Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Jeg – på min side – lurer litt på hvilken versjon av “Windows” de kjører.

Er det “Windows Internal NME” kanskje?

2 Likes

Har sett flere slike hvor russiske penger brukes på våpen til Ukraina. Russland får lov til å stå på mottaketsiden når våpnene brukes.

15 Likes

Dette er bare en av tre kriger som er startet med demokratene ved makten. Under Obama var det bare to som ble startet. Trump startet ingen og får nok slutt på denne krigen raskt.

At han bare skal gi Putin det han vil ha er en grov feilvurdering. Kamala Harris hadde garantert ikke klart å få til en avtale. Så vinner hun vil krigen fortsette i minst 4 år til.

1 Like

Hvordan tenker du at Russland skal kunne finansiere 4 år til med intensiv krigføring? De har snart brukt opp den likvide delen av velferdsfondet, og skattlegger resten av landet så hardt at skatteinntektene går ned.

Å trappe kraftig ned intensiteten er ikke et alternativ for Russland. Selv i en deffensiv posiston må de bruke veldig mye ammunisjon og andre forsyninger.

12 Likes

Det kommer at bli ett alternativ med tiden vare seg man vil eller ikke. Alternativt er at selge av alt mer av resurser (eventuellt land) til Kina. Man kan også dra inn på pensioner, dra inn mer på helse og utdaning. Kreml trenger ikke utdannet befolkning, snarest er det et problem. Se på Nord Korea. De er malen før kreml sin politikk.

2 Likes

Trapper Russland ned bruken av artilleri og annet skyts, klarer de ikke å holde ukrainerne tilbake.

6 Likes

De kan vel bare ikke rykke framover? Eller tenker du at hvis Russland ikke bruker artilleri, så vil Ukraina kunne frigjøre nok tropper langs fronten til å kjøre sine egne angrep?

Jeg håper du har rett og jeg tar feil og at Trump evt klarer å forhandle fram noe, eller øker støtten til ukraina massivt (som må være riset bak speilet med Putin).

Med tanke på at Trump orkestrerte at Rep. blokkerte den nåværende pakken til Ukraina i 6 mnd, så antar jeg Trump gir faen i Ukraina.

6 Likes

Russland har omdreid økonomien og hoster neste uke Brics konferanse. De klarer nok å holde på i 4 år til lettere enn Ukraina uansett hvem som blir president. Jeg mener Trump er Ukrainas beste mulighet. Ved økt press på Europa vil Europas støtte til Ukraina slå sprekker før den tid.

1 Like

Russland har ikke klart å omstille økonomien. De bruker mer enn de klarer å få inn i inntekter, og de klarer ikke å låne noe i nærheten av underskuddet på statsbudsjettet. Når velferdsfondet er borte, er det bare pengetrykking som står igjen. Den veien fører rett til Zimbawe.

14 Likes

Det er en feilaktig fremstilling fordi Biden fikk flere muligheter til å lande en avtale. Men ville ikke øke innsatsen på grensa. Og Biden ofret derfor Ukraina for å få inn flest mulig over grensa.

1 Like

Minefelt uten nok artilleridekning er langt lettere for Ukraina å krysse. Da får man plutselig mobil krigføring, noe Russland behersker dårlig.

2 Likes

Hele vesten kommer også til å øke pengetrykkingen fremover. Bare å se på global liquidity to gdp det. Vi er nå i bunnen av denne syklusen og vil bare øke massivt på med pengetrykking til rentene skal opp igjen noen år frem. Så her kommer Russland til å få spillerom.

Økonomien i Vesten pluss Japan, Sør-Korea og Australia er omkring 50 ganger større enn økonomien til Russland. Det vi bruker i Ukraina påvirker økonomien lite. At økonomien i Vesten er usunn er en mager trøst for Russland, siden den russiske økonomien går nedenom i et uhyggelig rasktempo mens vesten ennå er på vei oppover i sukkerrushet.

12 Likes

Det at situasjonen er vanskelig for Russland økonomisk er grunnen til at Trump vil klare å lande en deal. Sånn sett så virker de. Men per nå har folk i Russland det bedre enn før. Selv om vi vet at det ikke kommer til å vare ved fortsatte sanksjoner og delvis krigsøkonomi.

Det var litt av et treff Ukraina hadde i natt.

Dette er vel egentlig en gammel nyhet.

11 Likes

Vel, det er ingen andre tradisjonelle våpensystemer hvor enhver liten feil i samme grad kan resultere i et umiddelbart totalt havari med tap av 100% av båt og mannskap. Historisk sett så har vel ikke russerne hatt veldig mange flere slike tap en f.eks. amerikanerne og andre nasjoner? Kurs var den siste de tapte i 2000, og der ble det konkludert med at det sannsynligvis var drivstoffet i en nyutviklet torpedo som eksploderte. Altså, ikke grunnet svikt i ubåtens struktur eller ukyndighet blant mannskapet.

Når jeg skriver prinsippene er de samme, så betyr det ikke at jeg tror de etterleves på samme måte av alle de involverte på de ulike plan :wink:

5 Likes

Hva baserer du dette utsagnet på?

2 Likes

At økonomien vokser med 3,6% eller hva det var. Men la oss si at de bare ikke har fått merket sanksjonene på bakken da.

Det kalles å løpe full tilt inn i en vegg.

4 Likes