Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Nevnte dette for noen uker siden, men Russland har nok ikke stoppet før Pokrovsk fordi Ukraina stoppet dem, men fordi logistikken ble vanskelig.

Løsningen ser ut til å bli som jeg kommenterte da, de har breddet ut angrepet sitt og med det fått tatt området hvor den gamle jernbanelinjen fra Donetsk til Pokrovsk gikk. Skinnegangen er borte, men tipper det ikke er verre enn å legge litt ny pukk, sviller og skinner på det som var der. Så får de en mye lettere logistikk med jernbane helt fram.

Området i sør er nok ikke så lette å forsvare, tipper logistikken dit ikke er god for Ukraina. Vuhledar i sør, som har vært en pine for Russland når de angrep fra sør ser nå ut til å få kuttet den eneste forsyningsveien sin, så jeg antar Vuhledar vil falle hvis ikke Ukraina setter inn en massiv offensiv her.
image

… det finnes jo ett alternativ til, det er at Ukraina setter inn en massiv offensiv inn et annet sted som ødelegger russernes planer.

5 Likes

Ukraina har montert granatkaster på en drone.

Spennende og se hva som kommer ut av dette også.

9 Likes

Det er ikke rigtigt det du skriver – Ukraine har tidligere lavet et modangreb på Pokrovosk fronten, hvis du følger med på mine link til Denys og andre —Angrebet blev udført med deres nye “hemmelige” våben. Den kemiske forbindelse der smides med droner og brænder alt op hvor det rammer.
Det var et indslag fra denne Patreon kanal, som idag kan berette om yderlige fremgang i Kurs og kanske så mange som 3000 Ruskiiies er “Incirklet” :partying_face:

Og Denys :rofl:

:ok_hand:

Interresant indslag :thinking:

Dagens Pollental

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

13 Likes

Greit nok, Ukraina stoppet Russland fra å rulle rett inn i Pokrovsk, som i stedet breddet ut fronten sin slik at det blir lettere for dem å ta Pokrovsk senere. Det hadde nok vært en bedre måte å skrive det på.

Det som blir sagt i de første 20 sekundene er greit å ta med seg inn i den perioden en nå antakelig skal inn i om Budanov får rett:

https://x.com/TheFl0orIsLaVa/status/1835376731684798828

4 Likes

Tag et tit på denne — svært at argumentere med folk der har deres ejen dagsorden.

Du virker som en dygtig strateg — svær misundelses værdigt :slightly_smiling_face:

Slava Ukraini :ukraine:

Dk

1 Like

Ser du forskjellen på disse to bildene fra DeepStateMAP | Мапа війни в Україні? De viser jo at Russland har stoppet ved Pokrovsk, men de har rykket fram lengre sør i stedet.

Fra 15.09.2024

Fra 05.09.2024

2 Likes

https://www.msn.com/en-us/news/politics/trump-s-statements-on-ukraine-are-election-messages-zelenskyy-says/ar-AA1qCK4Z

Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy said that he’s treating Republican presidential nominee Donald Trump’s vow to end the Russia-Ukraine war immediately as a campaign promise that is not necessarily based on anything specific that his country needs to be worried about.

3 Likes
1 Like

Ser mange skriver at han MÅ mobilisere nå fordi økt pengelokking ikke funker.

Så da gir det mening å offisielt øke størrelsen på hæren og bruke det som begrunnelse for å mobilisere.

Med 30k menn drept og skadet pr måned så er ikke 180k så mye som det høres ut.

2 Likes

Med Christians innlegg om mangel på materiell antok jeg at utvidelse av hæren ikke var førstepri. Men flere soldater er en velprøvd russisk universalløsning.

7 Likes

Samtidig.

"A case has been opened in Krasnoyarsk on the theft of almost 1 billion rubles from the Russian Defense Ministry during the construction of a communications control center , law enforcement agencies told TASS

They write that the Head of OOO ERSM Sibiri has been detained in this case."

2 Likes

Det er jo derfor Ukraina ikke klarer å holde russerne unna, når de synes 10:1 tapstall i personell er en ok trade for 400m av Ukraina. Du må fylle på med folk å kjøre inn i kjøttkverna da.

2 Likes

Ukrainas væpnede styrker har mottatt 18 nye selvdrevne haubitser av typen Bohdana, som Kongeriket Danmark har finansiert.
Det kunngjorde forsvarsminister Troels Lund Poulsen på Yalta European Strategy (YES)-forumet.

Han bemerket også at overføringen av alle de bestilte systemene fant sted to måneder etter at avtalen ble finansiert.
I tillegg bemerket ministeren at det er mye enklere å kjøpe
våpen og gi teknisk og materiell støtte til dem, ettersom det
krever mye mindre penger.

«Nå oppfordrer vi flere europeiske land til å finansiere våpenproduksjon her i Ukraina,» la ministeren til.

15 Likes

Flere enn meg som får litt denne følelsen:

Når de leser dette:

8 Likes

Oppløftende fra Stoltenberg, men kanskje han ikke leser her på forumet?

Skrives jo stadig her om at USA bestemmer over hvilke våpen produsert i Europa som kan brukes av Ukraina. Man hevder de inneholder amerikansk teknologi som gjør at de kan sanksjonere en eksport, eller sette betingelser for bruken, men jeg vil da hevde at f.eks. Kongsberg bruker sin egen teknologi for det de produserer,

Veldig komplekst dette, og jeg har på ingen måte den fulle oversikten, så fyll gjerne på med faktabaserte rettelser.

3 Likes

Moral!
Kampgød!
Tro!

image

6 Likes
8 Likes

Hej Norge

God up-date om det forsvundne kampfly i sortehavet !!!

Og Denys

Vadym har fat i noget :partying_face:

:partying_face: :partying_face: :partying_face:

Dagens Pollental — NÆSTEN en gratis dag for Putski :open_mouth:

Ved ikke om der er flere på forum der har tænkt at det er længe siden vi har set droneangreb eller Missilangreb på Ruskiiiiies flypladser og oliedepoter :thinking: :thinking:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

5 Likes

Får ta med det som er positivt, når Ukraina begynner å ta terreng fra Russland. Et tegn på at Russland ikke helt klarer å ha nok tropper/ressurser overalt og faktisk er litt strukket de også? :thinking:

“Ukraine kicked Russia out of the southern part of Vovchansk.” Tviler på at det hadde vært mulig uten offensiven i Kursk.

Som altså er mellom Belgorod og Kharkiv (by).

ref: x.com

En annen interressant ting:
image

300*7 = 2100, 124/2100 = 5,9%. Høres ikke så imponerende ut, men tallet var nok en lang stund 0. Jeg tenker også at det vil si at hvis Ukraina skal gå på offensiven et sted på fronten, så har de evnen til å ta ut recon droner i et område for en kort stund.

3 Likes