Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

1 Like

At Elon Musk er leverandør til det amerikanske forsvaret må jo snart få konskvenser for ham.


https://x.com/Gerashchenko_en/status/1838968853935616006

12 Likes

Dette er nok ikke bare lett for Musk å håndtere. Disse enhetene kan ha vært aktivert i Europa, så skrudd av, sendt til Russland, satt på droner der og så når de igjen er over Ukraina aktiverer de seg selv.

EDIT
Altså, det kunne sikkert vært laget en greie hvor en Starlink enhet må aktiveres i Ukraina en uke før den kan brukes eller noe lignende. For at Russland skulle kunnet bruke Starlink-enheter i Ukraina, så måtte de da ha smuglet dem inn i Ukraina, aktivert dem og så smuglet dem ut igjen. Samme hva, så er det relativt fiklete.

2 Likes

Man kan nok si mye rart om Musk, men han er ganske flink til å få gjort ting han prioriterer. Og her tror jeg ikke han bryr seg så mye før det får konsekvenser for ham.

3 Likes

Dette gir jo mening, Kursk er i Russland og ikke Ukraina, så Putin bryter ingen regler ved at vernepliktige fyller opp grensen.

1 Like

Starlink er vitalt for Ukraina, finnes nok måter å stenge ned noen starlink terminaler på, men da må også Starlink vite hvilke terminaler russland bruker.

Jeg mistenker dog at dette ikke er en masseprodusert drone og at dette dreier seg om psyops for å gjøre livet til UKR vanskeligere.

Så frem til vi ser større mengder droner med starlink eller USA / UK etteretning som bruker tid på fenomenet så ser jeg det som støy.

2 Likes

Dette er den typen drone som gjør det mulig for Russland å treffe bevegelige strategiske mål med Iskander ballistiske raketter. Det kan for eksempel være et tog med ammunisjon, eller et fly som nettopp har landet. Dronen kan følge mål, eller overvåke området langt bak fronten.

2 Likes

Nei det er feil

HESA Shahed 136 - Wikipedia

Shahed 136 er loitering, så dronen kan treffe noe, men den som ble skutt ned her er ikke modifisert til å melde ting tilbake.

Jeg tror du misforstår.
Hele poenget med å ha Starlink på dronen, er å kunne mate tilbake en stor datastrøm. Herunder video av høy kvalitet.

Dronen er bare en plattform som nå er brukt på en annen måte.

2 Likes

Ja men shahed dronen har ikke datastrøm, jeg tror ikke den har HD kamera engang. Med datalink kan de gi dronen ny ordre, men det er ingenting som tyder på at den kan brukes som en overvåkningsdrone.

Så du tenker de bare strappet på en Starlink og sendte den avgårde uten å sende noe data tilbake? :thinking:

1 Like

Jeg synes ikke det gir mening å strappe en starlink på en shahed. Derfor jeg tar det som en nothingburger enn så lenge.

Russland har uansett en rekke overvåkningsdroner og de har god produksjon av disse.

1 Like

Dronen har en betydelig nyttelast i form av et tungt stridshode. Russerne kan sette på det de måtte ønske av moduler fra andre overvåkingsdroner. I tillegg kan de øke drivstoffmengden.

Enkle styringskommandoer kan de sende via radio. Jeg tror det er å undervurdere russerne, å tenke at de vil bruke et begrenset gode som Starlink til enveiskommunikasjon.

For å gi dette et annet perspektiv:

I over to år har Russland kunnet sende etteretningsdroner dypt inn over Ukraina, med relativt lave tap. Produksjonen er tilpasset dette.

Plutselig begynner Ukraina å skyte ned hundrevis av etteretningsdoner. Russland har ikke produksjonskapasitet til å erstatte dem. Det enkleste alternativet er å bruke en angrepsdrone de har rikelig av som plattform for en improvisert etteretningsdrone.

3 Likes

To klyper salt

3 Likes

Spesielt etter møter.
Trump før og etter møtet med Kina

-China has “total control, just about, of North Korea.”

“After listening for 10 minutes, I realized it’s not so easy,” “I felt pretty strongly that they had a tremendous power [over] North Korea. … But it’s not what you would think.”

Det samme skjedde etter møter med Saudi arabia og nato jens. Men nå må han også appelere til velgere før valget.

4 Likes

USA även skickar glidbomben AGM-154 JSOW, som också går att hänga på F-16. Den ska ha upp till 130 km i räckvidd.

JDAM har rundt 70 km rekkevidde, så de burde kunne bruke JSOW fra lengre unna og kunne nå lengre bak fronten.

2 Likes

Det er kun når du slipper den fra HØY høyde. Siden UKR må fly lavt så er rekkevidden reelt 20km.

Men den har rimelig heftige stridshoder, så det vil fortsatt være ekstremt nyttig.

Det stemmer nok at de får lavere effektiv rekkevidde, men JSOW glider altså nesten dobbelt så langt, så lettere å bruke og når lengre inn…

1 Like

Faktisk er den opp til 130km.

low altitude release: 22 kilometres (12 nmi)
high altitude release: 130 kilometres (70 nmi)

Men 225kg stridshodet ( evt bomblets) Så er det rimelig effektivt. Og imotsetning til de russiske glidene søppeldunkene så treffer jo denne på meteren.

1 Like
  • Primary Function: Air-to-surface Standoff from Point Defense (SOPD) weapon, for use against a variety of targets.
    Unit Cost:
    AGM-154A, $282,000.
    AGM-154B, $484,167.
    AGM-154C, $719,012.

Romanenko added: “However, they are also more complex and very expensive, costing up to $500,000. In comparison to JDAM-ERs (which are already used by Ukrainian aviation), they have a shorter range but are ten times more expensive.”

Nesten kryssermissil pris for 20km punktforsvar. Men den har også fordeler

“First of all, they are more resistant to electronic warfare measures, and right now the Russians are trying to jam everything with electronic warfare: JDAM-ERs, HIMARS munitions, and everything else. Secondly, they can have a cluster warhead, which includes munitions that combine cumulative and fragmentary effects. If such a weapon strikes an airfield, the aircraft will be irrecoverable. The cumulative jet can penetrate the aircraft entirely. If it hits the fuel tank in the wing, the aircraft will simply burn,”

3 Likes