hauer og man har trukket en presenning over.

3 Likes

Du skal ikke se bort ifra at det ble bevilget penger til bunkere, og at disse materialiserte seg i form av blikkskur - og en villa på rivieraen.

14 Likes

Kommentatoren din fra i går bør ikke klassifiseres som pessimist. Jeg tror han har rett i at dette vil påvirke forsyningssituasjonen for de russiske styrkene. I hvilken grad, gjenstår det selvsagt å se.

Edit:
Lokale russiske myndigheter forsøker å tone ned alvorlighetsgraden. De melder at alle dronene ble skutt ned. Alt er under kontroll, og alle nødvendige tiltak er gjort.

11 Likes

Det vil jeg fortsatt si at han er, men selv pessimister kan mene noe er positivt. Da gjerne med litt ekstra tyngde. :slight_smile:

2 Likes

https://x.com/ChrisO_wiki/status/1836320996061573122

Satelittbilde som delvis forklarer hvorfor en enslig drone kan ha fått hele dritten til å gå i lufta. Og ja, det er ammo lagret utenfor bunkere i gigantiske hauger.

image

Hvis jeg skal spekulere, så er det fordi de rett og slett ikke bruker paller og gaffeltrucker. Mao, shitten har blitt lastet av tog, over på lastebiler og så dumpet på det første og beste stedet fordi det ellers ville vært enda mer jobb.

I tillegg:

The most likely contributing factors are that the the bunkers and warehouses were either built cheaply, without enough protection against fires and explosions, or were built too close together, enabling the spread of fire from one building to another. (Both are possible.)

Så når en av utendørs ammodumpene gikk i lufta, så var det nok til å få det som er innendørs til å eksplodere også. Det skulle ikke forundre meg hvis masse dører var åpne. De har sikkert måttet shippe tonn på tonn på tonn med ammo hver dag.

Jeg synes det er interessant at de har latt skogen stå her, for den må da virkelig brenne ned den også og sette fyr på absolutt alt av ammo som er utendørs? :cowboy_hat_face:

10 Likes

Hej Norge

Sidste nyt fra Fronten
Ruskiiies sliter i Kursk :partying_face:

Og Denys !!

Ha ha :rofl: – Mine bønner blev hørt :innocent:

Flere videoer fra TVER :fire: :fire: :fire: :fire:
Op til 15 droner skulle have ramt Tver — meget Debris :rofl: :rofl:

Video der viser heftigt træk på artilleri lager som tilsyneladende er opbevaret udendørs alle steder i Rusland :thinking:

Dagens Pollental :ok_hand:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

Woooov – satellit billede hvor man ser røgskyen i Tver :fire: :fire: :rofl:

Toropets ammunition fires visible by satellite

13 Likes

Kharkiv er tilbage på Ukrainske hænder !!!
Første bilede i dag — sidste i går :partying_face:

Slava Ukraini :ukraine:

DK

23 Likes

https://x.com/joni_askola/status/1835954267321950227

1/16 Imperial russia is racing against time in Ukraine: Budanov’s recent remarks reveal a degree of realistic optimism

3/16 Budanov expresses significant concern over north korean supplies to russia, asserting that north korea is by far the largest military supplier. The volumes provided by north korea is unparalleled.

4/16 Budanov believes that russia intends to wrap up the war by the end of 2025 or early 2026, aiming for a victory. He notes that russia will encounter considerable economic difficulties beginning in the summer of 2025.

5/16 “If russia fails to achieve victory by that time, it will forfeit its long-term goal of being viewed as a superpower over the next 30 years,” Budanov stated, citing russian intelligence sources.

6/16 russia expects “all their problems will begin in the summer of 2025,” as financial, economic, and socio-political factors converge. Although it is managing the worsening situation, russia acknowledges that the already severe economic situation is deepening.

9/16 Budanov also believes that war fatigue in russia is gradually becoming evident, as the conflict has already affected a substantial portion of the russian population.

10/16 russia’s severe labor shortage, coupled with rising public spending and sanctions, has resulted in high inflation and a 19% key interest rate, both of which will significantly harm the economy and reduce investments. russia’s key interest rate was at only 7,5% in June 2023

11/16 As stated by Budanov, recruitment is becoming increasingly difficult for russia, which must continue raising salaries and signing bonuses to attract enough personnel for its war efforts. A new mobilization might be needed in the future.

14/16 Budanov’s statement confirms that russia is running out of time and cannot sustain the war in the long term. Currently, russia is attempting to establish facts on the ground, but the Ukrainian defense is proving to be much more capable than Moscow had anticipated.

15/16 Additionally, the Kursk operation has significantly worsened the situation for russia, more than many realize. It shattered the belief among many in russia that the country is a superpower and demonstrated that Ukraine can still make advances despite its limited resources.

Verdt å lese resten også. Interessant å lese at inflasjonen er et mye større problem nå enn i 2023, med renten satt opp fra 7,5% til 19% (!). Det er ikke akkurat tegnet på en økonomi som fungerer.

Kommentaren på slutten angående Kursk er vel artikkelforfatteren sin mening, men jeg tenker det er mye sannhet i den også. Så lenge krigen stort sett kun ble utkjempet i Ukraina, så kunne den jevne russer nok tenke at de hadde overtaket, men når Ukraina kan ta 800km2 av Russland og muligens dobler det de neste ukene, så tenker de seg nok om to ganger…

3 Likes

fuck yeah!

French Mirage 2000-5F fighter jets supplied to Ukraine will be modified to hit ground targets, - http://sudouest.fr It is also reported that the first Mirage 2000-5F will be delivered to Ukraine by the end of 2024.

Frankrike går for å bli prefferert leverandør etter krigen.

17 Likes

https://x.com/jurgen_nauditt/status/1836378250127212998

Skal vistnok være første treffet på det store arsenalet.

4 Likes