Halvmaskin? Men med WWII utstyr ??
Er ikke hver dag en slags “WW2 reenactment” for det russiske militæret? Ikke bare mtp utstyret, men også forestillingen om at de sloss mot nazister?
Stakkels Ruskiieeeees soldater
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1gco3pq/russian_invaders_from_chelyabinsk_complain_that/
Og Mødre og kærester
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1gckku4/yet_another_appeal_from_relatives_of_the_dead_and/
Dk
Ja, på den ukrainske siden.
Jeg synes mer synd om meg selv.
Han hadde også et lengre innlegg i dag hvor han forteller at nord korea sine soldater bare er i Russland på øvelse.
Ja, de kunne nok fort ha klart å doblet tapstallene.
Hitler klarte jo også å holde det gående til 1945….vet ikke om den tyske befolkningen syntes det verdt det om du spurte dem i 1946…
Tror mange japanerne etter 1946 òg var ganske fornøyd med at de slapp Operation Downfall, den planlagte allierte bakkeinvasjonen av de japanske hjemøyene.
Eller i 43.
August 1945, men, ja. fornøyd er vel et understatement, selv om det er aldri så mye misvisende…
Her blander du vel litt @Morti . FFI sier at Russland er i stand til å finansiere krigen frem til 2030 da statsgjeld tatt opp først forfaller etter det. Det er ikke det samme som at de klarer å opprettholde slagkraften frem til 2030. Hvis du hadde fulgt med på denne tråden hadde du fått med deg at Russlands slagkraft i veldig stor grad har vært holdt oppe av å sette istand gammelt utstyr som hentes fra lagre. Lagre som nå begynner å tømmes. I tillegg har det også vært store leveranser fra Nord-Korea og det er vel et spm hvor lenge de kan holde nivået oppe også.
Ja Russland har en god del produksjon av nytt utstyr også men ikke på langt nær nok til å ertsatte tapene de har. Og definitivt ikke på det mest avanserte utstyret. Så når lagrene tømmes vil slagkraften gå ned.
Litt fra litteraturen, med undertoner til krigen: “How did you go bankrupt?” Bill asked. “ **Two ways,” Mike said.“Gradually and then suddenly.”This dialogue is taken from Ernest Hemingway’s 1926 novel The Sun Also Rises.
Det blir vel sånn her også, med putlers som nekter å innse at slaget er tapt, inntil en dag alle ser det… Mennesklig natur.
Meget bra av Israel da de har truffet bygg der de blander drivstoff til ballistiske missiler
Google oversatt.
Axios rapporterte at Israel ødela hit 12 “planetblandere” som ble brukt til å produsere fast brensel for langdistanse ballistiske missiler, siterer tre navngitte israelske kilder som sa at dette skader Irans evne til å fornye rakettlageret alvorlig og kan avskrekke Iran fra ytterligere massive missilangrep mot Israel.
Iran har Midtøstens største missilarsenal og leverte missiler til Russland for bruk mot Ukraina, og til Jemens Houthi-opprørere og den libanesiske militsen Hizbollah, ifølge amerikanske tjenestemenn.
It appears likely to sustain its operational tempo for the immediate future.
Krafer
Når Russland skal bruke 40 % av budsjettet i 2025 så går de nok ikke tom for mye i 2026 akkurat. Selv om de går tom for noe.
Alle land i vesten har årlige budsjetter. Hvert år står Ukraina i fare for å miste støtte. Eller å få støtten for sent. Russland planlegger ikke for en fredsavtale ser det ut til. Men det er naivt å tro at de ikke har ekstra gir å sette inn.
Skrev litt om det i en annen tråd, men tåler sikkert gjentakelse her:
Det Israel nå har gjort er å vise både Iran og verden at – om de vil – så kan de fly rett gjennom Syria og Irak og plukke ut ta ut stort sett de målene de måtte ønske på iransk jord (dette er vel forsåvidt også første gangen siden Iran-Irak-krigen i 1980-årene at det gjennomføres denne typen luftangrep på iransk jord).
Iran vil nok dermed tenke seg om 2-3 ganger før en ev. gjengjeldelse kommer.
Israel valgte også et avgrenset presisjonsangrep som ikke gikk på oljeanlegg m.m. De har altså agert mer eller mindre i tråd med USAs ønsker.
Det kan vise seg å være et smart trekk, for når / om en ev. iransk gjengjeldelse skulle komme (prestestyret har havna i en skikkelig skvis her, de kan jo ikke bare la dette passere), og iranske missiler f.eks faktisk slumper til å treffe noe vesentlig, så gir det Israel muligheten til å gå mye hardere til verks, uten de samme diplomatiske konsekvensene som et full-on angrep nå i runde 1 ville hatt.
https://x.com/secretsqrl123/status/1850335266763858208?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw
Ukraina forbereder seg på å mota flere fly, samtidig kan utlendinger nå joine som piloter!
It appears likely to sustain its operational tempo for the immediate future.
Som er helt i tråd med det som hevdes i denne tråden men som ikke i det heletatt sier noe om evnen utover i 2025 og 2026, og i hverfall ingenting om noe mot 2030. “immediate future” er jo sterkt tidsbegrenset.
Evnen til å produsere forskjellige ting er minst like stor begrensning som økonomien. Nå går det veldig mye på å sette i stand gammelt utstyr der “råvaren” er i ferd med å bli oppbrukt.
Mulig diskutert over her en plass, men Antonio Guterres - som altså er FN’s generalsekreter - sin opptreden med Putin synes jeg svært lite om. Nå har jeg egentlig Guterres og delvis FN litt i halsen fra før av, men etter siste opptreden med Putin får jeg helt avsmak av hele fyren og indirekte også FN,
Skjønner at begrep som ‘likeverd’ og ‘diplomati’ kan brukes som en unnskyldning for besøket siden RUS faktisk er medlem, men alikavel…
Og det har vel egentlig aldri vært så mye trøbbel og uenigheter mellom FN sine 193 medlemsland som nå, og det mener jeg er et bevis på at FN sin hovedfunksjon bare ikke fungerer.
Er jeg for streng her??
Jeg synes du er alt før diplomatisk i din kritikk av FN.