Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Det er helt korrekt at faktaen var dette. Merk det var ikke en påstand, men fakta.

Nå gjenstår det bare å se at det faktisk blir levert ting for de pengene som er lovet.

For å henvise til posten @Christian postet.

As expected, President Biden is signing off on the Drawdown of all $5.55 billion in remaining authority, plus a $2.4 billion USAI commitment. None of this will be delivered quickly, USAI procures defense articles from industry and the Admin has said that the Drawdowns will be executed incrementally. There is some news though: ▶️ DoD will refurbish and provide an additional PATRIOT battery. This is welcome but begs the question why this could not have been done sooner? The US Army does have PATRIOT assets in deep storage but refurbishment of Radar Sets and Engagement Control Stations was always going to be the challenge here. It is unlikely that anything magically changed to suddenly make this feasible, so that would suggest that this has not been done until now for political reasons. 18 additional UAF pilots will begin F-16 training in the US next year. Again, Ukraine has been asking for this for months. Why are they waiting? Promising this next year is rather empty with the outcome of the election unknown. A leader-level meeting of the UDCG, which usually just meets at the defense ministerial and defense chiefs level. All remaining USAI funds (~$2 billion) will be “allocated” by the end of the year. Drawdown replacement funds will be “fully utilized” by the end of President Biden’s term. It is incredibly unlikely that the DoD will manage to obligate all these funds by that time, so I take this as meaning that Congress will receive the reprogramming notices of the Admin’s intent to commit the funds. The pace of contracting has remained glacial, severely impacting the speed with which Ukraine receives pledged defense articles. The DoD needs to answer a lot of questions on the details of what their intentions are in these final months.

https://x.com/ColbyBadhwar/status/1839316227891581411

Så er det lite av disse leveringene som skjer snarlig.

2 Likes

La oss ta noen gode nyheter fra Britene.

UK Government is set to surpass its commitment to deliver 12 AS90 artillery guns within 100 days of taking office.
16 units now on course to be delivered, 10 already delivered and 6 more to follow in the coming weeks.

Skal sies at Ukraina bygger 10-12stk av den 155mm vogna si selv hver måned. Så ting skjer på artillerifronten.

6 Likes

https://x.com/wartranslated/status/1839408436016263567

“I have expressed my support for Ukraine and the Ukrainian people - it is unwavering. I will work hard to ensure that Ukraine wins this war.” - Harris said

Markant annen ordbruk enn Biden? Med den, så må det også følge mer direkte støtte. Spørsmålet er om hun vil klare å vinne. Akkurat nå er det ekstremt tett. Trump er et lite hestehode foran tenker jeg.

4 Likes

Jeg håper at besøket til Zelensky gjør at man tar tydelig posisjon iforhold til Ukraina.

1 Like

Kan se ut som om det blir et tydeligere skille nå mellom reps og dems.

Zelensky hjelper til selv også, ved å komme med uttalelser som “Trump og Vance forstår ikke kompleksiteten i krigen”.

Så kan man jo diskture om de egentlig forstår, men ønsker å tekkes velgermassene, men det er en diskusjon for en annen tråd.

Her kan vi bare notere oss at innenriks- og utenrikspolitikk ofte flyter sammen i USA, hvor mulighetsrom oppstår pga sentiment hos velgermassene. Da Truman forstod at Koreakrigen ikke kunne vinnes uten betydelig eskalering, og derfor byttet mål fra “et forent Korea til våpenhvile/fred”, kjørte republikansk side ham knallhardt fordi han ikke ville kjøre på hardere. Truman forlot som et resultat presidentembetet med svært lave approval ratings. Å backe ned i Korea var nemlig ikke en veldig populær beslutning. Det er kun ettertiden som har rehabilitert ryktet til Truman, og nå plasserer ham mellom 5-10. plass på “Top USA presidents”-lista.

Man kan jo bite seg merke i denne artikkelen fra NY Times (lagt ut med gavelenke):

https://www.nytimes.com/2024/09/26/us/ukraine-zelensky-washington-congress.html?unlocked_article_code=1.N04.wEJf.KuGbDe04bnGV&smid=url-share

"Zelensky’s Star Power Fades on Capitol Hill

As the war drags on, Ukraine’s president receives a quieter welcome in Washington and faces angry questions from some Republicans."

