Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

  • Ahmad Bakhshayesh Ardestani, a member of the National Security and Foreign Policy Committee of the Iranian Parliament, admitted that Iran had supplied Russia with Iran-made ballistic missiles it needed for attacks on Ukraine.
1 Like

Nok en dyr dag for Putski som giver hovedpine :grimacing:

Pollental for den 24. Sep

Slava Ukraini :ukraine:

Dk

13 Likes

Overraskende lite med “bare” 6,2 %, og de vil jo uansett hvor lenge krigen varer ha et stort behov for å gjenoppbygge lager av militærtmateriell

2 Likes

Det tilsvarer rundt 30% av offentlig forbruk. Jeg tenker at dette vil merkes i andre deler av det russiske samfunnet.

2 Likes

Så, de russerne som lagde den reklameplakaten av den russiske soldaten, hva prøvde de å oppnå? For å dekke til ansiktet på soldater ble i f.eks. Star Wars gjort med Storm Trooperene for å dehumanisere dem slik at man skulle ha mer sympati med heltene - som man kunne se ansiktet på.

Det er mangel på arbeidskraft i Russland. For jernbanen så har det begynt å bli kritisk såvidt jeg fikk med meg. Jeg tenker jo lengre krigen varer, jo dårligere vil russisk økonomi prestere.

En ting som ikke har blitt nevnt er at den generelle oljeprisen nå har falt til det laveste siden krigen startet. Jeg sier generelle fordi hvilken oljepris Russland får opp mot denne har variert. Oljeprisen skal ikke falle mye mer før Russland sine inntekter faller markant. Med kost på rundt 44$, så faller ikke Russland sine inntekter lineært med oljeprisen, men sterkt akselererende når den begynner å nærme seg 70-60-50 dollar.

Så lenge vesten støtter Ukraina, så er det Russland sin økonomi som vil kollapse først, ikke Ukraina sin økonomi.

9 Likes

6,2% stæmmer nok ikke så bra. All annan ekonomi minker ju. Så æven hvis militærutgifterna hålls konstant så øker andelen av BNP likevel.
Ryzzlands plan er at altid befinne seg i krig. Om ikke mot Ukraina mot noen annen. Det finns ikke noen vei ut fra det nå.

5 Likes

Russland er basically helt avhengige av at USA og Europa klarer å få til en myk landing og at OPEC klarer å bli enige om kutt i oljeproduksjonen.

Til de som sier at sanksjoner ikke funker?

Western sanctions have worked to crimp Moscow’s war revenue. Trade restrictions, which include a $60 price cap and ban on Russian oil, dented Russia’s crude profits by 14% in 2023, a previous CREA analysis found, which has also been aided by Russia’s voluntary oil production cuts and falling crude prices.

ref: Russia Economy: Moscow's Middlemen Passed $2 Billion of Oil Products to West - Markets Insider

2 Likes

Jeg tror dette fører til at Putin forbanner seg på at han skal krige til det ikke er flere soldater igjen å mobilisere. Vesten er hans store nemesis, som ikke på noen som helst måte skal få knekke ham og hans drøm om et Sovjet 2.0.

2 Likes

Hva er “Dette”?

Putin fører krigen så lenge han tror han har en sjanse til å vinne. Det øyeblikket Vesten klarer å bli enige om å sørge for at Ukraina vinner krigen, så vurderer han nok alternativer til krig.

Jeg tenker da hovedsakelig på USA hvor Biden ikke sier han ønsker at Ukraina skal vinne og hvor Trump sin VP kandidat sier at Ukraina må la Russland beholde det de har tatt og så slutte fred. Harris har heller ikke sagt at USA skal støtte Ukraina til de vinner (men mer generell støtte, på samme måte som Biden)

3 Likes

“Dette” = reduserte oljeinntekter.

Hva skal til for at USA skal ta et tydeligere standpunkt?

Ah, så du tenker at Russland, med store finansielle problemer kommer til å gjøre det bedre? :crazy_face:

Hittil, så har Putin klart å skjerme befolkningen sånn passe, men i det Russland går med større underskudd pga mangel på oljeinntekter og de ikke får utstedt statsobligasjoner (til noen andre enn seg selv, dvs trykke penger), så blir det en svært vanskelig oppgave.

When asked whether a Harris administration might take a bolder approach to military support for Ukraine, Panetta did not provide a direct answer but hinted that the current Biden administration is gradually shifting its position.

“It takes some process, but they [the Biden administration staff – ed.] are going through the appropriate iterations to get to yes. And I believe that’s exactly where Kamala Harris will be,” the congressman added.

Jeg tipper ingenting vil skje før Harris (evt Trump) har blitt president, den ene eller andre veien.

2 Likes

At enten Trump eller Harris blir president. Jeg tenker at Biden ikke vil gjøre noen større policy-endringer nå. Hvis Trump blir valgt, så vil jeg tro støtten til Ukraina vil tørke inn. Hvis Harris blir valgt, så tror jeg støtten vil bli økt, uten at det blir noen større endring i policy. Jeg synes det er vanskelig å forutsi hva de faktisk vil gjøre, så jeg hadde ikke veddet penger på noen av utfallene for å si det sånn.

4 Likes

Jeg tenker at det den russiske økonomien er under større press enn vi har sett for oss. Mange statistikker er hemmeligholdt eller manipulert, men de store tallene er vanskelige å skjule.

Russland bruker hver dag mer penger på krigen i Ukraina, enn USA sitt daglige kostnad for krigen i Afghanistan. Russland er en liten økonomi i forhold til USA, og har neppe evne til å bære disse kostnadene.

7 Likes

Hej Norge

Vældig god up-date der også forklarer hvordan Ukraine “snyder” Ruskiiiiies antilufts batterier og tilintetgøre dem :partying_face:

Håber Volodymyr får ret :muscle: :partying_face:

Wooooooov --det var nyt fra Solovyev :rofl:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1fo6x9m/russian_propagandist_solovyev_suggests_putins/

Spændende når vi ser næste Ammunition depot i flammer :fire:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

6 Likes

Det er et par russisktalende som har kommentert på denne. Det er visst det motsatte han ber om, altså at Putin skal ta mer ansvar direkte i et “war room”.

2 Likes

Her var det altså en direkte feil i oversettelsen. Andre ganger, så har jeg sett klipp fra det talkshowet som virker å si en ting. Når man ser et lengre klipp, så skjønner man at meningen er det motsatte av klippet. Dette gjelder forsåvidt ikke bare her, men også ellers i politikken (spesielt amerikansk). Klipper du kort nok kan du få enhver til å framstå som en fullstendig idiot.

2 Likes

Kanskje feil… Jeg leste litt lengre ned, der blir ikke de russisktalende heller enige om hvilket ord det var. Men det virker litt søkt at Solovyev skulle komme med noe slikt mot Putin.

1 Like

Jo, det er ikke noe problem. Bare å kutte i alt annet. Moskoviterna har det fortsatt bra og støtten er stor til p00tin ute i landet (dvs de som får betale).
Militæren er det siste som det kommer at kuttes i budgeten før i ryzzland.

1 Like

For at militæret skal fungere, må logistikken og krigsproduksjonen fungere.

For at krigsproduksjonen og logistikken skal fungere, må samfunnsfunksjoner, samt produksjon av mat, drivstoff, vedlikehold av infrastruktur og så videre fungere.

Militærmakten i en moderne, høyintensiv krig, kan bare fungere med et fungerende samfunn i ryggen. Dette gjør ekstreme militærutgifter til en temmelig kortvarig mulighet.

6 Likes