Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Er det blitt for kjedelig på President-valg tråden så du må komme her å lage kvalmer igjen?

Ja jeg har ikke tenkt å lage en stor diskusjon her i tråden. Det har jeg holdt meg borte fra også. Men tillater meg å bidra med relevant perspektiv der jeg har noe å bidra med.

Sitat Morti 19.06.2024 Russland/Ukraina debatt-tråden.

Jaja, blir vel stengt her også da snart. :unamused:

6 Likes

Opplevde vel at både @Christian, @Krafer og @mvalen gav deg konstruktiv debatt på dette i sine kommentarer der blant annet notatet med kildene til FFI ble lagt fram der der blant annet fremgikk en god del setninger som dette:

Vi andre på tråden leser både ditt innlegg om FFI og svarene fra de andre. Jeg synes det hadde vært mer interessant om du hadde utdypet hvorfor du mener FFI forskningen har en kvalitet/innhold som gjør at dine 3 motdebattanter tar feil.

I stedet opplever jeg at du inntar martyrollen og avfeier resten av oss som flasket opp på Twitter. Dette gir ikke dybde eller kunnskap for noen av oss etter min mening.

Du skal imidlertid ha for at du poster dine meninger. Selv om jeg overhode ikke er enig med deg så synes jeg du så langt de 2 siste dagen har bidratt til å heve nivået i tråden ved at mange kloke hoder her inne har måttet legge ut relativt lange resonnementer som jeg lærer av og synes er opplysende. Så takk for det.

Synes @Hayen hadde en veldig god refleksjon over her @Morti og at slik jeg forstår han så må det være opp til de som har sin frihet truet å bestemme om de skal legge ned våpnene eller ikke samt at styresettet vårt og friheten er verdt å kjempe for.

Jeg kunne godt tenkt meg å få vite mer om hvordan du tenker i forhold til det.

Er du for en verden/samfunnsorden basert på den sterkestes rett? Som for meg om jeg forstår det riktig må bety at også Norge og Norske borgere (som feks i 1940) må finne seg i å avgi frihet, liv eiendom og lignende om det dukker opp sterkere makter og noen (tyskere, russere?j som ønsker mer territorie, arbeidskraft, ressurser osv. Samt at da er det bedre å leve kuet og feks voldtatt som svak enn å forsøke å kjempe for sin frihet?

Tror ikke nødvendigvis at du mener det - men slik du formulerer resonnementene dine så er det mildt sagt noen logiske brister her.

17 Likes

Ja og det er 1 mnd siden jeg skrev det? Jeg har ikke akkurat vært aktiv på tråden. Men har jeg noe å komme med så… Dere har jo nada.

FFI har aldrig lagt noen analyse. De repeterer kun det som Kreml sier. Finns ikke et spår av analyse i FFI sin publicering.

6 Likes

Jeg støtter Ukraina 100% og har hele tiden forutsatt at Zelenski er enig i avtalen. Bare å sjekke det. Så hvis han kan akseptere det, hvorfor skal ikke jeg?

1 Like

Å ja så FFI er altså papegøyer for Kreml? :joy::joy:

Siden du mener du har fått utlevert alt vettet på bekostning av alle andre så lover det ikke veldig godt for noen av oss.

5 Likes

Kvifor trur du Trump vert valgt? Polymarket betting eller fox /andre høgrevridde polls?
Det same kjem til å skje som i mellomvalget 2022. Då spådde pollsa eit valgskred. Det skjedde ikkje. Alle Trump sine usmakelege Maga lakeier tapte stort sett så det sang.

Polymarket er lett for ein Musk med fleire å manipulere til fordel Trump.

Fox og diverse andre er del av murdoch/høgre fake news som prøver å bygge oppunder Trump sin narsissisme og pågangsmot. I tillegg må det lagast eit narrativ om at Reps umulig kan tape. Då er det lettare å bestride resultatet (tapet) endå ein gong.

Husk at etter 2020 har vi fått abortsak, kuppforsøk og ein snart biden-senil Trump.

8 Likes

Har gjort ulike forsøk på å tolke Putins oppslutning under BRICS+ I Kazan. Veldig vanskelig.

Tror motivene for de ulike deltakrlandene til å delta er svært forskjellige. Oppslutningen kan nok i stor grad defineres som engasjement mot og for USA, EU og G7. Hvilken geopolitisk og geoøkonomisk fløy er vi best tjent med å holde oss inne med?

For dette handler ikke om globusarealer, altså farger på den politiske globusen, men global markedsmakt. I særdeleshet gjelder dette Kina med sitt sterke teknologiske initiativ. Brasil og Sør-Afrika tilsvarende på grunn av naturressursene.

For Brasil, Sør-Afrika, og til en viss grad også India, er dette ekstra problematisk.