Fanger kanskje det nåværende sentimentet i USA? IDK.

7 Likes

Det viktigste for en presidentkandidat er sentimentet i vippestatene.

Jeg tror at noen rådgivere har fortalt Trump at det finnes et betydelig antall velgere i disse områdene som relativt nylig har utvandret fra Øst-Europa. Det kan være klokt å ikke støte disse fra seg.

1 Like

Nok et bevis på at russland er en terrorstat om de leverer long rang missiler til houtthine.

7 Likes

Disse tallene har en variasjon som forundrer meg. For en stund siden var det en periode med 1 - 3 tanks om dagen, og man kunne begynne å lure på om det var “tomt” for tanks. Men nå var det vel 10 tanks i gårsdagens tall og nå nye 21 tanks i dagens publiserte tall. Men det handler kanskje mest om hvor kamphandlingene er mest intense?

5 Likes

Jeg tenker det handler om at Russland virkelig er på offensiven nå. De skal prøve å få Ukraina til å framstå som svake. De vil jo ikke at det skal framstå i valget i USA som om det å støtte Ukraina er en vinnersak. Harris ville tjent på det og Russland ønsker ikke at hun skal bli president. De vil nok være godt fornøyd med Trump som president, hvor VP kandidaten hans har sagt at Ukraina burde slå til på Putin sitt tilbud. (Ikke direkte, men forslaget hans er tilnærmet likt det Putin selv har sagt, inkludert å heve sanksjonene).

… Litt morsomt å høre på alle som snakker om at sanksjonene ikke fungerer på Russland, mens det er en av de viktigste tingene for Putin å få endret. De svir selvfølgelig som faen og sammen med en lav oljepris, så vil Russland komme i en jævelig stygg skvis. Hittil, så har oljen og oppsparte midler holdt Russland greit flytende. Reservene tømmes og nå er oljeprisen på vei ned også, med tegn fra Saudi-Arabia om øke produksjonen markant i desember.

11 Likes

Dager med mange tanks er dager ruzkisene har kjørt i kolonne og ukrainene har tatt ut hele gjengen.
Si at 3 av 4 kolonner kommer frem. Da er det kanskje mer effektivt enn å spre ut transporten over tid og geografi. Sikkert noen som tellet på dette. Litt svinn får man ta.

Russland kjører intensive angrep mot Vuhledar fra både øst og sørvest. Der et det store åpne marker, så panser er enda viktigere enn i andre områder. Det vil ikke overraske meg om mange av stridsvognene er tapt i dette området.

Når det er snakk om transportkolonner, så fraktes gjerne beltegående panser på semitilhengere. Tap av disse kjøretøyene vil vil da være proporsjonalt med tap av panser. Om en stor kolonne var ødelagt, hadde jeg forventet flere ødelagte transportkjøretøy.

1 Like

Btw, jeg synes det er litt komisk hvor lite cred USA har fått for å faktisk får for å faktisk få fingeren ut og bruke 7,9 mrd USD, eller rundt 88 milliarder norske kroner på Ukraina. Såvidt jeg forstår, så vil dette være for utstyr (og trening) som direkte er bra for Ukraina. Ikke masse til amerikansk våpenindustri. At det tar litt tid å finne ut hva som blir sendt er forståelig.

USA kunne helt klart gitt mer, men når det nå virket som disse pengene kom til å renne ut i sanden, så er det massivt at de faktisk blir gitt som bra utstyr til Ukraina.

12 Likes

Vuhledar? Igjen? De har varit der nede førr og det var rene slakten. Det går ikke at kjøre med tanks over åpne felt som det gjorde før 70 år siden. Ryzzen har ikke fattet det. Mulig de kan lykkes gjenom at sende ut så mange tanks så Ukraina går tom før amunisjon. Det har fungert førr.

Jeg har sett få kolonner med tanks på semitillhengere. Det normale synes å vare å kjøre på tog så langt som mulig, siden får tanksen kjøre selve. Før at kjøre på semi må de ha dragbil + semitrailer og det tror jeg ikke de har så mye av. Mulig jeg har feil, men det er det inntrykk jeg har fått.

