Observerer at man finner de beste og flotteste undergrunnsbanene i land og byer som tidligere opplevde massiv bombing, eller fryktet det i fremtiden basert på tidligere opplevelser.
Bor i utlandet så er litt distansert fra dette, men gikk plutselig opp for meg att en del bekjente fortsatt går på/i demonstrasjoner for Palestina.
Er det noen som har sett en oversikt over hvem som står bak disse? Søkte litt på noen navn som dukket opp i avis-artikler om disse protestene og kom opp masse kommunist-greier, men lite navn på enkelt-personer og hvem som står bak, type Revolusjonert Kommunistisk Forbund, Dotleft.no, Kampkommiteen osv.
Fikk litt dårlige vibber her, de hadde noen halvhjertede demonstrasjoner mot krig da ruzzland started krigen, men mye ‘both-sides’ argumentasjon, mens Palestina-demonstrasjonene holdes friskt liv i fortsatt.
Kan Pelosi ha rett her og ruzzland jobber hardt for å ta oppmerksomheten fra Ukraina i Europa/resten av verden også? Noen grave-journalister på tråden som føler for å sjekke litt?
Må si at Zelensky stadig imponerer som leder. Over to år inn i krig der han hele tiden har vært øverste leder i et land som kjemper kontinuerlig for sin eksistens så stiller han med denne T skjorten på kveldens tale til nasjonen:
Palestina diskusjonene her dro enormt ut og førte til at flere tråder ble stengt.
Men bare veldig kort; tror mange faktisk er imot folkemord, barnedrap og angrep på helsevesen/ambulanser/flyktningleierer og ikke nødvendigvis trenger å være alt left eller betalt av Russland for det.
Det henger igjen fra den kalde krigen. Sovjetunionen satset stort på å fiendtliggjøre Israel for å undergrave USA. KGB sendte 4000 agenter til midtøsten med dette formålet sammen med store mengder våpen. Sovjetunionen drev en massiv propaganda operasjon og formidlet blant annet at sionisme var rasistisk imperialisme, noe enkelte her på forumet også har argumentert for.
Her er et utdrag fra avisen til kommunistpartiet med tittelen Fra den sovjetiske ledelsen:
«Sionismen er i sitt vesen konsentrert om ultranasjonalisme, sjåvinisme og raseintoleranse, unnskyldninger for territoriell okkupasjon og annektering, militær opportunisme,… Vi oppfordrer alle sovjetborgere: arbeidere, bønder, representanter for intelligentsiaen: ta aktivt del i å avsløre sionismen, ta kraftig avstand fra dens bestrebelser. Samfunnsforskere: aktiver vitenskapelig forskning for å kritisere den reaksjonære kjernen i denne ideologien og den aggressive karakteren av dens politiske praksis. Forfattere, kunstnere, journalister: avslør den folkefiendtlige og antihumane avledningsmanøveren i sionismens propaganda og politikk.»
En tidligere sjef for KGBs beskrev propaganda og undergraving som «hjertet og sjelen i den sovjetiske etterretningen»:
“Ikke etterretningsinnsamling, men undergraving: tiltak for å svekke Vesten, for å slå inn kiler i alle slags allianser i det vestlige samfunnet, særlig i NATO, for å så splid blant allierte, for å svekke USA i øynene til folkene i Europa, Asia, Afrika og Latin-Amerika,”
“… den sovjetiske etterretningen var virkelig uten sidestykke … KGB drev alle slags kongresser, fredskongresser, ungdomskongresser, festivaler, kvinnebevegelser, fagbevegelser, kampanjer mot amerikanske raketter i Europa, kampanjer mot nøytronvåpen, påstander om at AIDS var oppfunnet av CIA. Alle slags forfalskninger og forfalsket materiale var rettet mot politikere, det akademiske miljøet, og mot offentligheten generelt.”
Nå skal nord korea også sende piloter .
Piloter er sikkert kjærkommet det også selvsagt men det mest urovekkende er vel kanskje dette avsnittet synes jeg:
“Ifølge en amerikansk etterretningsrapport fra 2021 skal Nord-Korea ha så mange som 900 kampfly til disposisjon. De fleste av flyene stammer fra kjøp av kampfly fra det tidligere Sovjetunionen, inkludert Su-25 og MiG-29. Dette er samme type kampfly som russerne bruker mot Ukraina.”
Så la oss håpe Nord-Korea ikke begynner å send fly også. Men er vel en fare for at Russland legger enda mer press på Nord-Korea jo mer desperat Putin blir etter utstyr.
Ja dette er ikke en bra utvikling ,nå kommer Sør Korea til og sende våpen til Ukraina så dette kan eskalere .