Det er litt, .men vel å merke bare en flik av, Putins prestisjefylte massemønstring i Kazan. Autokratens og krigsforbryterens motiv for denne selsomme seansen, er sjølsagt å vinne oppslutning til den ulykksalige krigen han har brakt egen befolkning og deres økonomi og velferd opp i.

Kina kunne, om Xi på noen måte hadde hatt motiv for det , måka inn state-of-the-art missiler (og alt annet). Det kommer ikke Xi til å gjøre. Ei heller kommer han til å bruke Kim … til noe så stupid.

De politisk mest interessante personene som er til stede på Putins patetiske forsøk på global mobilisering, er multirytteren Erdogan og teokraten Modi.

PS
FN’s generalsekretær Guterrez, som jeg har stor respekt for, var også der. Mon tro hva han så, hørte og tenkte.

4 Likes

Ut ifra det svaret er det tydelig att du koser deg med trollingen, får satse på du går lei om noen dager da og dukker opp utpå nyåret igjen.

6 Likes

Poenget er hvordan Zelenski blir “enig i” avtalen. Strupes hjelpen til Ukraina, så har han jo ikke annet valg…

8 Likes

Sjokkerende.

https://www.wsj.com/world/russia-provided-targeting-data-for-houthi-assault-on-global-shipping-eabc2c2b?mod=hp_lead_pos1

3 Likes

Burde nok ha skrevet: “Nå ser det jo ut til at Trump har en fair sjans til å bli valgt siden pollene er så tighte, så jeg har tittet litt inn i spåkula”, eller noe i den duren. Poenget var vel mest å få frem – for en forumdeltaker jeg vet er veldig pro-Trump – de litt mer uforutsigbare / ultilsiktede konsekvensene en påtvunget, dårlig fredsavtale for Ukraina kan ende opp med å få for USA. For jeg tror påtvunget “diplomati” av denne typen kan påføre USA svært mange problemer som man ikke helt klarer å se for seg akkurat her og nå. Og om Trump skulle vinne, så ville det kanskje ikke være noen denne gangen som evner å hviske ham i øret hvilken horribel idé det faktisk er / hva konsekvensene vil eller kan bli.

Jepp. Og fortsatt er det nesten 50/50. Som i seg selv, er et tegn på at Europa bør begynne å forberede seg på en framtid uten USA som sikkerhetsgarantør.

5 Likes

I 2016 bommet de fleste meningsmålingsinstituttene på valgresultatet. De lå omtrent en prosent for lavt for Trump. Deretter justerte de modellene sine.

Dette valget kan se ut til å få høyere valgdeltakelse enn tidligere. Dersom det holder stikk, blir det interessant å se hvor godt de korrigerte modellene treffer. Bommer modellene mye den ene eller andre veien, kan mange av analysene før valget ha blitt gjort på sviktende premisser.

1 Like

Modi er vel tilstede for å vise egen befolkning at han ikke er i lomma på vesten. Det er en slags power posing.

Erdogan holder på sitt vanlige durkdreven slu ringrev spiller 4D backgammon opplegg.

@mvalen Jepp, jeg bare liker ikke at det er så tett. Hadde foretrukket at Harris polla 5% over i alle vippestater. Håper på det beste, forbereder meg mentalt på det verste.

14 Likes

Prata med noen som hadde bodd på og besøkte USA ofte. De var sjokkerte over hvem som stemte Trump og var overbevist om at han ville vinne valget. (De var ikke en fan)

Er vel så enkelt at den som vinner Pennsylvania blir president. Der er det 51/49 fordel Trump. Tror jeg leste 0.2% eller 13k stemmer som skiller de to, eller noe sånt. Så det blir veldig veldig jevnt. All eyes on Pennsylvania.

Jeg gjetter på at Modi er til stede siden India er en bokstav i BRICS, just a wild guess.

Erdogan derimot, han er en luring, men likevel forståelig at han passer på Tyrkias interesser.

Som jeg skrev tidligere på den tråden, så prøver han å bli en slags naturgasshub. Og gitt forskjell på prisene på rørgass og LNG, samt Tyrkias beliggenhet, så er det logikk i det.

Tyrkia har jo vært på venteliste, og lovet medlemskap i EU i 30-40 år, men «eneste» klubben han har fått slippe inn i er NATO…, da er jo BRICS et alternativ siden EU aldri kommer til å skje.

Edit:

Det er noen historiske paralleller mellom Tyrkia og Ukraina. Tyrkia ble medlem i NATO i 1952, og som svar på at USA plasserte ut mellomdistanse-raketter i Tyrkia i 1961, som kunne nå Sovjetunionen, utplasserte Sovjetunionen raketter på Cuba i den berømmelige Cuba-krisen.

2 Likes

Et fake bilde, men en god illustrasjon:

For det er faktisk helt utrolig at FN’s generalsekretær deltok der, invitert av en ettersøkt krigsforbryter.

21 Likes

Den «kontrollerte krigen» ruller videre med nye store tapstall :

12 Likes