1 Like

Russerne bruker veldig mye artilleriammunisjon på Vuhledar nå. Det gjør at flere ukrainske soldater må gå i bunkerne, og gjør det lettere å rykke frem. Tapene er nok likevel store, men jeg misstenker at Russland ser dette som siste mulighet, før konsekvensene av ukrainske angrep mot strategiske ammunisjonslagre får konsekvenser ved fronten.

Det går an angripe hvis du har tatt området rundt. Hvordan er det Ukraina skal få forsyninger inn i Vuhledar nå? Dette er nå i stadiet hvor Ukraina taper mye mer folk enn de har gjort tidligere og hvor det er vanskelig å trekke seg tilbake. Jeg tror det som evt kan redde situasjonen nå er ukrainske motangrep for å reetablere forsyningsveiene.

Ser ut som Zelensky og Trump skal ha møtet idag ( eller igårnatt). Litt spent på om det endrer noe rundt retorikken Trump bruker.

Noen som kan bekrefte rykter om at heiser har begynt å stå stille i Moskva? Hører rykter om at et par heiser har falt ned, 1-3 omkomne. 2 år uten vedlikehold fra vestlige leverandører begynner sikkert å merkes. I Moskva er det MANGE høyhus.

Jeg får det ikke helt til å stemme. Ser for eksempel denne, som indikerer at det fortsatt installeres heiser ( 3. sep. 2024 — The FGC Group has begun the installation of the Mitsubishi elevator systems in the Shenogina Business Center in the northwest of Moscow) : https://elevatorworld.com/news/daily-news/elevator-systems-being-installed-in-moscow-business-center/

1 Like

Angående Vuhledar så fatter jeg ikke hvorfor Ukraina enda har tropper der. Som ekkornet postet har de over de 2-3 siste årene etablert en ganske massiv forsvarslinje 10ish Km lengre bak.

Men det er tydelig at det lønner seg fordi russerene mater på med soldater som dør.

3 Likes

Det hadde jo vært veldig interessant. Det er forsåvidt det eneste håpet mitt rundt Trump, han er ikke akkurat redd for å flipp-floppe på et standpunkt og si nøyaktig det motsatte av hva han sa tidligere.

Eksempel:

  • Trump sa før valget i 2016 at han synes det var latterlig at utlendinger som tok utdannelse i USA ikke kunne bli her og jobbe.
  • Trump som president strammet inn lovverket for å få Greencard for folk med høyere utdannelse
  • Nå i valgkampen så synes han nok en gang at det er latterlig at utlendinger som har tatt utdannelse i USA ikke kan få jobbe i USA.

Det er forsåvidt også et eksempel på at det som blir sagt i valgkampen ikke nødvendigvis er noe han vil stå for hvis han blir president.

https://www.politico.com/news/2024/06/22/trump-policy-flip-flop-00164538

Trump floated a similar idea during his 2016 campaign, saying at the time that forcing non-citizens to leave the U.S. shortly after graduating from college was “ridiculous” and that they should have a path to citizenship.

But once elected president, Trump reversed himself, restricting immigration and limiting visas for high-skilled professionals and employers, much to the frustration of business leaders who rely on those visas to keep engineers and scientists in the U.S. Trump issued an executive order, “Buy American Hire American,” which encouraged businesses to protect American jobs and resulted in fewer H-1B visas. Biden revoked the order soon after taking office.

Nå:

Trump said foreign nationals who graduate from U.S. colleges and universities should “automatically” be given a green card upon graduation.

1 Like

Trump møter Zelenzky fordi han har fått vite at det bor 800 000 polakker i Pennsylvania(en kritisk vippestat) som støtter Ukraina.

De 8 milliard dollarene(et slags krisefond som presidenten får hvert år) er de samme som her på formuet ble kritisert ikke brukt av Biden. Biden ville egentlig fordele dem ut jevnt, men det vil ikke republikanerne, så nå må han bruke dem opp før fristen går ut i slutten av oktober.

4 Likes