Ingenting her om at Ukraina må bli russisk igjen.
Her har du et transcript av hele intervjuet
May I ask you, you’re making the case that Ukraine, certainly parts of Ukraine, Eastern Ukraine, is in effect Russia. Has been for hundreds of years. Why wouldn’t you just take it when you became President twenty-four years ago? You have nuclear weapons, they don’t. If it’s actually your land, why did you wait so long?
Vladimir Putin (14:05):
I’ll tell you, I’m coming to that. This briefing is coming to an end. It might be boring, but it explains many things.
Bare så det er sagt, masse av påstandene Putin kommer med rundt Ukraina er…
Det blir for tynt, og man må lese seg gjennom ganske mye om man skal se på hvilken måte han kommer tilbake til svaret. Grønland er utvilsomt norsk, men ingen har planer om å ta tilbake Grønland av den grunn. Det samme kan sies om Island, med åpenbare røtter i Norge.
Dette er som at vi skulle invadert Island og statsministeren talet om at Island ble urettferdig tatt vekk fra oss og at innbyggerene der egentlig er nordmenn som bor i en kunstig stat og skal gjenforenes? Fortsatt ingen planer?
What is happening is, to a certain extent, an element of a civil war.
Everyone in the West thinks that the Russian people have been split by hostilities forever. No. They will be reunited. The unity is still there.
Why are the Ukrainian authorities dismantling the Ukrainian Orthodox Church? Because it brings together not only the territory, it brings together our souls. No one will be able to separate the soul.
Russland kommer til å være en eksistensiell trussel mot alle frie folk i vår levetid. Synd at vi må bruke så mye av våre ressurser på våpen istedet for klimakrise.
Om Putin mener at Russland og Ukraina er ett folk, så burde det kanskje undre deg at Russiske styresmakter legger så mye innsats i å utrydde ukrainsk språk og kultur - innbefattet de menneskene som snakker ukrainsk. Det enorme omfanget på de uhyrlige grusomhetene som Russland begår i Ukraina er grundig dokumentert av FN og andre internasjonale organer. Det er netopp derfor at Putin er etterlyst for krigsforbrytelser.
Dette er en klassisk russisk undertrykkelseskrig med systematisk bruk av voldtekt, tortur, kastrasjon og massedrap på sivile. At du sitter og filosoferer over hvilke historiske grunner Putin angivelig skulle ha for disse grusomhetene finner jeg temmelig absurd. Dette er en kamp mellom godt og ondt, og du leter etter bortforklaringer for ondskapen.
Om vi skulle feste tillit til de ukrainske tallene så er det vel egentlig langt flere russere enn ukrainere som har falt som offer for krigen.
Ikke snakk deg vekk. Vi snakker om Russiske overgrep mot sivilbefolkningen i de okkuperte områdene, samt mot krigsfanger.
Hyggelig at du bortdefinerer mine sønner, som sikkert kun egner seg som kanonføde. Sa senest ved middagsbordet i dag til min ene sønn at han kan være glad han ikke er født i Ukraina, for da ville hans eneste formål vært å være kanonføde. Vi ville nok forlengst sørget for en vellykket flukt for dem begge. Jeg kjenner en tidligere ukrainsk mester i svømming som var forutseende nok til å flykte til Filippinene allerede i 2016 da han skjønte tegninga.
Men det er selvfølgelig hyggelig å kunne sitte trygt i bakgrunnen og kommandere andre til fronten. Eller har du meldt deg frivillig som kanonføde?
Dine sønner ser dessverre ut til å være påvirket av den samme russiske propagandaen som du er. Dette er propagandaen fra torturistene og voldtektsforbryterne.
Det tragiske er at Russland begår grusomheter i et industrielt omfang mot befolkningen i Ukraina. Tortureringen, voldtekten og drepingen av den ukrainske stopper ikke selv om de skulle overgi seg.
Ukrainere flest er villige til å kjempe, men de trenger våpen og støtte fra vesten. Da er det fryktelig trist med femtekolonister som deg, som prøver å undergrave støtten til ukrainerne.
For min egen del, så er jeg så gammel at jeg har stått med skarpladd våpen - klar til å ta i mot sovjetiske soldater. Kommer russerne hit, så stiller jeg om jeg får lov.
Det er forøvrig interessant at du bruker begrepet kanonføde om den ukrainske siden, mens russiske bloggere selv har normalisert begrepet “kjøttangrep” om sin egen militære strategi. Du bruker både argumentene og terminologien til russerne. Vil du stille deg på Russlands side dersom Russland angriper Norge?
Alltid kjipt å bli dolket i ryggen av de kriminelle du samarbeider med. Føler med deg.
Så du mener at ethvert land som blir invadert av et annet umiddelbart bare skal legge seg på rygg klar til å bli voldtatt, torturert eller drept for å minimere antall ofre?
Det er mange grunner som kommer frem om hva grunnen til at Russland angrep Ukraina var. Det som er nærmest sannheten er nok naturressurser.
Ingen dårlig teori, men Russland har plenty med naturresurser, så alt annet like så er det kun snakk om territoriell ekspansjon, hvor Ukraina som første mål i krigføringen opprinnelig bare skulle være en busstopp underveis i Putins mål mot det forvrengte bilde av rikets historiske grandiositet.
Ukraina tegnet avtale om gassutvinning i 2013. I 2014 annekterte Russland Krim og deler av Donbas. Hva hadde skjedd med Russland sin europeisk påvirkningsevne hvis det hadde fantes andre mulige forsyningskilder?
Når det skal sies, så har Russland surret seg inn i Georgia også, uten at jeg tror det er naturressursene som var målet.
Ja, det stemmer, Putin sin forklaring på hvorfor det er riktig for å invadere Russland er ekstremt tynn.
Etter at Putin og Oligarkene ranet den russiske befolkning for 1000-vis av milliarder som kunne gått til å bygge samfunnet, var det på tide å kaste gribbeøynene på nye ressurser de kunne stjele fra Ukrainas befolkning. Hvis Ukraina faktisk blir okkupert, kan de se langt etter å bruke ressursene sine til å skape et godt samfunn. De kommer til å forsvinne i korrupsjon og oligarklommer.