Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

En ting jeg har tenkt på og det er at når man ser på det ukrainske angrepet i Kursk, så var det ikke veldig mange folk Ukraina brukte. Kanskje 5k til å begynne med? Hvor vanskelig hadde det vært for Ukraina å kjøre et tilsvarende angrep i Kherson? Ukraina må klare å pushe russerne så langt tilbake at de sliter med å se Dnipro elven og evt pontongbroer/pongtongferger hvis de skal fortsette å forsyne dem. 30 km kanskje?

1 Like

For tidlig for Ukraina. Russland må rekke å binde opp langt større styrker i Kursk, og å bruke opp reservene i Donetsk.

4 Likes

Russerne virker vel å totalt ha undervurdert muligheten for at Ukraina skulle tørre å angripe på deres eget territorium. Synes Kursk var en genistrek som man først nå begynner å se effekten av. Her kan Ukraina operere ganske fritt da det er færre forsvarsverk og miner.
I områdene hvor det har vært fronter i flere år kryr det av både forsvarsverk og miner slik at friheten til å manøvrere “fritt” er fraværende. Langt vanskeligere å få utrettet noe stort da.
Men som @mvalen er inne på, hvis russland tappes for tropper og utstyr i disse områdene kan det åpne seg muligheter alikevel.

13 Likes

Kan du forklare regnestykket?
Dette er droner som gjenbrukes - ikke engangsdroner. Det betyr at de ikke har 2100 nye droner tilgjengelig hver uke. Noen av dronene er temmelig dyre, og produseres i begrenset antall. Tommelfingerregelen er at jo høyere de har optikk til å operere, dess dyrere er de.

Jeg klarer ikke å forstå dronesituasjonen for Russland på noen annen måte enn at dess færre turer dronene overlever, dess færre droner er operativt tilgjengelig for de russiske styrkene. Tar Ukraina ut nærmere halvparten hver dag, så er det dramatisk for Russland. Når bufferlagrene er tomme, vil antallet daglige flyvninger gå ned.

10 Likes

Jeg er enig, regnetstykket ga ikke så mye mening. Er vel riktigere å si at 124/7= 18 droner ble tatt ut hver dag, så, 18 av 300 eller 5,9% hver dag. For å ikke miste kapasitet, så må russerne erstatte 6500 i året. Det positive er vel at russernes forsyningslinjer når det kommer til droner er fubar (i hvert fall høres det sånn ut hver gang de klager om det offentlig), så individuelle frontavsnitt kan nok slite til tider.

Spørsmålet er jo også som poenget mitt var i mitt opprinnelige innlegg at Ukraina helt klart har økt evnen sin til å ta ut rekognoseringsdroner. Kan de øke evnen enda mer? Kan de komme opp fra 18 om dagen til 36 eller 72 eller 150?

4 Likes

Spørsmålet er jo hvor mye reserver er det Russland faktisk har? Hvordan står det til med troppene som er stasjonert i Kherson?

For Ukraina sin del, så gjelder det at så mye av krigen som mulig blir utkjempet et sted hvor Russland ikke har lett logistikk. Donetsk er vel basically det verste stedet for Ukraina. Kursk er faktisk relativt bra for Ukraina.

Spørsmålet mitt er egentlig hvor er det Ukraina kommer til å angripe neste gang? For jeg tror de blir nødt til å angripe igjen.

3 Likes

Andrew Perpetua spekulerer vel litt i de samme tingene her:

https://x.com/AndrewPerpetua/status/1832050730590482872
image

6 Likes

Og når vi snakker om Russland sin evne til å evt øke produksjonen av slike droner hvis Ukraina klarer å ta ut flere? Virkelig verdt å se videoen som er på litt under ett minutt. Spørsmålet er om det faktisk blir gjort noe her, for joda, det er vanskelig å stoppe dette 100%, men kunne man gjort det til en liten bekk i stedet for en stor elv av komponenter, og jobbet hardt med å stoppe slik eksport til Russland, så får det effekt.

https://x.com/KaterynaLis/status/1835706724327592283

image

4 Likes

Lidt om Ruskiiies Inkompetence :open_mouth:

DK

1 Like

KOG falt 8 prosent i dag på rykter om fredsforhandlinger (ifølge FA). Hva tenker forumet om det? Er det en overreaksjon, for tiden etter en eventuell fredsslutning vil vel stå i våpenarsenal-oppbyggingens tegn?

Kog har en svært aggresiv prising. At den faller på rykter er helt normalt.

Det er med andre ord en del skvetne investorer som har dratt prisen oppover? Men hva med fredsinitiativet det ryktes om?

Russland puppets har mast om fred og fredsforhandlinger i ukesvis.

Det skjer hver gang Russland trenger en pust i bakken fordi de er bakpå med folk og utstyr.

Det er også i de periodene Russland jobber hardest for å hindre forsyninger til Ukraina.

4 Likes

Jeg synes det er vanskelig å se for seg en fredsløsning når Ukraina ikke vil akseptere noe annet enn at de får tilbake okkupert land. Det gir ikke Russland noe forhandlingsrom, for de flytter seg neppe en centimeter fra okkupert land uten at de blir blåst bort av et våpen Ukrainia ikke rår over i dag.

Problemet er at Russland sin løsning for fred er at Ukraina legger ned hele hæren og forsvaret sitt. Samt at Russland overtar HELE regionene de har okkupert deler av.

Det blir ikke fred av sånt.

10 Likes

Det gjør jo ikke det, og da er det vanskelig å forstå hvordan slike rykter oppstår. Da må en av partene underhånden ytret noe som kan indikere en bevegelse.

“ryktene” kommer fra Russland selv.

De er gjentatt flere ganger. Senest i Juni av Putin.

In a speech on 14 June 2024, Putin outlined Russia’s terms for a ceasefire. He said that Russia would not negotiate unless Ukraine handed over the provinces of Ukraine claimed by Russia: all of Donetsk, Luhansk, Kherson and Zaporizhzhia oblasts, including the parts Russia does not control.

4 Likes

Og der står vi.

De fleste kjenner jo historien og vet hvor lite Putin sine fredsavtaler er verdt. Og når kravene er såpass absurde, så er det lite vits å gi dem noe oppmerksomhet.

10 Likes

For putin, svært flaut å miste vernepliktige. Det er en grunn til at folk som har sittet siden Mariupol falt har blitt utvekslet i det siste.

Hvordan kan Ukraina forhandle med noen tusen russiske vernepliktige som krigsfanger? Kanske det er det putin ender opp med, veksle okkupert ukrainsk jord med krigsfanger?

Jeg er veldig, veldig spent på om Ukraina kan klare å lage sin første store lomme av russere og få dem til å overgi seg. Helst uten særlig til kamp. Det ville gjort underverker for ukrainsk moral og svekket russisk vesentlig.

4 Likes