Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Fra en fransk TV sending:

https://x.com/g_yakovleff/status/1852353305617293379?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ
:+1: :ukraine:

19 Likes

A major factor for why Ukraine was NOT overrun by Russia is the Starlink support I provided, at great risk to @SpaceX cyber & physical attack by Russian military forces.

Starlink is the BACKBONE of Ukrainian military communications at the front lines, because everything else has been blown up or jammed by Russia.

In the words of @ZelenskyyUa:
x.com/zelenskyyua/st…

And Vice PM of Ukraine confirms that I am an ally:

vice.com/en/article/elo…

https://x.com/elonmusk/status/1852417130924216744?s=46&t=BMT81rulcF9qGjqL_LuXsA

Resonnerte litt rundt en mulig verdenskrig i Januar og postet denne, nærmet seg da, tror dessverre vi er passert nå.

8 Likes

En flyførbudzone bør strekkes langt inn i ryzzland. Skyt ned alt som kommer inom 100km fra grensen. Hva skall ruskiense gjøre åt det? Konkret?

8 Likes

Screenshot_20241102_105040_Chrome

Verdt mye mer for Ukraina enn dollarverdien. Militært utstyr nå.

16 Likes

Først og fremst tenker jeg nukes. Evt massive angrep med missiler. Som man har sett i Ukraina, det er vanskelig å stoppe alt

1 Like

Ryzzenen kjører allerede misilangrepp. Det de skulle kunne gjøre er bruk av atomvåpen, men det tror jeg ikke de gjør. Det finns fler som har det og det begriper til og med FSB og deras “militær”.

Mot Nato basene tenker jeg på

Tja, NATO har at velge på om man skall agera mot ryzzland nu eller seinere.
Spørs om noen enn en Polen gidder å gjøre noe da baltstatene attackeres. Så øenge ryzzland finns kvar er det kun et spørsmål om tid. Ikke om.

3 Likes

Finland :sweat_smile:

Screenshot_20241102_185608_Chrome

Synd at USA ikke kan hjelpe i mellomtiden

16 Likes

Kan dom visst. Dom vill ikke. Det er der skon klemmer.

1 Like

Første døde Nord-Koreanske soldaten i Kursk?

https://x.com/FilonenkoOles/status/1852761616145879248

1 Like

Svaret gir seg selv. Putin har ingen problem med å holde ut med sine naturressurser og sitt jerngrep om befolkningen. Ukraina har også en økonomi som er enda verre stilt

Det bildet ser veldig photoshoppa ut.

1 Like

Ukraina sin økonomi er irrelevant i denne sammenheng, siden den i praksis hodes oppe av den vestlige verden.

Når det gjelder Russlands økonomi, så tenker jeg at vi bør være litt mere avanserte i tenkningen på dette forumet. Det russiske samfunnets funksjon er avhengig av et svært stort og variert økosystem av varer og tjenester for å fungere. Dette er alt for komplekst til å kunn opprettholdes med trusler. Det behøves en fungerende økonomi.

Det russiske samfunnet har også begrensede kapasiteter. Disse kan være langt lavere enn tilgangen på ressurser. Allokering av kapasiteter og ressurser er også noe som ikke kan gjøres uavhengig av økonomien.

Når det gjelder Putin sitt jerngrep på befolkningen, så er det neppe annerledes enn i andre diktaturer. Det er sterk til det plutselig ikke lengre eksisterer.

Jeg tenker at det er klokt å følge med på økonomien i Russland. Den er åpenbart en begrensende faktor for Russisk krigføring.

14 Likes

13 Likes

Polen tilbyr UKR Lend Lease, get stuff now pay in the future.

Virker som det blir rask levering. Håper det ikke drøyer.

Polen har fått mye Sør Koreansk, og skal sette opp produksjonslinje for både K2 tanks og K9 Artilleri ( hvis de ikke er aktive allerede).

