Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Både ja og nei.

FN fungerer ikke / dårlig. Fair enough.

Samtidig er det – uansett hvor mye avsky / avmakt / avsmak man måtte kjenne på – en god idé å ha et forum hvor alle faktisk deltar.

Jeg sakser inn litt fra Reagan-biografien An American Life, her om tumultene etter øvelsen Able Archer 1983:

“Three years had taught me something surprising about the Russians: Many people at the top of the Soviet hierarchy were genuinely afraid of America and Americans. Perhaps this shouldn’t have surprised me, but it did … During my first years in Washington, I think many of us in the administration took it for granted that the Russians, like ourselves, considered it unthinkable that the United States would launch a first strike against them. But the more experience I had with Soviet leaders and other heads of state who knew them, the more I began to realize that many Soviet officials feared us not only as adversaries but as potential aggressors who might hurl nuclear weapons at them in a first strike … Well, if that was the case, I was even more anxious to get a top Soviet leader in a room alone and try to convince him we had no designs on the Soviet Union and Russians had nothing to fear from us.[69]

FN må gjerne være failed, men det er (trolig) bedre enn ingen arena for forsøk på samhandling, eller hva man nå skal kalle det.

7 Likes

FN skal i utgangspunktet ikke møte med individer som er ettersøkt av den internasjonale domstolen.

6 Likes

Det er jeg enig i. Så kanskje jeg var litt for streng med å påstå " FN sin hovedfunksjon bare ikke fungerer." Mulig verden ikke engang hadde eksistrert lengre uten FN. Det får vi aldri vite.

Hva da med Guterres sin opptreden med Putin? Har den noe hensikt? Vil Guterres påvirke Putin noe som helst? Vil det tilføre FN noe som helst positivt? Eller vil det bare gi Guterres noe personlig??
Og da spør jeg alle som har lyst å svare…

4 Likes

Fengende rytmer, og frisk låt!

image

3 Likes

Kanske ikke så frisk en melodi her — lidt sørgemusik i Ruskiieeeees øre :joy:

Bliver kanske en klods om benet i stedet for hjælp på frontlinjen :partying_face:

russian servicemen in the Kursk sector have begun studying the north korean language

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1gd9rz4/russian_servicemen_in_the_kursk_sector_have_begun/

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

3 Likes

https://x.com/AndrewPerpetua/status/1850481889024364872

Russians have effectively broken through the line of defense that was behind Vuhledar by getting into the middle of Bohoyavlenka. This defense line I was hoping could last at least 2-3 months, but was lost in 1. Largely due to extremely heavy bombing and horribly insufficient preparation by ukriane.

AndrewPerpetua har tidligere kommentert at Ukraina må bygge forsvarsverker som tåler 250 kg glidebomber, noe som de ikke har gjort. Jeg tenker det ikke er så lett å gjøre…

Problemet til Ukraina er mao å stoppe angrepene med glidebomber. Ikke lett med de våpnene de har.

1 Like

Jeg tror det knappast låter seg gjøre at bygge førsvarberk som klarar en 250kg bomb. Og hvis det går, er det ekstremt resurskrevende. Resurser Ukraina ikke har.

Jeg har varit inne på det tidligere: Hvis ikke Ukraina får adekvata våpen, og lov at bruke disse, så kommer ryzzland at vinne kriget. Det kommer bare at ta lang tid en det finns per idag ikke noe som egentlig stopper dem. Det går langsamt, men fremover. Det ende som kan hindre det er en total kolaps av ryzzland, noe som ikke ser ut at komme de nærmaste åren, men som over lengre tid nok er uungåelig. Gangsters tar over mer og mer. Og det som de tar over fungerer alt dårligere. Til slut kommer man at nå et nivå der i prinsip inget fungerer. Omtrent som Kuba idag.

9 Likes

https://x.com/kvistp/status/1850569667355545711

Rare look of what happens in all the videos of Ukrainian drones downing Russian reconnaissance drones.

5 Likes

Jeg håper du får feil, om at Russland på lang sikt vil kunne vinne krigen. I motsatt, og med en mulig Trump-seier, frykter jeg at verden blir enda mer ustabil. Og et Russland med et enda større selvbilde som følge av en eventuell Ukraina-seier stopper kanskje ikke der.

2 Likes

Det er bare å se hva Russland gjør med de delene av Ukraina de okkuperer. Organisert hjernevask av barn og ungdom så de kan bli neste generasjons kanonføde.

7 Likes

Det gir vel ikke akkurat noe voldsomt incentiv for Ukraina / ukrainerne å overgi seg.

Nei, men Russland er vel mer interessert i at Ukrainere unngår å bli soldater

4 Likes

Screenshot_20241027_225214_Chrome

Må si jeg stoler mer på henne enn de som tror det beste for Ukraina er den fredsavtalen Russland går med på nå.

Land som har levet i sovjet eller med dem tett på seg forstår mye bedre hvordan Russland tenker enn resten av vesten.

27 Likes

Den tidligere forsvarssjefen mener vi nordmenn har en tendens til å glemme hva russerne er i stand til.

– Og det er fordi det går 15-20 år mellom hver gang Russland kaster masken og viser sitt sanne ansikt. Vi tror stadig at de er i ferd med å bli likere oss, men der tror jeg vi har litt å lære av finnene, sier Diesen, som omtaler våre finske naboer som de «ultimate realistene når det gjelder å forholde seg til Russland».

Rett etter andre verdenskrig møtte den finske presidenten Juho Paasikivi den norske justisministeren i London-regjeringen, Terje Wold.
Da skal den norske ministeren, i et anfall av etterkrigseufori, ha sagt at om ti år, da ville Sovjetunionen bli et liberalt demokrati.

Den finske presidenten skal ha tygget litt på dette, før han svarte på svensk-finsk: «Nu tror jag at det vil ta lite lengre».

19 Likes

Enorme tap for de som driver den «kontrollerte krigføringen»:

:ukraine:

17 Likes

Dette er viktig, vil jo også kreve mindre av vestlige penger som jo mange føler burde gå til andre gode formål i hjemlandet

https://x.com/philgordon46/status/1850580508209766880?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ

6 Likes

Den russiske hæren må nå en hel del mål før gjørmesesongen bremser mekaniserte angrep. Deretter må de angripe til fots.

For meg ser det ut til at Russland nå gir alt de har, og at tapene henger sammen med dette. Når gjørmesesongen kommer, tror jeg intensiteten og tapstallene vil gå ned.

5 Likes

Let it burn!!!
image
https://x.com/NOELreports/status/1850805471671685181

10 Likes

Det er vel totalt 4 destillerier som er angrepet nå. Vi har tidligere vert inne på at etanol er en innsatsfaktor i militær produksjon, men her er kanskje noen kjemikere som kan belyse skalaen på bruken. Monner disse angrepene i det hele tatt?
(Jeg regner med at hjemmebrent kan avhjelpe sosiale konsekvenser i det Russiske samfunnet.)

6 Likes

Ethanol itself is not typically used as a primary explosive material, but it can play a role in the production and enhancement of certain explosives. Here are a few ways ethanol is involved:

1. Solvent : Ethanol is often used as a solvent in the preparation of explosive compounds. It helps dissolve other chemicals and facilitates the mixing process.
  2. Fuel Component : Ethanol can be part of fuel-air explosive mixtures. When mixed with air, ethanol can create a highly flammable vapor that can be ignited to produce an explosion1.
  3. Chemical Reactions : Ethanol can be involved in chemical reactions that produce explosive materials. For example, it can be used in the synthesis of nitroglycerin, a well-known explosive2.