Det er MiG-29 og Su-25 som er de mest moderne Nord-Korea har. 73 totalt. Tviler på at dette blir sendt til Russland. Det er ikke 900 av disse…
NK har i stor grad lite oppgraderte fly. men still, fly er fly.
Fra artikkelen - sitat Bukvoll:
“De har heller ikke samme feltspråk eller har trent sammen med russiske styrker. Derfor vil det oppstå betydelige praktiske vanskeligheter med å sette disse soldatene inn i kamp.”
Det slår meg hvor tradisjonelt og noe naivt norske forsvarseksperter fremdeles tenker på denne krigen. Vil tro at majoriteten av nordkoreanerne ev. vil bli brukt til “meat assaults” og påfyll.
Da er det bare å frakte de til fronten, laste de opp i et personellkjøretøy ev. å peke i retning linjene til Ukrainerne. Man trenger ikke samme “feltspråk” eller trening i manøverkrig for det…
Så skal jeg heller bite det i meg om dette er Nordkoreanske fallskjermjegere.
Jeg vil gjette på at Nord-Korea «bare» kommer til å bidra med mannskap, og at de er screenet for å unngå desertering.
Tror videre de har lært å ta i mot beskjeder siden man har 8-10 år militærtjeneste i NK, og at de vil bli brukt til defensive oppgaver som; «hold denne linja her», og fortrinnsvis i Russland (Kursk). Det vil redusere tap av soldater.
Videre gjetter jeg på at motivasjonen for NK er propaganda; «frigjøre Russland (Kursk) fra imperialistene». Det har jo vært under ild fra vestlig våpen.
Det er helt greit, har ikke noe i mot att folk engasjerer seg.
Tenker bare det hadde hvert fint om en samtidig kan være litt bevisst på og belyse hvorfor det er lettere å engasjere seg for en konflikt/krig som har pågått siden før jeg ble født og som sikkert vil fortsette til etter jeg er død uten en reell løsning i sikte istedenfor en krig med en reell mulighet for løsning innen relativt kort tid. Spesielt siden den krigen som kan avsluttes med en endelig løsning kan få mye større konsekvenser globalt og for oss personlig i Norge om vi ikke støtter Ukraina.
Siden det ser ut som om ruzzland er delvis ansvarlig for att angrepet på Israel ble gjennomført i fjor, og siden de gjør det de kan for å holde Vestens oppmerksomhet rettet mot Midt-Østen, burde vi i Vesten også være bevisst på att dette er ruzzlands intensjon og noe de jobber hardt for.
Så lenge en er klar over det så verse god, gå i demonstrasjon for Palestina så mye en orker.
200 piloter, det var flere enn jeg trodde for det er vel opptrening i andre land ogs[.
Interesant indslag !!
Konstantin mener at der er XI der styrer Showet med NordKoreanske soldater i Ukraine, Putin er “Underdog” — hvis man har set indslaget over med Konstantin !!
Dette indslag viser at Putin er tolalt Ydmyget i KAZAN da han skal møde XI — der er Kina der styrer her
Slava Ukraini
DK
En fyr skrev her i går : Russland er en stormakt med enorme ressurser og har vært eneste utfordrer mot USA i 70 år. Det er helt åpenbart at Russland kjører en kontrollert krig i det tempoet som DE ønsker. Og de kan gire opp mye på egenhånd og ved hjelp av allierte. Skjønner dere ikke det?
Da får vi jo bare akseptere at ruzzerne har kontrollert trukket tilbake sine landgangingsfartøy og muligheten for å operere “fritt” i Svartehavet
Tar ut marinen skrev jeg. Mange her som ikke leser hverken innlegg eller kilder til ståkarakter på ungdomsskolen. Ikke første gang du har forsøkt å gjøre et poeng ut av noe, men ender opp med å dumme deg ut.
Og du vet godt hva jeg heter.
Poenget er jo at det du skriver henger ikke på greip, kontrollert krig i det ene øyeblikket og store tap/problemer i det andre. Det er derfor ikke poeng å diskutere med en selverklært “lærd” mann som deg.
Edit: Det er nytteløst å argumentere med folk som har hodet stukket langt ned i jorden. Dine påstander om at ruzzlands økonomi ble tilbakevist i går, at ruzzerne har massevis av militære reserver likeså. Det er altså bare tåkeprat at ruzzland har en så sterk økonomi, de hadde et BNP på linje med Italia før krigen. Hva de har nå kan man jo bare gjette på, men at de står så sterkt er rett og slett ikke riktig. Det eneste maktmiddelet de har er atomvåpen, og bruker de det så er det natta for ruzzerne også.
Du har ikke noe å komme med.