13 Likes

Lekte meg litt i Google Maps og prøvde tenke hva som kan være et mulig fremtidsscenario dersom Ukraina faller. Mtp Vestlig støtte til Ukraina er de aller fleste enige om at det gis for lite, for seint, og med for mye begrensinger på bruken av våpen. Samtidig er det også ganske forståelig at det er store forskjeller fra land til land, med hvordan de vurderer hvor mye de skal “ofre” av egen økonomi for å støtte Ukraina. Da mtp. hvordan utfallet av krigen vil berøre deres eget land. F.eks. for Polen og Romania bør det være ekstra viktig at Ukraina vinner, gitt at de risikerer en lang grense mot et okkupert Ukraina. Enn hva f.eks. Spania eller Portugal risikerer.

Tegnet opp noen tenkte (og veldig spekulative) grenser for hva som kan skje i en fremtid dersom Ukraina faller. Sannsynligvis er det vel så bare et tidsspørsmål før Moldova også bli okkupert/inngår en allianse med Russland. Videre er jeg litt bekymret for utviklingen i Slovakia og Ungarn. Gi det noen år til med samme utvikling og massiv russisk påvirkning, og hvem vet hva som vil skje. At Slovakia og Ungarn f.eks. melder seg ut av NATO og erklærer seg nøytrale, eventuelt inngår en form for samarbeid med Russland, kan ikke sies å være helt utenkelig. Serbia kan også tenkes å dras mot Russland i et sånt scenario.

I et slikt tilfelle, se da hva som vil være status for Polen og Romania. De vil få det svært utfordrende med hvordan de “nye” grensene vil se ut. Polen og Romania er de landene som vil merke det umiddelbart dersom Ukraina faller, og man skulle tro at det er de landene som har en størst egeninteresse av å grave dypest i lommene.

I utgangspunktet tenker jeg at de bør gi “alt” de har som kan være relevant utstyr for Ukraina å få. Ikke bare for Ukraina sin del, men også for deres egen del. Begge landene er medlem av NATO, og dersom Ukraina likevel skulle tape krigen, så vil de være beskyttet av artikkel 5. Så hvorfor gjør de ikke det? Det eneste jeg kan tenke meg, er fordi mange land nå er usikre på fremtiden. Hva skjer etter det amerikanske valget. Ved en seier til Trump, vil USA fortsatt overholde sine forpliktelser etter artikkel 5? Om dette er en usikkerhet blant enkelte land, kan dette være en grunn til at man holder igjen? Om et land som Romania eller Polen tømmer seg for alt utstyr, Ukraina likevel taper, og artikkel 5 slår sprekker, så vil de selv være sitting ducks for et Russland i medvind.

Som mange andre har vært inne på allerede, er det mye som tyder på at Ukrainas skjebne vil bestemme skjebnen til flere andre land fremover. Føles litt ut som vi (Vesten) er den berømte frosken som sitter i en kjele med vann som gradvis blir varmere, før vi til slutt blir kokt i hjel. Fordi vi ikke evner reagere resolutt på noe som blir gradvis verre over tid.

24 Likes

Interessant spekulasjon, @DenGladeAmator1 Dyster, men dessverre langt fra urealistisk dersom ikke Ukraina nå får tilstrekkelig støtte fra Vesten.

Imidlertid ville jeg i dette scenarioet først og fremst trukket fram de tre baltiske landene. De er hvert for seg små land, og det sørligste av dem (Litauen) klemmer sammen med Polen inne den russiske eksklaven Kaliningrad. Suwalki-korridoren har Putin lenge sikla etter.

Etter at Østersjøen i dag er fullstendig omslutta av NATO- land, unntatt nettopp Kaliningrad og St Petersburg-området, så tror jeg heller at Putins neste ambisjon er å hevde seg i Østersjøen. Vasallstaten Belarus ligger i så måte ideelt til.

6 Likes