Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Det høres ikke ut som du helt vet hvordan fredsforhandlinger foregår. Partene er Russland og Ukraina. Begge med sine mål. Målet er aldri det kravet som blir lagt frem. En avtale nås når begge får mest mulig av sine egentlige primære mål. I denne prosessen vil Trump bare være en tilrettelegger for møtet og mellommann.

Du har vel sett og lest de signaler Trump har gitt når det gjelder hans holdning til Ukraina? Opplegget er å tvinge dem til forhandlingsbordet ved å true Ukraina med at de ellers ikke vil få mer militær og økonomisk støtte, og overfor Russland true med at Ukraina vil få all den støtte de trenger for å vinne dersom Putin ikke godtar et kompromiss. Ser du for deg da at Trump vil la Ukraina vinne tilbake de områder som Russland har tatt og at landet får bli medlem av Nato?

9 Likes

Kanskje Trump blir vår tids Chamberlain som fikk til en fredsavtale med Hitler i 1938?
En avtale med Putler har ingen verdi.

13 Likes

Der er særs viktig at Ukraina vinn ein total seier. Elles vil Russland berre vente ei stund, og så tygge vidare på Europa når dei får kreftene igjen. Ein avtale mellom Russland og Ukraina er vinn for Russland og tapt land for Ukraina.

15 Likes

Jeg har hørt Trump snakke mye om Ukraina. Og jeg hører noe helt annet enn deg. Men så vet jeg jo at du leser andre hånds info. Trump støtter Ukraina, men vil få slutt på lidelsene. Ukraina bryr seg ikke så mye om grenser. Men ressurser. For Putin vil grense flytting være noe som kan selges som en seier hjemme. “Æren” i behold osv.

1 Like

Tror nok ikke Europa har noe å frykte fra Russland. Annet enn Atomvåpen.

1 Like

Krigsindustrin har anstællt før fullt. Det ær dit pengarna går og lønningene er bra.
estlige selskaper har til stor del blitt ersatt russiske og kineiske. I hvert fall i detaljhandeln.

Alt - og jeg mener absolutt alt - vi har sett hittil tyder på at det er stor fare for at Russland ikke vil si seg fornøyd med Ukrainia dersom de tillates av vesten å vinne.

15 Likes

IMF og FN bruker kun ryzzenes egne siffor. De har ikke noe eget eller noen egen analyse, uten repetere kun det som ryzzland sier.

4 Likes

Si det i Ukraina.

2 Likes

Uten USA har Europa svært mye å frykte når Russland har fått noen år til å bygge seg opp igjen militært. Ironisk nok ville Europa vært mye sterkere militært med Ukraina i NATO.

Når det gjelder fredsavtaler med Russland, så vet Ukraina av erfaring at alle avtaler med Russland er taktiske for Russlands del. Russland bryter dem når de anser seg sterke nok.

Ukraina har bare tre muligheter for varig sikkerhet:
Medlemskap i NATO, reetablering av atomvåpen, eller at Russland deles opp i sine enkeltstater. Det siste alternativet er lite sannsynlig nå, men blir mer sannsynlig dess lengre krigen varer. Russland er som kjent ikke et folk, men et territorie der mange nasjoner holdes nede med makt.

15 Likes

Det er jeg enig i. Men de prøver seg ikke på Nato.

Du har for vane å parere med at Trump sier og mener noe helt annet enn det vi leser og hører i media. Litt vanskeligere kanskje å avvise det han sier for åpen mikrofon?
Men jeg opplever at det er vanskelig å få deg til å innrømme hva du personlig hadde ment var en grei løsning på denne krigen.
Da spør jeg konkret: Dersom det viser seg at Trump gir Ukraina et ultimatum om å enten godta at Russland beholder de områder de hittil har røvet fra Ukraina eller å miste all bistand fra USA, ville du fortsatt støttet Trump? Vil du samtidig syntes det var greit at Ukraina ikke skulle fått bli medlem av Nato? Det hadde vært fint å fått vite hva du personlig mener i denne debatten.

11 Likes

Må si denne er godt skrevet. Den tar for seg Russland sine evner videre i krigen og mulige utveier for dem.

6 Likes

Det spørsmålet er fordummende. Og jeg bruker ikke tiden på sånt. Jeg lever i den virkelige verden. Skal ikke påstå jeg vet hva Putin og Zelenski kan bli enige om, men jeg tror begge kunne levd med territorie til Russland og Ressurser til Ukraina. På en måte som gjør at Ukraina ikke taper sine mest verdifulle områder, men gjerne mer areal i bytte. Areal som for Ukraina betyr lite. Det kan være en god deal her. Men jeg antar at også noe areal i verdi vil tilfalle Russland. F.eks rundt Svartehavet.

Ukraina får sikkerhetsgarantier fra USA. USA gjenoppbygger Ukraina og lover fantastisk vekst. Ukraina inn i EU. Men at Ukraina ikke går inn i Nato.

Noe sånn tenker jeg er et levelig utfall. Synd at Putin vil få en seier ut av dette, men seieren vil bare være stor på papiret. In reality har han vunnet lite i forhold til hva det har kostet og han rekker kanskje ikke å gjøre så mye mer ugagn før han dør.

Du vet selvfølgelig at USA og UK allerede har gitt Ukraina sikkerhetsgarantier i forbindelse med at de ga fra seg atomvåpnene ???

Og hvorfor skulle Ukraina ikke kunne bli med i NATO, finnes det en eneste god grunn til det?

11 Likes

I dette NBC intervjuet nylig oppsummerer Zelensky greit hva det handler om for Ukrainerne. Dypest sett så handler det ikke for dem om kjøpslåing om arealer (og det er et alternativ Ukraina i det lengste vil søke å unngå):

https://x.com/Bricktop_NAFO/status/1846706690147668227

« NBC: What keeps you going, do you ever feel defeated?

….

Zelensky: "…We are not ready to give our freedom to this fucking terrorist Putin. Thats it.»

Ukrainerenes forhold til sin russiske nabo må ses i kontekst av nøkkelord som Holodomor og minst 5 millioner dødsfall under WWII der Tyskland og Sovjet etter tur knuste den ukrainske drømmen om en selvstendig stat.

6 Likes

Selvsagt mulig at de kan bli medlem i Nato også. Putin ønsker ikke det.

Og hva inni h***ete har putin med det å gjøre?

Hvis vi alle i Vesten støtter Ukraina nok til at de vinner tilbake sine arealer, har Ukraina en soleklar rett til å velge sin forsvarsstrategi og sine allianser på samme måte som vi i Norge som også er et naboland.

16 Likes